نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

کامالا هریس و اما و اگرها

منبع
صبح نو
بروزرسانی
کامالا هریس و اما و اگرها

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

رحمان قهرمان‌پور| طیفی از سیاستمداران دموکرات در آمریکا از جمله خانم الیزابت وارن خواهان آن هستند که کامالا هریس جایگزین بایدن در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 شود. آنها می‌گویند شانس او برای برنده شدن در میان اقلیت‌ها و سیاهان بیشتر از دیگر نامزدهاست و مورد حمایت بایدن هم است. برخی نظرسنجی‌ها هم نشان از رقابت نزدیک او با ترامپ دارد؛ اما نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید اگر کامالا هریس توسط حلقه‌ای از سیاستمداران به رأی‌دهندگان تحمیل شود و در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها رقابت‌ درونی جدی شکل نگیرد، نامزد نهایی دموکرات‌ها شانس زیادی برای برنده شدن نخواهد داشت.
باید گفت که از نظر کمپینی حرف خانم پلوسی دقیق‌تر است. اگر رأی‌دهندگان مردد در آمریکا به این باور برسند نامزدی خانم هریس محصول زد و بند بوده است ممکن است به او رأی ندهند. از طرف دیگر یک باور جا افتاده در آمریکا وجود دارد که حتما بر رفتار رأی‌دهنده مردد اثرگذار است: مردم آمریکا تاکنون به هیچ زنی در انتخابات ریاست‌جمهوری اعتماد نکرده‌اند و کامالا هریس هم از این قاعده مستثنی نیست. به محض اعلام نامزدی هریس، انتقادات از او  شروع خواهد شد و جهش او در کمپین انتخاباتی را دشوار خواهد کرد. درست است که هریس بیشتر از دیگران به بایدن نزدیک بوده و تجربه اداره کشور را دارد؛ اما از نظر کمپینی گزینه ضعیفی برای رقابت با ترامپی است که زبان تیز و تند و سمی دارد و بعد از ترور ناموفقش انرژی مضاعفی گرفته است. برخی‌ها «ویتمار» فرماندار میشیگان را گزینه بهتری برای رقابت با ترامپ می‌دانند؛ اما او و فرماندار کالیفرنیا، نیوسام اعلام کرده‌اند در صورت حضور کامالا هریس در رقابت درون‌حزبی نامزد نخواهند شد.


اکنون حزب دموکرات باید بحران به وجود آمده را در کنوانسیون ملی خود در ماه آگوست حل کند. سران این حزب نگران آن هستند که عدم انصراف بایدن، کار را برای آنها دشوارتر کند. چراکه با انصراف او هم رقابت میان حلقه بایدن و هریس با حلقه نانسی پلوسی تشدید می‌شود. بر اساس یک قاعده کلی در انتخابات آمریکا، حزبی که انتخابات داخلی پر تنشی داشته باشد نامزد ضعیف‌تری در انتخابات نهایی یا ملی خواهد داشت. لذا بزرگان حزب دموکرات می‌کوشند نامزد نهایی حزب با اکثریت مطلق آرای دلی‌گیت‌ها یا معتمدان ایالتی انتخاب شود. 


حزب دموکرات روزهای سختی را پیش رو دارد. هم باید بایدن را راضی کند که از رقابت انصراف دهد و هم باید جانشین او را با کمترین تنش برگزیند. اگر هر دو اقدام هم با ریزبینی و ظرافت انجام شد، مرحله سوم و سخت‌تر، رقابت نامزد حزب دموکرات با ترامپ است که مهارت زیادی در کمپین و مناظره تلویزیونی دارد  و می‌تواند از این نقطه ضعف دموکرات‌ها برای حمله به نامزد نهایی این حزب در سه ماه آینده استفاده کند. شناساندن یک نامزد تازه به رأی‌دهندگان مردد در سه ماه پیش رو هم کار آسانی نیست.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar