نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

قحطیِ بنزین سوپر و گرگیجه توربوسوارها!

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
قحطیِ بنزین سوپر و گرگیجه توربوسوارها!

آخرین خبر/ بنزین؛ مایعی شفاف و قابل اشتعال از مشتقات نفت خام است که در برهه‌های مختلف زمانی بسته به ابعاد متفاوت اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی، چالش هایی برای ایران و جامعه ایرانی بوجود آورده است.
شاید بتوان بُعد اقتصادی بنزین را مهمترین بُعد این ماده ارزشمند تلقی کرد که همواره برای مردم ایران و چه بسا جهان قابل اهمیت بوده است. 
از دیرباز تا به امروز همیشه در نظر مردم افزایش قیمت بنزین نوید گرانی سایر اجناس و خدمات را می‌داده و معیاری برای تغییر قیمتها بوده است، هرچند با افزایش قیمت روزافزون نیازمندی‌های مردم در چندسال اخیر دیگر موضوع گرانیِ متاثر از بنزین، زیاد به چشم نیامده است. با این حال اما با وجود ثبات قیمت بنزین در چندسال اخیر همواره اثر روانی افزایش احتمالی قیمت بنزین در جوامع وجود داشته است.
بُعد دیگر بنزین که در سال 1398 بیش از سایرین به چشم آمد بُعد امنیتی بود که درپی گرانی یک شبه این مایع اشتعال‌زا، چالش‌های بسیاری را در کشور بوجود آورد. عده ای را به خیابان کشاند و وقایع تلخ ابان ۹۸ را رقم زد.
از موارد قابل اهمیتی که در چندسال اخیر به این ماده مهم مرتبط بوده میتوان به سهمیه بندی بنزین، رفت و برگشت کارت سوخت و سایر موارد اینچنینی نام برد که هراز چندگاهی نیز شایعه  افزایش نرخ آن نُقل محافل رسانه ای و خبری شده، هرچند با واکنش زودهنگام مقامات روبروشده و یکی پس از دیگری این موضوع را تکذیب کرده اند. 
اهمیت این مایع شفاف نشان می‌دهد این موضوع در موارد بسیاری همراه همیشگی زندگی روزمره مردم ایران بوده و هست و باید برای همه جوانب آن برنامه داشت.

موضوع مورد بحث دیگری از بنزین که شاید اهمیت آن در سالهای اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته انواع مختلف آن بوده است.
این مایع شفاف با توجه به عدد اکتان به دو دسته معمولی و سوپر تقسیم می‌شود که در ایران اُکتان بنزین معمولی 87 و اُکتان بنزین سوپر 95 است. همانطور که حتما هنگام بنزین زدن در جایگاه‌های سوخت مشاهده کرده اید، بنزین معمولی با رنگ صورتی مایل به قرمز و بنزین سوپر با رنگ سبز روشن و یا زرد دیده می‌شوند.
موضوع استفاده از بنزین سوپر با افزایش خودروهای خاص کلاسیک با موتور توربوشارژ به نیاز مهم این خودروها تبدیل شده و سیستم توربو به دلیل ضریب احتراق و سرعت پیستون ها نیازمند سوخت بسیار مرغوبتر و با اکتان بالاتر است اما مساله تامین بنزین این خودروها به چالشی برای دارندگان آنها تبدیل شده است.
چندوقتی که توزیع بنزین سوپر بصورت قطره چکانی در جایگاه‌ها صورت میگرفت، دارندگان خودروهای با موتور توربوشارژ مجبور می‌شدند برای تامین بنزین خودروهایشان زمانی بسیار بیشتر از جایگاه‌های معمولی برای بنزین زدن سپری کنند تا بتوانند به سلامت ماشین‌هایشان کمک کرده باشند. جایگاه‌هایی که در بعضی شهرها به یکی دو مورد بیشتر نمی‌رسید و سوال کجا بنزین سوپر دارد؟ پرسش همیشگی این رانندگان در گروهها و سایت‌های مختلف شده بود.
با این وجود اما در چند ماه گذشته که بنزین سوپر در جایگاه‌های سراسر کشور نایاب شده و دسترسی دارندگان خودروهای توربوشارژ بطور کامل از بنزین سوپر قطع شده رانندگان این ماشین‌ها را با مشکلاتی روبروکرده است. صاحبان این خودروها برای حل این مشکل ناچار شده اند تا راه جایگزین استفاده از مکمل‌ها را برگزینند که البته بی دردسر هم نبوده است.
مکمل‌هایی که به عقیده بعضی از کارشناسان نمونه تقلبی آنها در بازار بسیار زیاد شده و این اکتان‌ها نه تنها باعث بهبود کارکرد موتور نمی‌شوند بلکه ضرر بیشتری برای ماشین ها دارند. قیمتهای گزاف این اکتان ها نیز موضوع دیگری است که در چند وقت اخیر و در قحطی بنزین سوپر بیش از پیش به چشم می آید و باعث شده دارندگان خودروهای با موتور توربوشارژ بواسطه این کمبودها هزینه های گزافی را متحمل شوند.
در کنار بسیاری از معضلات صنعت خودرو ائم از بی کیفیتی برخی خودروهای داخلی، افزایش قیمتهای همیشگی و بعضا خارج از قائده و موضوع پرحاشیه واردات خودروها برای ایجاد بازار رقابتی با تولیدات داخل و کاهش قیمت‌ها، معضل کمبود بنزین سوپر با وجود تولید این خودروهای خاص نیز به ماجرایی حل نشده تبدیل شده که متولیان امر باید برای آن چاره ای بیندیشند و اگر قرار است خودروسازان اینچنین خودروهایی را تولید کنند باید تمهیداتی اندیشیده شود که متقاضیان و مشتریان این خودروها که در بهبوهه این کمبودها دچار سردرگمی شده‌اند، برای تامین سوخت دچار چالش نشوند و بنزین سوپر به راحتی مهیا و در دسترس همگان قرار گیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar