نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

کابوس این روزهای ترامپ

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
کابوس این روزهای ترامپ

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 کامالا هریس، معاون رئیس‌‌‌جمهور، پس از تصمیم جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهوری ایالات متحده، برای کناره‌‌‌گیری از رقابت‌‌‌های ریاست جمهوری، نامزد اصلی دموکرات‌‌‌ها برای مقابله با دونالد ترامپ است. به نوشته وب‌گاه مجله نیوزویک، یکشنبه، بایدن اعلام کرد که از رقابت کنار می‌‌‌کشد. بایدن ۸۱ ساله در نامه خود در شبکه‌‌‌های اجتماعی از هریس حمایت کرد و به همتایان دموکرات خود گفت که «زمان آن رسیده که دور هم جمع شوند و ترامپ را شکست دهند.» رقابت برای حضور در کاخ سفید قرار بود بین دو مرد مسن سفیدپوست برگزار شود، اما تصمیم بایدن به این معنی است که ترامپ ۷۸ ساله احتمالا باید با هریس ۵۹ ساله که بسیار جوان‌تر از اوست، روبه‌رو شود. او اولین زن رنگین‌پوستی است که نامزد ریاست جمهوری یکی از احزاب اصلی می‌شود و از این لحاظ تاریخ‌ساز است.
 
مجله نیوزویک حضور هریس جوان را یک چالش اساسی برای ترامپ خوانده و مدعی است که پنج دلیل وجود دارد که نامزد جمهوری‌خواهان در رقابت با او کار سختی خواهد داشت.

۱- افزایش کمک‌‌‌های مالی
هریس تنها نامزد دموکرات‌‌‌هاست که می‌تواند کنترل میدان عظیم جنگیِ کمپین بایدن را در دست بگیرد. کمپین بایدن قبلا به‌‌‌طور رسمی پرونده‌های کمیسیون انتخابات فدرال را اصلاح کرده است تا هریس بتواند در صورت کسب نامزدی دموکرات‌‌‌ها از این بودجه استفاده کند. پاتر ترِور، بنیان‌گذار و رئیس مرکز حقوقی کمپین دموکرات‌‌‌ها گفت: «به‌‌‌طور خاص، از آنجا که بایدن و هریس یک کمیته تبلیغاتی مشترک دارند، معاون رئیس‌‌‌جمهور و معاون او می‌توانند به استفاده از بودجه موجود کمپین برای انتخابات عمومی ادامه دهند.»

۲- سن
ترامپ ماه‌‌‌ها وقت صرف کرده است که بایدن را در مورد سن و آمادگی او برای ریاست‌جمهوری مورد نقد قرار دهد. اما اکنون که هریس جایگزین بایدن شده، به این ترتیب خود ترامپ تبدیل به مسن‌‌‌ترین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ایالات متحده شده است. نظرسنجی‌‌‌ها نشان داده است که بسیاری از آمریکایی‌‌‌ها فکر می‌کنند ترامپ برای دوره دوم ریاست‌جمهوری بسیار پیر است.
 
۳- شور و شوق دموکرات‌ها
نامزدی هریس ممکن است شور و شوق را در میان رای‌‌‌دهندگان جوان دوباره برانگیزد؛ بلوکی حیاتی در رقابت‌‌‌های انتخاباتی۲۰۲۴ که بایدن در حال از دست دادن حمایت آنها بود. گرانت دیویس ریهر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه سیراکیوز به نیوزویک گفت: «هریس احتمالا انرژی و اشتیاق پشت صحنه کمپین را دوباره تقویت خواهد کرد. می‌توان این را از الان احساس کرد. جمع‌‌‌آوری کمک‌های اولیه نشانه خوبی برای او است.» اما توماس گیفت، دانشیار علوم سیاسی و مدیر مرکز سیاست ایالات متحده در دانشگاه کالج لندن، به نیوزویک گفت که دموکرات‌ها «به نظر می‌رسد عجله دارند تا خود را متقاعد کنند که کامالا هریس اکنون گزینه محبوبی برای ریاست جمهوری است.»

۴- پیشینه
اگر هریس نامزدی حزب دموکرات را به‌دست آورد، به‌عنوان اولین زن سیاه‌پوست و آسیای جنوبی تاریخ را به نام خود ثبت خواهد کرد. ریهر گفت که او «یک نامزد تاریخی مهم است.» در عین حال، او احتمالا سوابق خود را به‌عنوان دادستان کل ایالت مطرح خواهد کرد، آن هم درحالی‌که ترامپ یک محکوم کیفری است.

۵-حق سقط جنین
دموکرات‌ها به دنبال آن بوده‌اند که حق سقط جنین را به موضوع اصلی انتخابات نوامبر تبدیل کنند. هریس به‌عنوان یک زن، آماده حمله به ترامپ در مورد این موضوع در آستانه اولین انتخابات ریاست‌جمهوری است. ترامپ زمانی در این موضوع پیروز شد که در زمان ریاست‌جمهوری خود سه قاضی محافظه‌‌‌کار در دیوان عالی منصوب کرد و اکثریت را به محافظه‌‌‌کاران داد. در حال حاضر از ۹نفر این دیوان، ۶ تن محافظه‌‌‌کار و ۳تن لیبرال هستند. کامالا هریس در صورت حضور در کاخ سفید از ممنوعیت ملی سقط جنین حمایت نمی‌‌‌کند. او می‌‌‌گوید که معتقد است تصمیم‌گیری درباره سقط جنین باید به ایالت‌‌‌ها واگذار شود.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar