نماد آخرین خبر

ناقوس سهم‌خواهی

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
ناقوس سهم‌خواهی

وطن امروز/متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

بهزاد نبوی: شعار «برای ایران» قبل از انتخابات، به شعار «برای وزارت» تبدیل شده است

بهزاد نبوی از سران شناخته‌شده اصلاحات و از مهم‌ترین حامیان مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری در اعتراض به سهم‌خواهی عده‌ای از اصلاح‌طلبان از دولت چهاردهم، با انتشار متنی از آنها خواست دست از این کار بردارند.
به گزارش «وطن امروز»، این روزها بیشترین خبری که حول پزشکیان و دولت چهاردهم منتشر می‌شود مربوط به کابینه‌ای است که رئیس‌جمهور جدید باید تا یک ماه آینده از آن رونمایی کند؛ کابینه‌ای که چینش آن از چند جهت واجد اهمیتی مضاعف نسبت به دولت‌های پیشین است. نخست آنکه پزشکیان به‌رغم وابستگی کامل به تشکیلات اصلاحات در ایام انتخابات تاکید بر آن داشت که به عنوان چهره‌ای غیرحزبی وارد انتخابات شده است. 
او تا جایی پیش رفت که در مناظرات انتخاباتی اطلاق واژه حزب به خود را توهین خواند و تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش آن نشد که دولتش ادامه دولت روحانی و حتی خاتمی باشد. در این فضا اگر کابینه‌ای که از سوی پزشکیان معرفی می‌شود ترکیبی آشنا و در امتداد دولت روحانی باشد نقدهای زیادی به سویش روانه می‌شود. دوم آنکه به علت فقدان یک تیم مشخص در اطراف پزشکیان احتمالات زیادی پیرامون مردان و زنان دولتش مطرح می‌شود. در سایه این ابهامات کابینه معرفی‌شده از سوی رئیس دولت چهاردهم نقشه راهی از مسیر این دولت را به جامعه نشان می‌دهد. بسیاری منتظر آن هستند تا با مشاهده کابینه معرفی‌شده به مسیر پیش روی دولت امید بسته یا از آن ناامید شوند. سوم نیز آنکه با توجه به احاطه شدن پزشکیان توسط وزرای دولت روحانی و قابل پیش‌بینی  بودن فشارهای آنان، وزرا و مدیران معرفی‌شده از سوی رئیس دولت این واقعیت را روشن می‌کند که پزشکیان تا چه اندازه توان ایستادگی مقابل زیاده‌خواهی و اعمال نفوذ چهره‌های پشت پرده اصلاحات را دارد. مجموع این شرایط باعث شده حساسیت‌ها پیرامون کابینه پزشکیان افزایش بیشتری یابد. او از سویی وعده دولتی غیرجناحی داده و از سوی دیگر وامدار جناحی است که این بار برخلاف روحانی، رئیس‌جمهور منتخب را نه به چشم رحم اجاره‌ای که حاصل تمام داشته‌های خود می‌پندارد.


گوشت قربانی زیر دندان چه طیفی می‌رود؟
در این فضا روز گذشته بهزاد نبوی از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصلاحات که نقش فعالی در پیروزی پزشکیان ایفا کرد با انتشار متنی بر فرضیه اعمال فشار اصلاح‌طلبان برای غارت مناصب و جایگاه‌های کلیدی دولت چهاردهم مهر تایید زد. در متن نبوی که با یک کنایه آغاز شده آمده است: «با مطالعه مطالب دوستان، به نظر می‌رسد شعار «برای ایران» قبل از انتخابات، به شعار «برای وزارت» تبدیل شده». طرح دوگانه «برای ایران» به عنوان هشتگ تبلیغاتی پزشکیان در انتخابات و «برای وزارت» به عنوان راهکار پساانتخاباتی حامیان وی در حالی است که محمدجواد ظریف که به عنوان رئیس شورای راهبردی انتقال دولت چهاردهم انتخاب شده این روزها از هر فرصتی برای رد کردن این گمانه‌زنی بهره برده است. ظریف در کنار آذری‌جهرمی ۲ وزیر دولت روحانی بودند که در ایام انتخابات تمام توان خود را صرف تبلیغ برای پزشکیان کردند و بعد از آن مدعی شدند قصد دریافت هیچ سمتی را در دولت جدید نخواهند داشت. با این حال در ادامه متن بهزاد نبوی هشدارهایی صادر شده که احتمالا مخاطبش ظریف، آذری‌جهرمی و دیگر چهره‌های تاثیرگذار در پیروزی پزشکیان هستند. 
در متن منتشر شده نبوی آمده است: «از همه اعضای کمیته‌ها عاجزانه استدعا دارم به خاطر ایران و به خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند. پیشنهاد می‌کنم رئیس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند، تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند».
طرح این مباحث آن هم به شکل علنی از سوی یکی از پیشکسوتان جبهه اصلاحات احتمالا موید آن باشد که فشارهای اطرافیان باعث شده تا کار در همین روزهای نخست از زیر دستان پزشکیان در برود. هرچند او با استناد دائمی به واژه چندوجهی «متخصصان» سعی داشت مسؤولیت عملکرد دولت خود را پیشاپیش به مجموعه‌ای فراتر از رئیس‌جمهور محول کند اما در نهایت این «متخصصان» جز با تایید رئیس‌جمهور یارای  به کرسی نشاندن هیچ حرفی را نخواهند داشت. 
یک ماه آتی تا زمان معرفی کابینه و آغاز انتصاب معاونان و مدیران دولت، زمانی طلایی و حساس برای پزشکیان به حساب می‌آید؛ زمانی که تا حد زیادی تکلیف او را با سهم‌خواهی اطرافیان و چهره‌های پرنفوذ اصلاح‌طلب مشخص خواهد کرد.
 
تاجزاده: پزشکیان بیش از سایرین رئیس دولت اقلیت است 
مصطفی تاجزاده، عنصر تندرو جبهه اصلاحات که پس از انتخابات 96 تبدیل به یکی از مهره‌های طرفدار ایده تحریم انتخابات شده بود، پس از عدم حمایت علنی از پزشکیان، روز گذشته با انتشار متنی موضع خود را درباره انتخابات تیرماه و انتخاب شدن مسعود پزشکیان شرح داد. تاجزاده در بخشی از متن خود با اشاره به استاندارد دوگانه هم‌قطارانش درباره اقلیتی خواندن ریاست‌جمهوری شهید رئیسی نوشته است: « ما انتخابات ۱۴۰۰ را با رای ۱۸ میلیونی رئیسی، «انتخابات اقلیتی» خواندیم. اکنون نمی‌توانیم رای ۱۷ میلیونی پزشکیان [۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای] را پیروزی بخوانیم، آن هم در حالی‌ که تفاوت آرا حدود ۳ میلیون است و جلیلی در نیمی از استان‌ها نفر اول شد. اگر پزشکیان مظهر اراده ملت است، پس سلف او نیز چنین بود و اگر رئیسی، رئیس‌جمهور اقلیت بود، پس خلف وی نیز چنین است. ما حق نداریم با معیارهای دوگانه با پدیده‌ها مواجه شویم». فعال رادیکال اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به میزان حمایت عمومی از دولت‌های خاتمی، روحانی و پزشکیان نوشته است: «متاسفم که آرای نامزد اصلاح‌طلبان از ۵۷ و ۵۲ درصد در سال‌های ۷۶ و ۸۰ به ۳۷ و ۴۴ درصد در سال‌های ۹۲ و ۹۶ و سپس به ۲۷ درصد از واجدان شرایط در ۱۴۰۳ کاهش یافته است».

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar