نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

ترامپ؛ سزار جمهوری‌خواهان

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
ترامپ؛ سزار جمهوری‌خواهان

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

کنوانسیون جمهوری‌خواهان به محلی برای نمایش وحدت پیرامون ترامپ تبدیل شده است. همه رقبای او به صف شده‌اند تا وفاداری خود را نسبت به نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات نوامبر امسال اعلام کنند. این صحنه بی‌شباهت به میادین روم باستان نیست؛ جایی که همه راه را برای امپراتور سزار باز می‌کردند.
 
فهرستی از رقبای سابق دونالد جی. ترامپ، از جمله نیکی هیلی، برای اعلام وفاداری به او در صف ایستادند و حالا حزبی که از سرنوشت نوامبر خود مطمئن شده است، سیگنال قانون و نظم بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را به رای‌‌‌دهندگان ارسال می‌کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، شب دوم کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان همه چیز در مورد اتحاد در حزب بود.

اما در حزب جمهوری‌خواه مدنظر دونالد جی.ترامپ، وحدت چیزی نیست که برای آن تلاشی شود. این چیزی ذاتی در جنبش «آمریکا را دوباره بزرگ کن» است؛ اگر نخبگان رسانه‌‌‌های خبری و حزب دموکرات آن را به رسمیت بشناسند. در بیشتر دوران ترامپ، او و یارانش از این مساله راضی بودند که ائتلاف خود به خود در حال گسترش است، بدون آنکه نیاز به بازاریابی وسیع داشته باشند. اما با وجود برخی موانع، به نظر می‌رسد که سیاستمداران آماده هستند که ترامپیسم را به عنوان جنبشی برای همه -خواه بخواهند یا نخواهند- مجددا معرفی کنند. سناتور مارکو روبیو از فلوریدا هنگام تعطیلی شب سه‌‌‌شنبه گفت: «آمریکایی‌‌‌هایی که کلاه قرمز به سر می‌کنند و ساعت‌‌‌ها زیر آفتاب سوزان منتظر می‌‌‌مانند، منفور یا افراطی نیستند. آنچه آنها می‌‌‌خواهند مشاغل خوب و قیمت‌های پایین‌‌‌تر است.» روبیو ادامه داد: «آنها خواهان مرزهایی هستند که امن باشد و کسانی که به اینجا می‌‌‌آیند از راه قانون بیایند. آنها می‌‌‌خواهند از شر جنایتکاران و تروریست‌‌‌ها در امان باشند و می‌‌‌خواهند رهبران ما بیشتر به مشکلات ما در خانه‌‌‌شان اهمیت دهند تا مشکلات دیگر کشورهای دور.» وی تاکید کرد: «پیام این کنوانسیون واضح بود: چه چیزی می‌تواند متحد‌کننده‌‌‌تر از این باشد؟»

کلمات اصلی؛ وحدت و وفاداری
دشمنان شکست‌‌‌خورده ترامپ یکی پس از دیگری سه‌‌‌شنبه شب روی صحنه آمدند تا زانو در برابر مردی بزنند که آنها را پیش‌تر در رینگ رقابت‌‌‌ها ناک‌‌‌اوت کرده بود: ویوک راماسوامی، سناتور تد کروز، نیکی هیلی از کارولینای جنوبی، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و روبیو، همگی به مردی که زمانی پیشنهاد کرده بودند که هرگز ترامپ نباید روی دفتر بیضی‌شکل را ببیند، قول وفاداری دادند. تنش‌‌‌های کنوانسیون سال 2016 در این دوره دیده نشد. در سال 2016، تد کروز سخنرانی انتقادآمیزی از ترامپ داشت؛ اما در این دوره دیگر این موضوع دیده نشد. کروز این بار در حالی که رئیس‌‌‌جمهور سابق لبخند می‌‌‌زد، گفت: «اجازه دهید با تشکر از خداوند برای حمایت از رئیس‌‌‌جمهور ترامپ سخنرانی خود را شروع کنم.»

صحنه شبیه میادین روم باستان بود که امپراتور قصد دارد به سمت جایگاه اصلی برود و همگی راه را به روی سزار باز می‌کنند. دیسانتیس که موضوع ماه‌‌‌ها تحقیر ترامپ و کمپین انتخاباتی او بود، گفت: «دوستان جمهوری‌خواه من، جو بایدن را به زیرزمین خانه‌‌‌اش برگردانیم و دونالد ترامپ را به کاخ سفید.»

دیسانتیس در سخنرانی خود گفت: «آمریکا نمی‌تواند چهار سال دیگر ریاست جمهوری پیرمرد را تحمل کند. از دونالد ترامپ در حد شیطان یاد شده، از او شکایت شده است، او تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و نزدیک بود که جان خود را هم از دست بدهد. ما نمی‌توانیم او را ناامید کنیم و نمی‌توانیم آمریکا را ناامید کنیم.»

در کنوانسیون‌‌‌های گذشته، دعوت از مخالفان سابق برای آتش‌‌‌بس و امید به هماهنگی بیشتر در بین جمهوری‌خواهان بود. جورج اچ دبلیو. بوش در سال 1988 از پاتریک بوکانن دعوت کرد تا نه به عنوان یک اقدام تلافی‌‌‌جویانه یا تحقیرآمیز، بلکه به عنوان یک اقدام تاکتیکی صحبت کند: او به رای‌دهندگان بوکانن نیاز داشت. در میلواکی، حزب با همراهی مخالفان ترامپ متحد شده است. سخنرانی‌‌‌های سه‌‌‌شنبه شب آزمایش وفاداری بود و به طور کلی، سخنرانان موفق شدند، وفاداری خود را به رئیس‌‌‌جمهور سابق ایالات متحده نشان دهند.

مورد انتظارترین لحظه شب با معرفی نیکی هیلی، اولین سفیر دونالد ترامپ در سازمان ملل متحد و سرسخت‌‌‌ترین رقیب او برای نامزدی جمهوری‌خواهان در سال 2024 بود. در حالی که او به سمت تریبون می‌‌‌رفت، چند صدا به او خوش‌آمد گفتند و هیلی کاری را که از او انتظار می‌‌‌رفت انجام داد و گفت: «دونالد ترامپ از حمایت قوی من برخوردار است.» او در میان تشویق سایر جمهوری‌خواهان گفت: «ترامپ از من خواست که به نام وحدت در این کنوانسیون صحبت کنم. این یک دعوت مهربانانه بود و من با خوشحالی پذیرفتم. با بیان یک چیز کاملا روشن شروع می‌‌‌کنم: دونالد ترامپ تایید قوی مرا دارد.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره