نماد آخرین خبر

سرمقاله جهان صنعت/ آیا وزیران انتخاب شده‌اند؟

منبع
جهان صنعت
بروزرسانی
سرمقاله جهان صنعت/ آیا وزیران انتخاب شده‌اند؟

جهان صنعت/ « آیا وزیران انتخاب شده‌اند؟ » عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت به قلم محمدصادق جنان‌صفت است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

اگر صفحه روشن باشد و آن‌طور که تصویرها نشان می‌دهند محمدجواد ظریف نفر اول در فرآیند مقوله‌های مهم این روزهای رییس‌جمهور منتخب باشد، باید یک پرسش بسیار بااهمیت را طرح و درباره آن نوشت. به نظر می‌رسد که در رفتار و گفتار و تصمیم‌های رخ داده برای انتخاب وزیران و همکاران رییس‌جمهور که بیشتر از سوی ظریف به بیرون فرستاده می‌شوند نوعی تناقض وجود دارد. به این معنی که وی در جایی گفته است 60 درصد از وزیران دولت چهاردهم از میان کسانی انتخاب خواهند شد که تاکنون لباس وزارت بر تن نکرده و میانگین سنی آنها نیز در اعداد 40 تا 60 سال است.
این سخن آقای ظریف می‌تواند مستندی باشد که وی و حلقه اول یاران پزشکیان که شاید شماری از آنها در روی صحنه نیستند، اعضای کابینه را انتخاب کرده‌اند. اگر چنین نباشد و دست‌کم 60‌درصد کابینه از پیش مشخص نباشند چرا چنین سختگیری قرار است اعمال شود؟
هر فردی که این صحبت ظریف را شنیده و کسی که فهم سیاسی داشته باشد می‌تواند حدس بزند که تیم آقای پزشکیان دست‌کم برای هر منصب سیاسی- اقتصادی چند نفر را به اعضای کمیته‌های هر بخش معرفی کرده است.
این کمیته‌ها در صورتی که فهرستی از افراد با ویژگی‌ای را که ظریف اشاره کرده است پیدا کنند، آیا قرار است آنها در چند روز آینده دوره‌گردی برای انتخاب وزیران داشته باشند؟ اصلا فرآیند و معیار انتخاب اعضای کمیته‌ها چه بود؟

نکته بسیار بااهمیت در بخش اقتصادی کابینه این است که آیا پزشکیان و حلقه اول یارانش دست‌کم برای سه عضو ارشد اقتصادی دولت چهاردهم شخصیت‌های خاصی انتخاب کرده‌اند یا نه.
اگر به طور مثال کمیته‌ای که قرار است رییس بانک مرکزی را انتخاب کند با کمیته‌ای که قرار است رییس سازمان برنامه و بودجه و نیز کمیته‌ای که قرار است وزیر اقتصاد را انتخاب کند مثل هم فکر نکنند در عمل چه خواهد شد؟ آیا قرار است کمیته‌ای در بالادست این کمیته‌ها باز هم غربالگری کند. از طرف دیگر اگر به طور مثال یک کمیته پنج نفره را برای وزارت اقتصاد معرفی کردند و یکی از آنها وزیر شد تکلیف چهار نفر دیگر چه خواهد شد؟ فردی که قرار بوده است وزیر اقتصاد باشد اما به مانع برخورد کرده می‌تواند در یک منصب عادی فعال شود؟ این کار سختی است.
آقای پزشکیان و حلقه اول یارانش باید با شهروندان شفاف‌تر باشند و اگر توانسته‌اند اعضای مهم کابینه در اقتصاد، در سیاست خارجی، در فرهنگ و ارشاد را انتخاب کنند به مردم بگویند. اگر ترس این را دارید که منتخبان برای کابینه زیر فشار بروند و تاب‌آوری نداشته باشند بهتر است آنها را از سبد بردارید.
مهم‌ترین کار پزشکیان و حلقه اول یارانش این است که نهادهای حاکمیتی مثل مجلس، قوه قضاییه و دیگر نهادهای بالادستی را با حرف و گفت‌وگوهای پرشمار متقاعد کنند که اجازه دهند شایستگان خود را معرفی کنند. از طرف دیگر پزشکیان یادش باشد که چه وعده‌هایی به مردم داده است و توجه کند که حتما باید به علائق و سلیقه مردمی که به او رای داده‌اند در انتخاب کابینه احترام بگذارد.
روندها و رفتار اعضای کمیته‌های موجود به نظر می‌رسد در انتخاب وزیران چندان کارآمد نباشد.
کارشناسان باور دارند که بخش قابل توجهی از اعضای کابینه تا امروز مشخص شده‌اند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar