نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

معاون ضدبرجام

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
معاون ضدبرجام

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

محسن صالحی‌خواه| رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، بار دیگر به‌عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان انتخاب شد. دونالد ترامپ توانست آرای نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در آخرین کنوانسیون ملی حزب در میلواکی، ویسکانسین را از آن خود کند و به‌عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات پیش رو حاضر شود. برخی تحلیلگران معتقدند که ترور ناموفق ترامپ، واکنش او به این حادثه و تصاویری که از آن منتشر شد، شانس ترامپ در برابر بایدن را برای پیروزی در انتخابات نوامبر بالا برده است. ترامپ همچنین جی دی ونس، سناتور جوان ایالت اوهایو را به‌عنوان معاون اول خود معرفی کرد.
 
جی دی ونس، متولد ۱۹۸۴ (۳۹ ساله)، از اعضای حزب جمهوری‌خواه و حامی افزایش فشار بر ایران است و از ترور سردار سلیمانی و خروج ترامپ از برجام حمایت می‌کند.  انتخاب و اعلام نام ترامپ به‌عنوان نامزد رسمی حزب جمهوری‌خواه، در روز اول کنوانسیون ملی انجام شد. اسکای‌نیوز در این باره نوشت: «دونالد ترامپ در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان (RNC) رای کافی برای نامزدی رسمی حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری - چند روز پس از زنده ماندن از یک سوءقصد - به دست آورد.»

ورود تاثیرگذار
یک گلوله، به گوش راست نامزد جمهوری‌خواهان برخورد کرد، شتک خون به صورتش دوید و به فاصله چند ثانیه در حلقه محاصره اعضای سرویس مخفی آمریکا (Secret Service) قرار گرفت. چند عکاس آمریکایی، تصاویری تاریخی از لحظه واکنش ترامپ به این حادثه را ثبت کردند. تصاویری که آنقدر خوب و درجه یک بودند، که تئوری‌های توطئه همیشگی را داغ‌تر کردند؛ ترامپ در حلقه محافظان، پرچم آمریکا بالای سرش، مشت گره‌‌کرده‌ای که به سمت آسمان گرفته، رد خونی که بر صورتش دیده می‌شود از زاویه پایین (Low Angle) طرفداران ترور برنامه‌ریزی‌شده را مصمم‌تر می‌کرد که این تیراندازی، ازپیش‌تعیین شده بود. ترامپ واقعاً مورد سوءقصد قرار گرفت یا کمپینش یک برنامه برای قهرمان‌سازی از او را مد نظر داشت، تفاوتی نمی‌کند.

او در روز برگزاری کنوانسیون ملی در میلواکی، با گوش پانسمان‌شده و با قدم‌هایی آرام وارد سالن شد و مورد استقبال هواداران و اعضای حزب قرار گرفت. روزنامه گاردین انگلیس ورود ترامپ به سالن را «ورود دراماتیک در میان تشویق‌های بلند» توصیف کرد. حضور در کنوانسیون ملی، اولین حضور عمومی ترامپ پس از ترور ناموفقش بود. به غیر از این تحلیل‌های رسانه‌ای، زمزمه‌هایی جدی درباره تاثیر این تیراندازی، بر شانس ترامپ در انتخابات ماه نوامبر مطرح می‌شود.

کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان به شدت در حال استفاده از این حادثه است. پس از طرح‌های گرافیکی مختلف که از نحوه نجات ترامپ کشیده و منتشر شد، در نهایت نتایج انتخابات ۱۹۸۴ آمریکا بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. در انتخابات این سال، رونالد ریگان در تمام ایالت‌های آمریکا به جز مینه‌سوتا برنده شد. او در این انتخابات ۵۴ میلیون رای مردمی و ۵۲۵ رای الکترال به دست آورد که براساس داده‌های موجود، تعداد آرای الکترال او تا امروز یک رکورد محسوب می‌شود. ریگان در سال ۱۹۸۱ مورد سوءقصد قرار گرفت و این سناریوی تبلیغاتی باز هم در حال تکرار است. تیراندازی به ترامپ، برگ برنده کمپین او محسوب می‌شود.

معاون اول ۳۹ ساله
جی دی ونس به‌عنوان معاول اول ترامپ معرفی و در جریان کنوانسیون ملی در کنار ترامپ حاضر شد. نام معاون اول پیشنهادی نامزدهای انتخاباتی، در کمپین‌ها بسیار مؤثر، مورد توجه و بخشی از کارزار است. دوگانه‌های «بایدن - هریس»، «ترامپ - پنس» و «اوباما - بایدن» بر همین اساس است. معاون رئیس‌جمهور آمریکا در واقع به صورت غیرمستقیم در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخاب می‌شود.

ترامپ یک سناتور جوان را برای این پست انتخاب کرد. ونس در انتخابات سال ۲۰۲۲ با حمایت ترامپ وارد سنا شد و به‌رغم اینکه در سال ۲۰۱۶ ترامپ را «احمق»، «هروئین فرهنگی» و «هیتلر آمریکا» نامیده بود، به مرور زمان در زمره حامیان او قرار گرفت. ترامپ به خاطر ریش ونس، او را آبراهام لینکلن جوان می‌نامد.

نیویورک‌تایمز پس از انتخاب ونس توسط ترامپ، مقاله‌ای بلند حاوی ۲۷ نکته از زندگی شخصی و حرفه‌ای او را منتشر کرد. براساس این گزارش، ونس به‌عنوان تفنگدار سپاه تنفگداران دریایی آمریکا، در جنگ عراق (۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷) حضور داشته است. نیویورک‌تایمز می‌گوید ونس یکی از نزدیکان دونالد ترامپ جونیور (فرزند ترامپ) است.

او فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ ایالتی اوهایو و ییل است، سال ۲۰۱۶ کتاب Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis را از خاطرات خود و زندگی سخت و فقیرانه کودکی‌اش منتشر کرد که پرفروش شد. نتفلیکس اقتباسی از این کتاب را سال ۲۰۲۰ اکران کرد که نظرات مختلف و متفاوتی از منتقدان گرفت. ونس در خانواده‌ای دموکرات بزرگ شد اما در نهایت به جمهوری‌خواهی رسید.

او مبارزات سیاسی خود برای ورود به سنای آمریکا را از سال ۲۰۲۱ آغاز کرد، در انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ به پیروزی رسید و از ژانویه ۲۰۲۳ به‌عنوان سناتور فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. در صورت پیروزی ترامپ و انتخاب ونس به عنوان معاون رئیس‌جمهور، او رئیس مجلس سنا نیز خواهد بود. براساس تحلیل رسانه‌ها، ترامپ امیدوار است با انتخاب ونس، نظرات کارگران، کشاورزان و جوانان آمریکا را به سمت خود متمایل کند.

گردش به چپ
به گزارش یورونیوز، برای دهه‌ها، دموکرات‌ها حزب مورد توفق اتحادیه‌های کارگری بودند، درحالی‌که جمهوری‌خواهان ظاهراً با آنها دشمنی داشتند با این حال، در شب افتتاحیه کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان یا آر.ان.سی، ترامپ از شان اوبراین، رئیس اتحادیه کارگری موسوم به «اتحادیه بین‌المللی برادری تیمسترز» دعوت کرد تا آخرین سخنرانی این نشست را ایراد کند.

اوبراین از هر دو حزب بزرگ سیاسی به دلیل عدم حمایت کافی از کارگران انتقاد کرد. با توجه به سابقه طولانی حزب جمهوری‌خواه در اجرای قوانین ضد کارگری، سخنرانی یک رئیس اتحادیه بزرگ کارگری در گردهمایی جمهوری‌خواهان بسیار غیرمعمول است. سخنرانی اوبراین که با استقبال متفاوتی از سوی جمهوری‌خواهان مواجه شد، شامل انتقاد از جو بایدن هم بود.

بایدن که اغلب ادعا می‌کند «نزدیک‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ به اتحادیه‌های کارگری» است، اکنون به همراه اعضای حزبش قاعدتاً نباید تصور کند که از حمایت اتحادیه‌های کارگری برخوردار است.

اوبراین با تاکید بر اینکه اتحادیه‌های کارگری مستقل هستند و هیچ حزب سیاسی نمی‌تواند حمایت آن‌ها را بدیهی تلقی کند، اعلام کرد: «ما وابسته به هیچ‌کس یا هیچ حزبی نیستیم.» ترامپ امیدوار به جذب آرای کارگران است.

ونس، ایران، اسرائیل و اوکراین
با توجه به انتخاب ونس از سوی ترامپ، نظرات او درباره مسائل مختلف مثل بحران خاورمیانه، قدرت گرفتن چین، جنگ در اوکراین و همچنین مسائل داخلی آمریکا مثل سقط جنین، حقوق اقلیت‌ها و مانند آن مورد توجه قرار گرفته است. الجزیره انگلیسی در بازخوانی نظرات ونس نوشته است: «او قائل به هیچ محدودیتی در حمایت از اسرائیل در جریان جنگ با حماس نیست. ونس با حمله مستقیم به ایران مخالف است مگر اینکه ایرانی‌ها نیروهای آمریکایی را به‌طور مستقیم هدف قرار بدهند.»

یورونیوز نیز درباره دیدگاه‌های ونس در حوزه سیاست خارجی نوشته است: «او در سیاست خارجی یکی از حامیان اسرائیل بوده و حماس را مسئول کشته شدن فلسطینی‌ها می‌داند. ونس همواره از بایدن به خاطر تحت فشار قرار دادن اسرائیل انتقاد کرده است. او معتقد است که آمریکا باید مسائل مربوط به خاورمیانه را به اسرائیل و کشورهای عربی متحد ایالات متحده بسپارد.

ونس توافق ابراهیم میان اسرائیل و چند کشور عربی را نمونه موفقی دانسته که قابلیت گسترش دارد. سناتور ایالت اوهایو حمله آمریکا به عراق را اشتباه دانسته و معتقد است که مقام‌های وقت در دولت در خصوص عراق به مردم دروغ گفته‌اند. او همچنین استدلال می‌کند که همان حمله موجب شد تا ایران نفوذ خود در منطقه را افزایش دهد.»

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «ونس از هدف قرار دادن قاسم سلیمانی حمایت کرده و آن ‌را یکی از اقدامات درست ترامپ معرفی کرده است. او همچنین خروج ایالات متحده از برجام را یکی دیگر از تصمیمات مناسب ترامپ می‌داند. با این حال او برعکس نومحافظه‌کارانی چون جان بولتون و مایک پمپئو طرفدار حمله نظامی به ایران نبوده و نیست.

او در گفت‌وگوهای مختلف خود تاکید کرده که حمله نظامی به ایران می‌تواند بی‌ثباتی قابل توجهی را در منطقه به بار بیاورد. با این حال او موافق اعمال فشار بر ایران است تا تهران نتواند نفت بفروشد. در مورد روسیه و اوکراین هم مواضع ونس با دیدگاه‌های ترامپ همخوانی دارد.

او می‌گوید حمایت‌های نظامی و مالی واشنگتن از کی‌یف نمی‌تواند به جنگ پایان دهد. ونس همچنین حمایت از اوکراین و اسرائیل را دو مسئله متفاوت می‌خواند و تاکید می‌کند که حمایت از اسرائیل به دلایل راهبردی باید حتماً دنبال شود.»

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «ونس طرفدار خروج ایالات متحده از ناتو نیست اما می‌گوید کشورهای اروپایی باید بیشتر برای صنایع دفاعی خود هزینه کنند؛ ایده‌ای که ترامپ بارها بر آن تاکید کرده است. ونس همچنین می‌گوید ایالات متحده باید بیشتر به سمت شرق و خطرات و تهدیداتی که از جانب چین متوجه آمریکا است تمرکز کند.»

در حال حاضر یکی از نگرانی‌های رهبران اروپایی، قدرت گرفتن مجدد ترامپ در آمریکا و بازگشت او به کاخ سفید است. چراکه ترامپ در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ که رئیس‌جمهور آمریکا بود، چالش‌های زیادی با کشورهای اروپایی و البته، سازمان‌ها و قراردادهای بین‌المللی داشت.

ونس در آخرین مصاحبه خود با فاکس ضمن انتقاد از عملکرد بایدن در جنگ غزه گفت: «او جنگ را طولانی کرد... او کار را برای ما سخت‌تر کرد که به صلحی پایدار برسیم. شما دو چیز را می‌خواهید، یکی می‌خواهید این جنگ هرچه زودتر تمام شود، زیرا که هرچه طولانی‌تر شود، شرایط اسرائیل دشوارتر می‌شود. اما دوم، بعد از جنگ روند صلح میان اسرائیل، عربستان سعودی، عمانی‌ها و سایر کشورها تجدید شود.»

وی با اشاره به پیمان ابراهیم، آن را مهم‌ترین تلاش دیپلماتیک دوره ترامپ معرفی کرد که با بی‌توجهی بایدن مواجه شده است. ونس درباره پیمان ابراهیم ادعا کرد: «پیمان ابراهیم  نویدبخش اتحاد اسرائیل با برخی از کشورهای عربی سنی بود. ما باید امکان همکاری اسرائیل و کشورهای عربی را فراهم کنیم تا یک موازنه‌ای علیه ایران ایجاد کنیم.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره