نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

دولت وفاق ملی

منبع
روزنامه سازندگي
بروزرسانی
دولت وفاق ملی

روزنامه سازندگی/متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مسعود پزشکیان از سختی‌های چینش کابینه چهاردهم گفت و تاکید کرد که این روزها بار سنگینی بر دوش‌هایش دارد تا دولت وفاق ملی را تشکیل دهد

روز گذشته مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب با اعضای ستادهای مردمی خود در تالار وزارت‌ کشور دیدار کرد و خطاب به حاضران گفت که وقتی شور و شوق شما را می‌بینم، بار سنگینی روی دوش‌های خود احساس می‌کنم که تحمل آن سخت است. یکی از مشکلات من این است که همه می‌خواهند با من ملاقات کنند، من چگونه باید پاسخ همه را بدهم. او تاکید کرد:«من همان آدم قبل هستم اینطور نیست که رئیس جمهور شده‌ام، عوض شده باشم؛ خیلی‌ها گله می‌کنند که خودت را گم کرده‌ای به خدا شب و روز ندارم.» ۲۳ روز پس از اینکه مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در رقابت با سعید جلیلی رقیب اصولگرایش، آرای لازم را از مردم کسب کرد و به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد، مراسم تنفیذ او با حضور مقام رهبری برگزار خواهد شد و دو روز پس از تنفیذ هم تحلیف او بعدازظهر سه‌شنبه هفته آینده ۹ مرداد در مجلس با حضور روسای جمهور برخی کشورها، معاونانشان و هیات‌های خارجی برگزار می‌شود.

بنابراین مسعود پزشکیان پس از مراسم تنفیذ در روز یکشنبه هفته آینده، رسما رئیس‌جمهور ایران خواهد شد و پس از آن باید وزرای پیشنهادی‌اش را به پارلمان معرفی کند. این درحالی است آن طور که از سخنان رئیس‌جمهور منتخب مشخص است به شدت برای تعیین کابینه نگران است. کابینه‌ای که با کمی نکته‌سنجی شاید بتواند به یکی از تخصصی‌ترین و با تجربه‌ترین دولت‌های ایران تبدیل شود.
پزشکیان قدم اول انتخاب کابینه‌اش را وفاق ملی اعلام می‌کتد و معتقد است که باید کابینه‌ای شکل بگیرد تا افراد صادق، باتجربه و با دانش انتخاب شوند و به سمت سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری حرکت کنیم. او در سخنانش کمی دردودل هم کرد و گفت که انتخاب مسئولین برایش معضل شده است زیرا به هر کس می‌گوید آدم معرفی کند، همه افراد خودشان را معرفی می‌کنند؛ در صورتی که قدم اول انتخاب کابینه، وفاق ملی است و آن شعاری است که سر می‌داد که مملکت با یک دسته و جناح اداره نمی‌شود لذا خودمان هم باید به آن پایبند باشیم در نتیجه باید کابینه‌ای را شکل دهیم تا افراد صادق، باتجربه و با دانش انتخاب شوند و به سمت سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری حرکت کنیم.


نگرانی پزشکیان برای تعیین کابینه و با هجمه‌هایی که جریان رقیب برایش ایجاد کرده‌اند، قابل درک است اما او از همان ابتدا با تعیین شروط لازم، چارچوب مشخصی را برای تعیین افراد کابینه‌اش مطرح کرد که جوان‌سازی دولت یکی از اقدامات پیش‌روی شورای راهبری برای انتخابات کابینه است. چنانچه ظریف درباره آن اعلام کرد که قرار است، حاصل کار ما که به رئیس جمهور ارائه خواهد شد شامل ۶۰ درصد افرادی باشد که سن آن ‌ا از ۵۰ الی ۵۵ پایین‌تر است. پزشکیان در این رابطه در آخرین سخنرانی‌اش به این نکته باز هم اشاره و تاکید کرد: هر کجا دیدید که ما راه را اشتباه می‌رویم یا بر اساس عدالت عمل نمی‌کنیم حتما گوشزد کنید، با تمام وجود تلاش می‌کنیم، وحدت و انسجام ایجاد کنیم و خدمتگزار مردم باشیم، از همه قومیت‌ها، جنسیت‌ها، جوانان و همه کسانی که به من یا طرف مقابل رای دادند، همه آنها که نیامدند، همه با هم باید برای ایران تلاش کنیم و کشور را با قدرت و عزت پیش ببریم.
با توجه به سنت گذشته توزیع پست‌های دولتی میان جریان‌های سیاسی، این بار و در جریان تشکیل دولت چهاردهم نیز نشانه‌هایی مبنی بر تلاش برای زنده نگه داشتن این سنت به چشم می‌خورد. از سوی دیگر، مرور نام‌هایی که در حال حاضر مطرح می‌شود، این امید را زنده می‌کند که قصدی برای شایسته‌سالاری و دوری از باج‌دهی به جریان‌های سیاسی در دولت چهاردهم وجود دارد. اما یکی از نکات منفی برخی از این فهرست‌ها، تکرار نام برخی وزرای پیشین است که الزاماً چهره‌های موفقی نبودند.

بازوی مشورتی پزشکیان
مهم‌ترین کار مسعود پزشکیان تعیین کارگروه‌هایی است که ذیل شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم به ریاست محمدجواد ظریف تشکیل شده است. کارگروه‌های تعیین وزرای پیشنهادی و معاونان رئیس‌جمهور قرار است تا امروز سوم مرداد ماه اسامی نهایی را به رئیس‌جمهور منتخب ارائه کنند. برای نخستین بار می‌توان به شمایلی از ترکیب دولت چهاردهم دست یافت و رویکردهای حاکم بر آن را مورد تشخیص و ارزیابی قرار داد. حضور چهره‌های جدید در فهرست اسامی قابل توجه است و چهره‌های جوان‌تر نیز در ترکیب اعضای پیشنهادی مشاهده می‌شوند. براساس اخبار شبکه‌های اطلاع‌رسانی مسعود پزشکیان در شبکه‌های مجازی تاکنون حداقل برای ۶ وزارتخانه و یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری نامزدهای پیشنهادی معرفی شده‌اند. اعضای شورای راهبری به ریاست محمدجواد ظریف و مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور به‌ ترتیب به گزینه‌های نهایی خواهند رسید. فهرست انتخابی کارگروه‌ها به شورای راهبری انتخاب وزرا داده می‌شود تا در نهایت ۳ یا ۵ نفر نامزد نهایی برای وزارتخانه‌ها در اختیار پزشکیان قرار بگیرد.
تشکیل شورای راهبری، ابتکار شخص مسعود پزشکیان است و صرفا بازوی مشورتی است. شورای راهبری در پایان روند بررسی‌ها، لیست نامزدهای نهایی شده را که امتیازدهی شده در اختیار رئیس جمهور برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد. این شورا تا تشکیل کابینه به کار خود ادامه می‌دهد و پس از آن به فعالیت خود پایان خواهد داد.
پزشکیان از همان ابتدا که کاندیدای ریاست جمهوری شد بر چند صدایی و حضور جناح‌های مختلف برای اتحاد و وفاق ملی تاکید می‌کرد. او معتقد است در هر بخشی اگر کسی می‌خواهد خدمتی ارائه دهد باید مراجعه‌کننده را راضی کند و با رضایت از اداره بیرون برود لذا رضایت مردم شاخص مدیریت ماست، دلیل اینکه ما خوب خواهیم بود یا بد این است که بندگان خدا پشت سر ما چه خواهند گفت. بنابراین هر اتفاقی بیفتد و هر کسی که بخواهد سمتی داشته باشد، یک اصل را با همه توافق خواهیم کرد و اگر خلاف این باشد مورد قبول نیست و آن رضایت مشتری و مردم است.
هجمه به افراد برجسته و احتمالا در آینده‌ای نزدیک به پزشکیان کم نیست. زیرا آن طور که دیگر مشخص شده است، هدف از تخریب‌ها توسط جریان مخالف و بازنده انتخابات، تضعیف دولت پزشکیان است. این درحالی است رئیس جمهور منتخب باری دیگر بر اولین قدم که همان وحدت است، تاکید کرد و با بیان اینکه قدم دوم به دنبال حق رفتن است، می‌گوید که اگر نخبگان، توانمندان، عالمان، نخبگان، تولیدکنندگان و کارشناسان ما در صحنه باشند و ما به آنها احترام بگذاریم، خواهیم توانست این کشتی را راحت به ساحل نجات برسانیم، اگر هر یک از اینها را حذف کنیم، قطعا مشکل پیدا خواهیم کرد. به اعتقاد او دشمنان نمی‌خواهند ما سر پای خود بایستیم، نمی‌خواهند مستقل باشیم. قدم اول این است که در داخل کشور با هم باشیم، دنبال حق باشیم؛ حق، حقوق فردی هست، حقوق اجتماعی هست، حقوق جنسیتی هست، حقوق قومیتی هست و حقوق مذهبی هست.
پزشکیان برعکس رقیب مقابلش که تاکید داشت، تحریم‌ها بر شرایط سخت اقتصادی تاثیر نگذاشته است، اتفاقا معتقد است که تحریم‌ها اثرات منفی بسیاری بر اقتصاد ایران دارد. او در این رابطه می‌گوید که صراط مستقیم یعنی همه دست به دست هم دهیم؛ کشور ما در وضعیت خوبی نیست؛ به شدت تحریم هستیم؛ مشکلات ما به اختلافات ما برمی‌گردد. اگر قرار است با قدرت بمانیم و مشت محکمی بر دهان آنها بزنیم باید در کشور همه با هم متحد شویم و دست به دست هم دهیم و عزت و غرورمان را به دنیا نشان دهیم اگر متحد شویم می‌توانیم بایستیم.


در پایان سخنرانی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب با اعضای ستادهای مردمی خود در تالار وزارت‌ کشور، تولیدکنندگان و کارشناسان را تشویق کرد تا همواره در صحنه باشند و افزود: با احترام به تولیدکنندگان و کارشناسان می‌توانیم کشتی را به ساحل نجات برسانیم اما اگر بخواهیم هر کدام از اینها را حذف کنیم قطعا مشکل پیدا خواهیم کرد.
به اعتقاد او، تحریم‌کنندگان ایران نمی‌خواهند ما مستقل باشیم، قدم اول این است که در داخل کشور با هم باشیم، دنبال حق باشیم، حقوق فردی، اجتماعی، قومیتی، مذهبی، جنسیتی. لذا حق را باید بتوانیم درست عمل کنیم؛ برای اینکه بتوان حق را عمل کرد باید نفس را در مقابل سرکشی‌ها ضایع کند و اجازه ندهد، سرکشی او را از حق دور کند.
وی ادامه داد: من را آنقدر بزرگ نکنید که تصور کنم کسی شده‌ام؛ من نماینده شما شده‌ام برای اینکه بتوانم دنبال حق و حقوق شما بروم؛ شما به من اعتماد کرده‌اید و رأی داده‌اید، خود را متعهد می‌دانم که پایبند حرف‌هایی که گفته‌ام باشم؛ حرف‌هایی که زده‌ام، وعده، عدد و رقمی نداده‌ام و گفته‌ام پیگیر حقوق شما خواهم شد.


در ادامه این سخنرانی، پزشکیان تاکید کرد که دعوا نخواهم کرد؛ دروغ نخواهم گفت دنبال محرومان و مشکلات مردم خواهم بود؛ تا پای جان خواهم ایستاد، اینکه به دنبال حق برویم، دنبال انصاف باشیم و زور نگوییم و ظلم نکنیم و پشتیبان مظلومان باشیم، راه امام علی(علیه السلام) است و دستور خداست. به گفته او چه کسانی که به من رای دادند و یا به طرف مقابل، یا آنها اصلا رای ندادند، می‌خواهم که بیایید برای عزت کشور با هم تلاش کنیم. وی تاکید کرد: هر جایی که حق مظلومی را نادیده گرفتند، پشتیبان مظلوم باشید. اگر شیعه هستیم و می‌خواهیم که راه امام را دنبال کنیم باید پایبند به این گفتار باشیم. خداوند به ما کمک کند که نفس خودمان را مهار کنیم و به دنبال حق باشیم. اگر کسی حق را به ما گفت، نهراسیم بلکه آن را بپذیریم، حضرت علی می‌فرماید: حق را به من بگویید و مضایقه نکنید از اینکه مرا به حق توصیه کنید. حضرت علی(ع) می‌‌فرمایند من هم ممکن است خطا کنم، ما که دیگر عددی نیستیم.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره