نماد آخرین خبر

چرا شانس ترامپ ممکن است به زودی به پایان برسد؟

منبع
فرارو
بروزرسانی
چرا شانس ترامپ ممکن است به زودی به پایان برسد؟

فرارو/متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

بایدن کناره گیری کرد و اکنون مطمئنا خط خوش شانسی ترامپ به پایان خواهد رسید. کل کارزار انتخاباتی او مبتنی بر این فرض بود که بایدن رقیب اش باقی خواهد ماند. مواجهه با شخصی دیگر به جز بایدن بدان معناست که سه اصل رقابت انتخاباتی تغییر خواهد کرد. نخست آن که توجه رسانه‌ها از ترامپ به سمت نامزد جدید حزب دموکرات منحرف خواهد شد. دوم آن که او حریف اش نه مسن‌ترین فرد بلکه فردی با سنی معقول خواهد بود و سوم آن که ترامپ دیگر نمی‌تواند پیام تغییر را از آن خود داشته باشد.
 
جاناتان فریدلند-گاردین| می‌توانید ببینید که چرا طرفداران ترامپ فکر می‌کنند او مسح شده از سوی خداست. می‌توانید درک کنید که چرا جمهوری خواهان وقتی دونالد ترامپ بار‌ها ادعا می‌کرد که خداوند حامی شماره یک اوست وی را تشویق می‌کردند و با ترامپ با قاطعیت اعلام می‌کردند که او خدا را در کنار خود دارد. برای مومنان او که پنجشنبه شب در نشست کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در میلواکی گردهم آمدند هیچ یک از این ادعا‌ها اغراق آمیز به نظر نمی‌رسیدند. این صرفا بدان خاطر نبود که نامزد آنان برای ریاست جمهوری امریکا از گلوله یک فرد مهاجم جان سالم به در برده بود بلکه هم چنین بدان خاطر بود که ترامپ یک دوره خوش شانسی فوق العاده را تجربه کرده شانسی که ممکن است به زودی به پایان برسد.

 
البته زمانی که ترامپ از "لحظه مشیت" صحبت می‌کرد تیراندازی نافرجام و توانایی او در فائق آمدن بر جراحت و بالا بردن مشت خود به نشانه اعتراض خونین پرشورترین مومنان اش را بر آن داشته تا از او به عنوان یک "شهید زنده" برای آرمان خود یاد کنند. حزب جمهوری خواه از پیش خود را به یک فرقه با کیش شخصیت به رهبری ترامپ تبدیل کرده است. با این وجود، دیدن حمایت طرفداران نامزدی که گوش راست خود را بانداژ کرده و آنان نیز این کار را از او تقلید کرده اند نشانه عشق و همذات پنداری آنان با اوست. این بدان معناست که آن فرقه دچار کیش شخصیت به فرقه‌ای شبه مذهبی و مسیحایی تبدیل شده است. برای سه هفته متوالی همه چیز طبق خواسته ترامپ پیش رفته بود. این وضعیت باعث شده حتی بی خداترین جمهوری خواهان نیز دچار تردید شده و با خود بگویند آیا ترامپ واقعا دوستانی در آسمان دارد یا خیر!

جریان داغ پیرامون ترامپ با مناظره تلویزیونی او علیه بایدن در پایان ماه ژوئن(خرداد) آغاز شد مناظره‌ای که لازم به یادآوری است اگر تیم بایدن اصرار نداشت که باید زودتر اتفاق بیفتد به طور معمول طبق سنت سالیان گذشته در فصل پاییز برگزار می‌شد. آن مناظره فاجعه ۹۰ دقیقه‌ای برای رئیس جمهوری بود که وقتی در تلاش برای به پایان رساندن جملات اش بود به فضایی خالی خیره می‌شد و گویی به کل ۸۱ سال عمرش نگاه می‌کرد.

این وضعیت و حضور بد بایدن باعث ایجاد وحشت در میان دموکرات‌ها شد. آنان سه هفته طولانی همراه با رنج درون حزبی را تجربه کرده هفته‌هایی که در جریان آن بزرگان حزب به دنبال متقاعد کردن بایدن بودند تا بر غرور و سرسختی خود غلبه کرده و از ادامه رقابت انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کند، زیرا آنان به این نتیجه رسیده بودند او نه تنها کرسی ریاست جمهوری  را از دست خواهد داد بلکه باعث پایین کشیدن نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان و سنا نیز خواهد شد.

این چشم انداز با نمایش اتحاد جمهوری خواهان و افتراق درونی دموکرات‌ها تقویت شده بود. در همین حال، دادگاه‌ها به ترامپ لبخند می‌زدند چه شش قاضی دادگاه عالی که سه نفر از آنان توسط شخص او منصوب شده اند و تقریبا مصونیت کامل را به او اعطا کردند چه یک قاضی منصوب شده توسط ترامپ  که قوی‌ترین پرونده‌های حقوقی علیه او مربوط به ادعای حفظ اسناد طبقه بندی شده توسط وی را از دستور کار بررسی خارج کرده است. این لطف قضات به ترامپ اجازه داد تا بنشیند و از تماشای نمایش لذت ببرد.

او شاهد بود که بایدن سپس در جریان کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران ناتو به جای نام "ولودیمیر زلنسکی" رئیس جمهور اوکراین از او به عنوان "پرزیدنت پوتین" یاد کرد و از "کامالا هریس" به عنوان "معاون ترامپ" یاد کرده بود.

این وضعیت و عملکرد بد بایدن در مناظره تلویزیونی تصوری که ترامپ در صدد القای آن به افکار عمومی بود را تقویت می‌کرد: قوی در مقابل ضعیف. همان طور که یکی از دموکرات‌های ارشد به من گفته بود:"جمهوری خواهان مردی دارند که گلوله‌ها از پس او بر نمی‌آیند و ما دموکرات‌ها مردی داریم که از پس پله‌ها هم بر نمی‌آید". نتایج نظرسنجی‌ها برای دموکرات‌ها تیره و تار بودند.

ترامپ نه تنها در همه ایالت‌های کلیدی بلکه حتی در مناطقی که زمانی کاملا دموکرات بودند از جمله در ویرجینیا و حتی به شکلی باورنکردنی در نیویورک که اکنون ایالت‌های میدان نبرد تلقی می‌شوند پیشتاز بوده است. جای تعجبی ندارد که جمهوری خواهان در هفته جاری از پیروزی تقریبا قطعی  ترامپ در انتخابات صحبت می‌کردند. سپس علیرغم آن که ترامپ از سوی هواداران اش در میلواکی به عنوان شخصیتی مسیحایی مورد تمجید قرار گرفت بایدن به کووید مبتلا شد. در آن زمان بود که بایدن به تمام معنا منزوی شد.

وضعیت به گونه‌ای به ضرر دموکرات‌ها شد که آنان ابتدا به طور خصوصی خواستار متقاعد کردن بایدن به کناره گیری از رقابت انتخاباتی شدند و سپس به دلیل عدم موفقیت در این زمینه به طور علنی از طریق افشاگری و هم چنین از طریق رهبران حزب دموکرات در کنگره و تهدید از سوی کمک کنندگان مالی بزرگ حزب و هشدار از سوی "نانسی پلوسی" رئیس سابق مجلس نمایندگان و تیزترین مغز سیاسی حزب موضوع لزوم کناره گیری بایدن از رقابت را مطرح کردند. آنان به طور علنی گفتند که بایدن نمی‌تواند برنده انتخابات شود. پس از آن بود که یکی از قدیمی‌ترین چهره‌های حزب دموکرات به من گفت:"تمام شد. او (بایدن) تا دوشنبه کنار خواهد رفت".


بایدن کناره گیری کرد و اکنون مطمئنا خط خوش شانسی ترامپ به پایان خواهد رسید. کل کارزار انتخاباتی او مبتنی بر این فرض بود که بایدن رقیب اش باقی خواهد ماند. مواجهه با شخصی دیگر به جز بایدن بدان معناست که سه اصل رقابت انتخاباتی تغییر خواهد کرد.

نخست آن که توجه رسانه‌ها از ترامپ به سمت نامزد جدید حزب دموکرات منحرف خواهد شد. دوم آن که او حریف اش نه مسن‌ترین فرد بلکه فردی با سنی معقول خواهد بود و سوم آن که ترامپ دیگر نمی‌تواند پیام تغییر را از آن خود داشته باشد.

البته سومین عنصر بستگی به این دارد که دموکرات‌ها چه کسی را انتخاب کنند و چگونه این کار را انجام دهند. در صورتی که نامزدی "کامالا هریس" معاون بایدن نهایی شود ترامپ او  به عنوان نماینده وضع موجود معرفی خواهد کرد. او می‌تواند از اظهارات نژادپرستانه و زن ستیزانه اش علیه هریس استفاده کند و تلاش خواهد کرد او را فاقد توان متحد کردن دموکرات‌ها معرفی کرده و از او به عنوان فردی که به شکل خطرناکی چپگراست یاد خواهد کرد.

نامزد نهایی حزب دموکرات برای ادامه رقابت ریاست جمهوری در کنوانسیون آن حزب در شیکاگو انتخاب خواهد شد. در حالی که دموکرات‌ها وارد یک آخر هفته سرنوشت ساز می‌شوند باید بدانند که نیازی نیست ترس زیادی از مسیر پیش رو داشته باشند. ادامه رقابت می‌تواند انرژی و قدرت حزب و جایگاه استعداد‌های جدید آن را نشان دهد و تمایز حزب دموکرات با فرقه ترسناک حزب جمهوری خواه که با آن مخالفت می‌کند را نشان دهد. با توجه به تعداد آمریکایی‌هایی که به مدت یک سال یا بیش‌تر می‌گویند انتخابی غیر از ترامپ و بایدن می‌خواهند احتمال آن که شانس ترامپ به پایان برسد و نتیجه نظرسنجی‌ها نیز تقریبا بلافاصله پس از تعیین نامزد حزب دموکرات تغییر کند وجود دارد.

ترامپ پس از تنبیه شدن اش در جریان سوء قصد نافرجام پنجشنبه شب گذشته لحنی مهربانانه‌تر و ملایم‌تر را  در پیش گرفت و به لزوم اتحاد ملی اشاره کرد. او مدتی وضعیت تازه ایجاد را مدیریت کرد با این وجود، او خیلی زود از تله پرامپتر (ابزار یادآوری متن سخنرانی) دور شد و به سوی لحن قدیمی و تاریک خود از دیوانه خواندن پلوسی تا مهاجم، تبهکار و قاتل خواندن مهاجران منحرف شد.

خطرات برای ایالات متحده  بسیار زیاد است و به همین خاطر است که همگی تلاش کردند تا بایدن را متقاعد کنند که از رقابت انتخاباتی کناره گیری کند تا مجبور نشوند ریاست جمهوری را به ترامپ واگذار کنند. در نهایت، برخلاف آن چه مومنان حزب جمهوری خواه معتقدند نتیجه انتخابات را تصمیم انسان‌هایی تعیین خواهد کرد که با وجود هر ترس و ضعفی که دارند باید اقدام و عمل کنند. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره