نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

موج قرمز در راه است؟

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
موج قرمز در راه است؟

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

اولین روز احساسی کنوانسیون ملی جمهــوری‌خواهــان دوشنبه‌شب (۲۵تیرماه) با رسمی شدن، نامزدی«دونالد جی.ترامپ» و «جی.دی.ونس» در انتخابات به پایان رسید؛ اما این ظهور پیروزمندانه ترامپ در صحنه بود- تنها دو روز پس از یک سوء قصد نافرجام- که ممکن است یک لحظه فراموش نشدنی از کل این رویداد را ثابت کند.

جلسه افتتاحیه نشان داد که جمهوری‌خواهان پشت نامزدی که به‌طور طبیعی انعطاف‌پذیر بود، چقدر متحد و مطمئن درآمدند و شرایط را برای یک نشست محرمانه چهار روزه فراهم کرد که بازتابی از قدرت و اعتقاد جمهوری‌خواهان بود که «موج قرمز در راه است». «جاناتان وایزمن» در گزارش خود در نیویورک‌تایمز نوشت، در ساعت ۹شب، درحالی‌که «لی گرین‌وود»، ستاره آمریکا، سرود مذهبی و ملی را می‌خواند، رئیس‌جمهور سابق با گوشی پانسمان‌شده در انجمن « Fiserv» با چشمانی اشک‌آلود حضور یافت. این اولین حضور عمومی او پس از سوء قصد نافرجام بود و تشویق نمایندگان، مقامات منتخب و نخبگان جمهوری‌خواه را به همراه داشت که بسیاری از آنها در گذشته به رهبری او شک داشتند؛ اما اکنون که او را می‌دیدند به وجد آمده بودند. گرین‌وود، با نسبت دادن بقای رئیس‌جمهور سابق به مداخله الهی گفت: «شما این مرد را پایین نخواهید آورد. او شجاعت و قدرت دارد و رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده خواهد بود.»

این حزب ترامپ است
زمانی بود که ترامپ دوست نداشت در کانون توجه قرار بگیرد. روز دوشنبه، با بانداژی تازه روی گوش راست خود –به‌رغم برخی اتهامات وارد بر او- هیچ‌گونه ترسی از خود نشان نداد. همان‌طور که گرین‌وود می‌خواند، ترامپ با «تاکر کارلسون» شخصیت سابق فاکس‌نیوز، «بایرون دونالدز» نماینده فلوریدا، پسرانش «دان جونیور» و «اریک» و معاونش «ونس» دست داد. در ساعت پایانی جلسه، درحالی‌که دیگران به سمت تریبون می‌رفتند، دوربین بارها به سمت ترامپ برمی‌گشت و پروژکتورها صورتش را روشن کرده بود. او البته پای میکروفن نرفت. پس از حمله به کنگره در ۶ژانویه۲۰۲۱، اکثریت دو حزبی مجلس به استیضاح ترامپ به‌دلیل تحریک به شورش رای دادند. اکثر سناتورهای جمهوری‌خواه از محکومیت او خودداری کردند؛ حکمی که به زندگی سیاسی او پایان می‌داد. آنها فکر می‌کردند این کار نه عاقلانه و نه ضروری است. اما اکنون او احساس می‌کند که به طرز وسوسه‌انگیزی به مرحله نهایی نزدیک شده است: بازگشت به کاخ سفید.

هشت‌سال پیش، ونس گفت که می‌ترسد ترامپ «هیتلر آمریکا» شود. اما روز دوشنبه، ترامپ این سناتور ۳۹ساله (ونس) اهل اوهایو- وارث آشکار جنبش «ابتدا آمریکا»ی ترامپ - را با اعتماد به اینکه کنترل حزب او پابرجا می‌ماند و انتخابش امن، انتخاب کرد. ونس به‌عنوان نامزد معاون رئیس جمهور از یک ایالت جمهوری‌خواه قابل اعتماد، ممکن است کمک چندانی به تضمین هیچ یک از ایالت‌های «میدان نبرد» که برای پیروزی ترامپ برای دور دوم مورد نیاز است، نکند؛ اما ونس به‌عنوان اولین «همکار هزاره»، آینده سیاسی طولانی پیش رو دارد. هیچ‌کس نمی‌تواند دیدگاه ترامپ درباره «ابتدا آمریکا» را بهتر از این سناتور خوش‌صحبت بیان کند.


ونس، البته اولین جمهوری‌خواه نیست که زمانی به‌شدت از ترامپ انتقاد می‌کرد و اکنون به‌شدت محترم است. سناتورهای «مارکو روبیو» از فلوریدا، «تد کروز» از تگزاس و «لیندسی گراهام» از کارولینای جنوبی حداقل به همان اندازه تندرو بودند. اما ترامپ در سال۲۰۱۶ از این سه رقیب عبور کرد و مایک پنس، فرماندار آن زمان ایندیانا را به‌عنوان معاون خود انتخاب کرد که همیشه از ایستادن در سایه ترامپ راضی بود. این‌بار، ترامپ به فراتر از مسائل شخصی و سیاسی نگاه کرد و به دنبال اطمینان از ماندگاری ناسیونالیسم انزواطلبانه‌اش تا مدت‌ها پس از خروجش بود.

ونس؛ جانشینی برای آینده
«شین گلدماچر» در گزارش ۱۵ژوئیه برای نیویورک‌تایمز نوشت، برای نزدیک به ۹سال، دونالد ترامپ چهره منحصر به فرد سیاست جمهوری‌خواه و رهبر بلامنازع جنبش «آمریکا را دوباره بزرگ کن» بوده است. روز دوشنبه، رئیس‌جمهور پیشین به تعیین جانشین برای خود و رویکردش نزدیک شد. انتخاب «جی دی ونس» به‌عنوان معاون ترامپ- یک سیاستمدار که تقریبا ۴۰سال از او کوچک‌تر است- این سناتور دوره اولی را در صف اول جمهوری‌خواهان آینده قرار می‌دهد؛ آینده‌ای که چندان دور نیست. اگر ترامپ ۷۸ساله در ماه نوامبر انتخاب شود، می‌تواند تنها یک دوره خدمت کند؛ متمم ۲۲قانون اساسی بیان می‌کند که هیچ فردی نباید بیش از دوبار به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود. این البته یک امر نادر برای معاون بالقوه ریاست‌جمهوری است. این دوره کوتاه‌مدت، فوریت بیشتری به این پرسش افزوده که سپس چه بر سر «ترامپیسم» خواهد آمد؛ جنبشی که به‌طور جدانشدنی به مردی وابسته است که حزب جمهوری‌خواه را کاملا متحول کرده است.

ونس، ۳۹ ساله، اولین «هزاره»ای است که بلیت ریاست‌جمهوری را به‌دست آورده است: یک کهنه سرباز تفنگدار دریایی و سیاستمداری که به‌طور کامل خود را وقف جنبش MAGA (آمریکا را دوباره عظمت بخشیم) کرده است. در ماه‌های اخیر، دفاع تهاجمی ونس از ترامپیسم و ​​شخص ترامپ بود که به او کمک کرد تا برای رئیس‌جمهور سابق به‌عنوان وارثی شایسته برجسته شود. «چیپ سالتسمن» استراتژیست قدیمی جمهوری‌خواه می‌گوید: «ترامپ تا زمانی که بتواند، باتوم MAGA را حفظ خواهد کرد.» اما او افزود که ونس «کسی است که قرار است یک مسیر داخلی داشته باشد، یک شروع عالی برای گرفتن باتوم MAGA در چهار سال آینده.» تغییر نیروهای ایدئولوژیک به وضوح - و در مواقعی ناراحت کننده - در روز دوشنبه در صحن کنوانسیون مشهود بود. ذکر نام ونس با صدای بلند تایید شد. چهره سناتور «میچ مک کانل»، حامی و البته منتقد ترامپ، هنگامی که در صفحه‌های بزرگ بالای نمایندگان ظاهر شد، الهام بخش بود.

ترامپ که شهرتش با میزبانی برنامه تلویزیونی «شاگرد» به مدت بیش از یک دهه افزایش یافت، مدت‌هاست که از تعیین هر کسی به‌عنوان جانشین حذر می‌کند. او پس از ماه‌ها بحث و بررسی و کمتر از ۴۸ساعت پس از سوءقصد در تجمعی در پنسیلوانیا که کشور را به لرزه درآورده بود، ونس را انتخاب کرد. سناتور «بیل هاگرتی» از تنسی، یکی از متحدان نزدیک رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه گفت: «ترامپ و من درباره این موضوع بسیار صحبت کرده‌ایم و من مطمئن هستم که ونس نیز همین احساس را دارد. چیزی که آنها در حال حاضر روی آن متمرکز شده‌اند، نوعی چشم‌انداز بلندمدت نیست، بلکه درباره نوامبر است.» با این حال، همان‌طور که «الکس کونانت»، یک استراتژیست جمهوری‌خواه کهنه‌کار می‌گوید: «مسابقه بعدی ریاست‌جمهوری در ژانویه۲۰۲۵ آغاز می‌شود.»

«جف کافمن» رئیس حزب جمهوری‌خواه در آیووا، جایی که رقابت نامزدی مجددا در سال۲۰۲۸ آغاز می‌شود، از ونس به‌عنوان نماینده «نسل جدیدی از سیاست‌های دونالد ترامپ» استقبال کرد. «اشلی هینسون» نماینده آیووا، این انتخاب را «الهام‌بخش» خواند. وی گفت: «من ۴۱ساله هستم و ونس ۳۹ساله، درست است؟ بنابراین من به نسل بعدی رهبر جمهوری‌خواه فکر می‌کنم. من از این انتخاب الهام گرفته‌ام.» هرگونه طرح جانشینی چندان تضمین‌شده نیست. همان‌طور که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور ترامپ می‌تواند تایید کند، عمل توازن‌بخش ایفای نقش شماره۲ برای ترامپ واقعا خطرناک است. پنس تقریبا تمام چهارسال خود را به‌عنوان یک افسر وفادار به ارشد خود گذراند. با این حال، تصمیم او برای تایید انتخابات۲۰۲۰ در ۶ژانویه۲۰۲۱ – درحالی‌که حامیان ترامپ چوبه‌های‌دار برای معاون رئیس‌جمهور در خارج از کنگره ساختند - برای همیشه رابطه ترامپ و پنس را خدشه‌دار کرد. ونس گفت که او انتخابات را تایید نمی‌کرد.

ونس به‌عنوان یک گزینه امن سیاسی در نظر گرفته نمی‌شود. او فقط ۱۸ماه است که در مناصب دولتی خدمت می‌کند. او بر خلاف دیگر رقبای اصلی-سناتور مارکو روبیو از فلوریدا و فرماندار داگ بورگوم از داکوتای شمالی- هرگز در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکرده است. ونس همچنین از برخی ایده‌های رادیکال‌تر و گسترده‌تر همسو با ترامپ استقبال کرده است؛ از جمله زمانی که خواستار اخراج «هر کارمند دولتی برای اداره دولت» شده بود و خواستار جایگزینی «آدم‌های خودمان» با آنها شده بود. در سال۲۰۱۶، ونس رئیس‌جمهور وقت (ترامپ) را با هیتلر مقایسه کرده بود؛ اما اکنون می‌رود که به معاون همان هیتلر تبدیل شود.


چگونه می‌توان دما را برای کمپین بایدن پایین آورد؟
پیتر بیکر هم در گزارش ۱۵ژوئیه در نیویورک‌تایمز نوشت، برای ماه‌ها، پیام کاخ سفید و ویلمینگتون به همان اندازه که ساده بود، واضح هم بود: انتخابات امسال یک انتخاب وجودی بین مدافع دموکراسی و نابودکننده دموکراسی است. آینده آمریکا در خطر است سپس گلوله‌ها به پرواز درآمدند. سوءقصد ناکام به جان ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر (بایدن) را با پیچیدگی‌هایی مواجه کرده است. مردی که محرک خشونت‌ سیاسی در آمریکا بود اکنون به قربانی آن تبدیل شده است. جمهوری‌خواهان از جمله معاون تازه منتخب ترامپ یعنی «ونس»، بایدن و ادبیات تند و تیز او علیه ترامپ را مقصر این حادثه دانستند. تصاویر ترامپ با رگه‌های خون روی صورتش این سوال را مطرح می‌کند که زبان در یک مبارزات انتخاباتی داغ تا کجا باید پیش برود.

بایدن که مدت‌ها وحدت و مدنیت را تبلیغ می‌کرد، روز دوشنبه اعتراف کرد که این اشتباه بود که یک هفته پیش به هوادارانش گفت که می‌خواهد ترامپ را «در سیبل قرار دهد»؛ بیانی که قطعا استعاری بود؛ اما رئیس‌جمهور را پس از آنکه خطر از بیخ گوش رقیبش جست، مورد انتقاد قرار داد. در عین حال، بایدن و تیمش به صراحت اعلام کرده‌اند که از تلاش‌ها برای نشان دادن اینکه ترامپ یک دیکتاتور نوپا و خطرناک برای کشور است، دست برنمی‌دارند. بایدن در واکنش به تیراندازی روز شنبه در باتلر، ایالت پنسیلوانیا، با ترامپ تماس گرفت تا با او ابراز همدردی کند که جراحت سختی برنداشته است و در عین حال، از آمریکایی‌ها خواست تا «دما» را در این فصل مبارزات انتخاباتی «پایین بیاورند». اما آن مکث به سرعت تمام شد. زمانی که ترامپ روز دوشنبه ونس را به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور انتخاب کرد، کمپین بایدن به پیام‌های سیاسی برنامه‌ریزی‌شده خود بازگشت.

«جن اومالی دیلون» رئیس ستاد انتخاباتی بایدن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ونس «به‌عنوان یکی از افراطی‌ترین دست راستی‌ها در واشنگتن شهرت دارد» که «دروغ‌های بی‌اساس دونالد ترامپ را تکرار می‌کند که از پذیرش نتایج انتخابات سال۲۰۲۰ امتناع می‌کند» و «مکررا تلاش کرده تا خشونت سیاسی را که در ۶ژانویه رخ داد، سفید جلوه دهد.» این سخن ممکن است تند و تیز به نظر برسد؛ اما استراتژیست‌های دموکرات معتقدند که در محدوده لفاظی‌های سیاسی قرار دارد و «کاهش دما» به معنای توقف مبارزات انتخاباتی نیست. آنها گفتند که دموکرات‌ها باید بتوانند درباره مخاطرات انتخابات به‌گونه‌ای بحث کنند که این مخاطرات را برای رای‌دهندگان روشن کند. «مارگی اومرو» استراتژیست دموکرات گفت: «رویدادهای تکان‌دهنده روز شنبه، سابقه ترامپ را در استفاده از لفاظی‌های خشونت‌آمیز در سخنرانی‌هایش، از جمله برانگیختن جمعیت در ۶ژانویه تغییر نمی‌دهد. ده‌ها تن از مشاوران ارشد سابق و مقام‌های کابینه او حتی فکر نمی‌کنند که او شایسته خدمت باشد. خطرات مانند همیشه بالاست.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره