نماد آخرین خبر

محمد ضیف؛ روایت گاردین از «فرمانده گردان‌های عزالدین قسام»

منبع
جماران
بروزرسانی
محمد ضیف؛ روایت گاردین از «فرمانده گردان‌های عزالدین قسام»

جماران/متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مقامات اسرائیلی می گویند ضیف که نام اصلی او محمد دیاب ابراهیم المصری است ، هدف حمله هوایی روز شنبه بود که به گفته مقامات بهداشتی محلی، چندین ساختمان در خان یونس را با خاک یکسان کرد و 90 نفر را کشت.
 
 وزارت بهداشت غزه روز شنبه اعلام کرد که در جریان حمله هوایی رژیم اسرائیل به منطقه‌ای میان المواصی و شهر خان‌یونس در نوار غزه، دست‌کم ۷۱ فلسطینی کشته شدند. اسرائیل می‌گوید که در این حمله، هدف محمد ضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام (شاخهٔ نظامی حماس) و از طراحان حمله ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل بوده است.

 هنوز روشن نیست که آیا محمد ضیف در حمله بامداد شنبه کشته شده است(به شهادت رسیده است) یا خیر؛ یک مقام نظامی اسرائیل به خبرنگار رویترز گفته است که هنوز در حال بررسی و راستی آزمایی نتایج این حمله هستند. حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ادعاهای اسرائیل که رهبران این گروه را هدف قرار داده، نادرست است و تنها تلاشی برای توجیه این حمله مرگبار محسوب می‌شود.  گاردین در گزارشی به دنبال پاسخ این پرسش رفته که محمد ضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام کیست؟
 
«محمد ضیف» رئیس شاخه نظامی حماس و یکی از مغز متفکران حمله غافلگیرانه این گروه در 7 اکتبر است.  مقامات اسرائیلی می گویند ضیف که نام اصلی او «محمد دیاب ابراهیم المصری» است،  هدف حمله هوایی روز شنبه بود که به گفته مقامات بهداشتی محلی، چندین ساختمان در خان یونس را با خاک یکسان کرد و 90 نفر را کشت.

ضیف  که با تجربه، توانا و کاملاً متعهد به سازمان اسلامگرای حماس است، از حداقل هفت تلاش برای ترور اسرائیل جان سالم به در برده است. سوال این است که آیا این مرد 58 ساله از تلاش هشتم اسرائیل هم  جان سالم به در برده است؟ اگر اسراییل چنین شخصیت مهمی از حماس را ترور کرده باشد می تواند آن را به  عنوان یک گام بزرگ به سوی پیروزی مدنظر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم دانست.

نیروهای ارتش رژیم اسرائیل تاکنون تنها گفته اند که این حمله بر اساس «اطلاعات دقیق» بوده و به ضیف اصابت کرده است. اما این نیروها کشته شدن او در این عملیات را تایید نمی  کنند.  ضیف  در زبان عربی به معنای «مهمان» است، نامی که به او به دلیل تلاش‌هایش برای فرار از سوء قصد اسرائیل با جابه‌جایی مکان و اقامت در خانه‌های حامیان حماس داده  شده است.

او در سال 1965 در یک اردوگاه آوارگان در خان یونس، در جنوب شهر غزه متولد شد، یکی از ده ها اردوگاهی که برای اسکان برخی از فلسطینیانی که در جنگ های پیرامون ایجاد اسرائیل در سال 1948 مجبور به ترک خانه های خود شده بودند، برپا شده بود. خانواده او فقیر بودند اما ضیف توانست در دانشگاه اسلامی غزه، تحصیل کند.    ضیف  زمانی که حماس در سال 1987 در اولین ماه های انتفاضه اول یا قیام فلسطینی ها تأسیس شد به آن پیوست.

ضیف  با همکاری نزدیک با یحیی سنوار، رهبر فعلی حماس در غزه، خیلی زود استعداد خود را برای عملیات نظامی و امنیت داخلی نشان داد. در سال 1989 توسط اسرائیل دستگیر شد و حدود 16 ماه را در بازداشت گذراند. در طول دهه 90، ضیف  به برنامه ریزی و اجرای بمب گذاری های انتحاری در اسرائیل کمک کرد که برای از بین بردن روند صلح جاری و انتقام از ترور رهبران حماس طراحی شده بودند.

منابع نزدیک به  حماس می گویند که ضیف در یکی از تلاش های گذشته اسرائیل برای کشتن او، یک چشم خود را از دست داده و از ناحیه یک پا آسیب جدی دیده است. برخی می گویند او روی ویلچر می نشیند و عده ای دیگر این ادعا را رد کرده و می گویند  که او در راه رفتن عادی مشکل دارد و می  لنگد. همسر، پسر هفت ماهه و دختر سه ساله او در جریان جنگ غزه در سال 2014 در حمله هوایی اسرائیل کشته شدند(به شهادت رسیدند).

در سال‌های اخیر، ضیف  بر تلاش‌های حماس برای ساخت موشک‌های مؤثرتر در غزه و مجموعه تونل‌های عظیم در سراسر قلمرو نظارت داشته است. همچنین گمان می رود که او وظیفه آموزش شبه نظامیانی را که سال گذشته به اسرائیل حمله کردند بر عهده داشته باشد.

هرچند که توانمندی نظامی حماس در جریان چندماه گذشته از جنگ غزه تحلیل رفته است، اما تونل ها همچنان نقش محافظت از سینوار و دیگر رهبران این سازمان را برعهده دارند. به گفته مقامات فلسطینی، تهاجم اسرائیل به غزه تاکنون بیش از 38000 کشته برجای گذاشته و بسیاری از مناطق را به ویرانه تبدیل کرده است. گمان می‌رود که ضیف  عملیات نظامی را از تونل‌ها و احتمالاً مخفیگاه های دیگری بر روی زمین در غزه هدایت می کند،  اگرچه او هرگز دیده نشده بود.

تنها چهار تصویر از ضیف  شناخته شده است: یکی در 20 سالگی، دیگری نقابدار، تصویری از سایه او که هنگام پخش نوار صوتی سخنرانی او در 7 اکتبر استفاده شد، و یکی از آنها توسط اسرائیل در جمع آوری اطلاعات میلیون ها فایل کامپیوتری در طول تهاجم جاری به غزه.

گاردین در انتهای این چهره نگاری با اشاره به اینکه احتمالا تایید یا تکذیب نهایی مرگ(شهادت) ضیف  مدتی طول خواهدکشید، می نویسد: مرگ  او در اسرائیل به عنوان یک دستاورد بسیار مهم برای ارتش اسرائیل مورد استقبال قرار خواهد گرفت و برای نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو، یک امتیاز مثبت خواهدبود.  این بدان معناست که دو نفر از سه فرد ارشد حماس در غزه - که سال گذشته توسط مقامات ارشد اسرائیل به عنوان عاملان حمله 7 اکتبر توصیف شدند، اکنون حذف شده  اند؛ مروان عیسی، معاون شاخه نظامی حماس در ماه مارس کشته شد. یحیی سینوار هنوز زنده است.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar