نماد آخرین خبر

بخت‌شان برمی‌گردد؟

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
بخت‌شان برمی‌گردد؟

وطن امروز/متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

سی‌ان‌ان: هریس 4 درصد از بایدن در نظرسنجی‌ها مقابل ترامپ جلوتر است

بالاخره روز موعود دموکرات‌ها فرا رسید! جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در یک اقدام قابل‌تامل، از ادامه حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا انصراف داد و این مساله را به صورت رسمی اعلام کرد؛ موضوعی که از سوی سخنگوی کاخ سفید نیز مورد اشاره قرار گرفته و بازتاب‌های گسترده‌ای چه در آمریکا و چه در عرصه بین‌الملل داشته است. در این راستا، ناظران و تحلیلگران مختلف اقدام به ارائه تحلیل و تفسیرها و همچنین گزارش‌های متنوع با محوریت واکاوی دلایل و محرک‌های اصلی کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا کرده‌اند. برخی در وهله نخست به این موضوع اشاره داشته‌اند که وضعیت نامساعد سلامتی بایدن که جلوه‌های عینی خود را در قالب مناظره اخیرش با ترامپ به نمایش گذاشت، در حقیقت تیر خلاص به کارزار انتخاباتی بایدن و بخت و شانس او برای تداوم حضورش در کاخ سفید بود. 


عملکرد ضعیف بایدن در جریان مناظره مذکور (که در ادامه رفتارهای عجیب و غریب رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های اخیر بود)، انتقادات جدی را از وی بویژه از ناحیه اعضای حزب دموکرات برانگیخت و اینطور به نظر می‌رسد که نه بایدن و نه تیم انتخاباتی او نتوانسته‌اند در برابر این فشارها مقاومت کنند. بر اساس گزارش‌های مختلف، چهره‌های محوری و شاخص حزب دموکرات نظیر باراک اوباما، چاک شومر و نانسی پلوسی، در دیدارهای خصوصی و همچنین رایزنی‌های‌شان با بایدن، از وی خواسته بودند رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا را هر چه سریع‌تر ترک کند.  


جدا از اینها، یافته‌های نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا حاکی از این بود که شمار قابل ملاحظه‌ای از رای‌دهندگان و همچنین اعضای حزب دموکرات، با ایده کناره‌گیری بایدن از روند رقابت‌های انتخاباتی موافق بودند. مثلا بر اساس نظرسنجی خبرگزاری آسوشیتدپرس، 60 درصد رای‌دهندگان حزب دموکرات از ایده کناره‌گیری بایدن حمایت کرده‌ بودند. شبکه ‌ای‌بی‌سی‌نیوز آمریکا نیز در گزارشی تاکید کرده بود از هر 10 دموکرات آمریکایی، 6 نفر قویا بر این باور هستند که کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا باید جایگزین او در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا شود؛ فردی که خود بایدن هم پس از کناره‌گیری، از نامزدی او حمایت رسمی کرده است. در واقع روند کلی نظرسنجی‌های انتخاباتی که در مدت اخیر و به طور خاص پس از مناظره بایدن و ترامپ انجام شده بود، همه و همه این گزاره را که اقبال افکار عمومی و البته خواص آمریکایی به تداوم حضور بایدن در رقابت‌های انتخاباتی تا حد زیادی کمرنگ شده، تایید می‌کرد. در این رابطه، باید این نکته را در ذهن داشت که ماه آگوست در پیش است و در این ماه قرار است کنگره حزب دموکرات با محوریت معرفی نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در شیکاگو برگزار شود. در این چارچوب، هیچ بعید نیست افراد و جریان‌های مطرح و سرشناس در حزب دموکرات، پالس‌های معناداری را به بایدن فرستاده باشند و از او درخواست کرده باشند بهتر است هر چه سریع‌تر از رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد و الا با فرارسیدن نشست شیکاگوی حزب دموکرات، امکان وقوع سناریوهایی وجود دارد که شاید چندان برای بایدن مطلوب نباشد و کارنامه سیاسی وی را تا حد زیادی با چالش روبه‌رو کند. در حقیقت، ملاحظات حزبی نیز در کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نقشی مهم و قابل توجه بازی کرده است؛ ملاحظاتی که نه بایدن و نه هیچ سیاستمدار دیگری در آمریکا نمی‌تواند نسبت به آنها بی‌تفاوت باشد. 


سی‌ان‌ان: سرنوشت جانشینی بایدن چه خواهد شد؟
در پی کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، یک سوال مهم و بزرگ ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده: سرنوشت معادله جانشینی بایدن چگونه خواهد بود. شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی به این مساله اشاره می‌کند که دموکرات‌ها از 19 تا 22 آگوست در شیکاگو تشکیل جلسه خواهند داد تا به طور رسمی نامزد ریاست‌جمهوری خود را انتخاب کنند. پیش از این بایدن به عنوان نامزد این مرحله در نظر گرفته می‌شد. کمیته ملی دموکرات‌ها برنامه‌هایی برای معرفی بایدن از طریق نامزدی الکترونیکی قبل از برگزاری کنوانسیون داشت. هنوز طرح‌های جدیدی منتشر نشده است. نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، خواستار یک پروسه نامزدی آزاد شده بود که به چند نامزد اجازه می‌دهد در صورت انصراف بایدن برای نامزدی رقابت کنند. در نخستین رای‌گیری، یک نامزد برنده باید آرای اکثریت تقریبا 4000 نماینده دموکرات را به دست آورد. اگر هیچ نامزدی در رای‌گیری اول اکثریت را به دست نیاورد، دموکرات‌ها به رای‌گیری دوم می‌روند، که در آن به اصطلاح «superdelegates» فرصت رای دادن خواهند داشت. با این همه، باید توجه داشت بایدن در سال‌های اخیر در آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، در قامت سمبل افول هژمونی جهانی آمریکا نیز ظاهر شده بود؛ موضوعی که انتقادات جدی و قابل توجهی را به سمت وی معطوف کرده و البته چالش‌های عدیده‌ای را نیز پیش روی حکمرانی آمریکایی قرار داده است. 
از این رو، به نظر می‌رسد جریان حکمرانی در آمریکا با اعمال فشار بر بایدن و کنار گذاشتن او از روند رقابت‌های انتخاباتی آمریکا به نوعی سعی داشته چالش مخدوش شدن وجهه بین‌المللی آمریکا را نیز به نحو جدی مورد توجه قرار دهد. با این همه، در بحبوحه کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی نباید این نکته را از یاد ببرد که این کناره‌گیری در یکی از بدترین زمان‌های ممکن انجام شده است. زمان کمی تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده و البته پنهانکاری‌های قابل توجه کاخ سفید و به طور خاص تیم مطبوعاتی آن درباره وضعیت سلامتی بایدن نیز انتقادات جدی‌ای را از آنها به دنبال داشته است. ناظران و تحلیلگران این مساله را مطرح می‌کنند که تیم مطبوعاتی کاخ سفید به صورت عامدانه در ماه‌های اخیر فضایی را ایجاد کرده بودند تا مشکلات مرتبط با وخامت وضعیت سلامتی بایدن افشا نشود و پنهان بماند؛ موضوعی که به عقیده «جیل ابرامسون» سردبیر سابق نیویورک‌تایمز، یک ننگ و شرم بزرگ برای تیم مطبوعاتی بایدن است. افرادی که باید حافظان حقیقت و راویان آن باشند، با پنهان کردن واقعیت‌های مرتبط با وضعیت نامساعد سلامتی رئیس‌جمهور آمریکا، عملا سعی داشته‌اند شانس او در کوران رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را همچنان حفظ کرده و بالا نگه دارند. مسائل و معادلاتی از این دست، یک برونداد مهم و قابل توجه را مخابره می‌کند و آن اینکه در روزها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا، باید انتظار شرایط پرآشوب و البته توأم با تنش بالا را در انتخابات آمریکا داشته باشیم. 
در این رابطه، هیچ عجیب نیست که حتی برخی تحلیلگران نسبت به این گزاره که امکان دارد وضعیت معادلات سیاسی و اجتماعی در آمریکا از کنترل خارج شود نیز هشدار می‌دهند. با این همه، باید منتظر ماند و دید آیا در این فضای تازه، دموکرات‌ها می‌توانند بر طیف قابل توجهی از مشکلاتی که با آنها روبه‌رو هستند فایق آیند و مانع حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید شوند یا خیر. 
از سویی این کناره‌گیری چند جنبه قابل ملاحظه هم برای دموکرات‌ها و هم برای آمریکا داشته است.
1- بایدن با اینکه در مقام ریاست‌جمهوری است و 8 سال معاون اوباما بود و همچنین دهه‌ها سناتور این کشور محسوب می‌شد، تصمیم گرفت در اقدامی حزبی به سود حزب دموکرات کنار برود.
2- نکته بعدی آن است که اوباما و پلوسی (رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا) پشت‌پرده این کناره‌گیری بودند. بایدن تا روز آخر نمی‌خواست کنار برود و بعد از اینکه 2 مشاور ارشد او نتایج نظرسنجی‌ها را به وی نشان دادند که حکایت از آن داشت بخت هریس نسبت به بایدن بسیار بیشتر است، کنار رفت.
3- این موضوع برای دموکرات‌ها مسجل شده بود که اگر بایدن در هر صورت در عرصه باقی بماند، شکست خواهد خورد و به همین دلیل تمام عزم خود را جزم کردند تا وی کنار برود که این نشان می‌دهد دموکرات‌ها خود را احیا کردند.
4- در راستای بند قبلی باید این نکته را اضافه کرد که بعد از ترور ترامپ و استفاده تبلیغاتی شدید وی از این موضوع، دموکرات‌ها نیاز به یک شوک بزرگ داشتند  و به نظر بهترین مورد، کناره‌گیری بایدن بود که موضوع ترور ترامپ را تحت پوشش قرار داده است.


نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد شانس هریس بیش از بایدن است
پایگاه خبری ووکس هم با اشاره به کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بر این مساله تاکید کرده که تقلای دموکرات‌ها برای معرفی نامزدی که بیشترین شانس را برای شکست ترامپ داشته باشد به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. البته نامزد اصلی و محوری در این رابطه نیز کاملا هریس است. نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا نشان می‌دهد هریس کمی از بایدن بهتر عمل می‌کند اما هنوز درباره محبوبیت او اختلاف‌نظر وجود دارد. در یک نظرسنجی سی‌ان‌ان، هریس ۲ درصد از دونالد ترامپ تا الان عقب است اما این میزان برای بایدن ۶ درصد بوده است. در نظرسنجی نیویورک تایمز در ایالت پنسیلوانیا، هریس یک درصد از ترامپ عقب بود ولی بایدن ۳ درصد. این نتایج نشان می‌دهد هریس ممکن است کمی بهتر از بایدن در برابر ترامپ عمل کند. نظرسنجی نیویورک‌تایمز/ کالج سیه‌نا نشان داد در پنسیلوانیا، کاملا هریس یک درصد از دونالد ترامپ عقب است، در حالی که جو بایدن ۳ درصد عقب بود. این نشان می‌دهد هریس در آن ایالت کمی شانس برد بهتری از بایدن دارد. نظرسنجی ملی رویترز / ایپسوس هم نشان می‌دهد بایدن و هریس در یک رقابت نزدیک با ترامپ هستند و تقریباً مساوی پیش می‌روند. به گزارش ووکس، یکی از مزایای هریس این است که ۶۹ درصد آمریکایی‌ها فکر می‌کنند بایدن بیش از حد پیر است، نگرانی‌ای که درباره هریس وجود ندارد. همچنین طبق گزارش FiveThirtyEight در ۱۸ جولای، نارضایتی در آمریکا نسبت به بایدن 17.7 درصد ولی برای هریس، این عدم تأیید 11.8 درصد است.


سی‌ان‌بی‌سی نیوز: حمایت‌های مالی از کاملا هریس بعد از کناره‌گیری انتخاباتی بایدن افزایش یافت
پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی به این مساله اشاره کرده که تنها اندکی پس  از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تایید کاملا هریس از سوی او به عنوان فرد مورد حمایتش در انتخابات مذکور، دموکرات‌ها توانسته‌اند 50 میلیون دلار کمک مالی جذب کنند. باید توجه داشت که پس از مناظره اخیر بایدن و ترامپ و عملکرد ضعیف بایدن در این مناظره، شمار قابل ملاحظه‌ای از حامیان مالی حزب دموکرات، از حمایت از رئیس‌جمهور کنونی آمریکا عقب‌نشینی کرده بودند. دلیل این مساله نیز این بود که آنها شانس وی برای حضور مجدد در کاخ سفید را چندان زیاد ارزیابی نمی‌کردند. با این حال، در وضعیت کنونی و با کنار کشیدن بایدن، این وضعیت تا حد زیادی تغییر کرده است. بر اساس قوانین حاکم بر آمریکا و البته ساختارهای داخلی حزب دموکرات، کاملا هریس به عنوان معاون بایدن می‌تواند در صورت قطعی شدن معرفی‌اش به عنوان نامزد اصلی دموکرات‌ها در انتخابات 2024 آمریکا، از تمام کمک‌های مالی جمع‌شده در کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها که تاکنون معطوف بایدن بوده، استفاده کند.


نشریه پولیتیکو: چه شد بایدن از انتخابات کنار کشید؟
در 23 روز اخیر، بایدن در مقابل سیلی از فشارها علیه خود که خواستار کناره‌گیری‌اش از رقابت‌های انتخابات 2024 آمریکا شدند، مقاومت کرد. با این حال فشارهای سیاستمداران و در عین حال حامیان مالی حزب دموکرات به او سبب شد در نهایت راهی جز رها کردن عرصه رقابت‌های انتخاباتی نداشته باشد. بایدن در روزهای گذشته بارها اعلام کرده بود قصد ندارد از رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد اما به یکباره نظر و رای خود را تغییر داد و از ادامه رقابت با ترامپ منصرف شد. پولیتیکو بر این باور است که حزب دموکرات از ناحیه ادامه یافتن حضور بایدن در عرصه رقابت‌های انتخاباتی به شدت احساس خطر کرد و درست به همین دلیل مسیری را پیش روی بایدن قرار داد که گزینه‌ای جز کناره‌گیری برایش نبود. در این بحبوحه، بایدن این شانس را داشت که با اعلام کناره‌گیری‌اش از روند رقابت‌های انتخاباتی از وقوع سناریوهای ناامیدکننده علیه خود جلوگیری و اعتبار سیاسی‌اش را تا حدی حفظ کند. بسیاری بر این باورند که در این تصمیم، جیل بایدن همسر جو بایدن نقشی مهم بازی کرده است. بر اساس گزارش‌های مختلف، پیش‌تر او قویا خواستار حفظ شخصیت و عزت همسرش شده بود. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره