نماد آخرین خبر

رنگین‌پوست دیگری به کاخ سفید می‌رود؟

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
رنگین‌پوست دیگری به کاخ سفید می‌رود؟

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

به دنبال کناره‌گیری جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کامالا هریس معاون وی برای رقابت با دونالد ترامپ وارد کارزار شد. رئیس‌جمهور آمریکا در پی کناره‌گیری خود از رقابت‌های انتخاباتی از خانم هریس حمایت کرد. اما چرا بایدن کمتر از چهار ماه مانده به برگزاری انتخابات کناره‌گیری کرد؟ درواقع مهمترین دلیل کناره‌گیری بایدن را باید در اولین مناظره او با ترامپ جست‌وجو کرد؛ مناظره‌ای که 27 ژوئن(هفتم تیر) برگزار شد و طی آن بایدن بارها جملات نامفهوم و نیمه‌تمام داشت.
 
رحمن قهرمانپور، پژوهشگر مسائل بین‌الملل می‌گوید: «فشارهایی که روی جو بایدن وجود داشت و بعد از برگزاری مناظره اول او با دونالد ترامپ، بیشتر شد، در نهایت بایدن را مجبور کرد که از دور رقابت‌ها خارج شود. در مناظره اول به وضوح مشخص شد که بایدن توان ذهنی و جسمی لازم را برای اداره کشور بزرگی مانند آمریکا را ندارد.» 

وی افزود:« علیرغم آنکه در برخی شاخص‌های دیگر، آقای بایدن وضعیت بهتری داشت اما در شاخص توان جسمی برای اداره کشور که یک شاخص بسیار مهم است، وضعیت خوبی نداشت و اگر در رقابت‌ها باقی می‌ماند به احتمال خیلی زیاد بازنده می‌شد؛ لذا در نهایت تصمیم گرفت که در رقابت‌ها نماند و انصراف داد.»

دمکرات‌ها راه دیگری ندارند
قهرمانپور در پاسخ به اینکه آیا این تصمیم به نفع دموکرات‌ها است یا به ضررشان، توضیح داد:«دموکرات‌ها چاره دیگری نداشتند؛ یعنی اگر بایدن در رقابت‌ها می‌ماند به احتمال بالای ۸۰، ۹۰ درصد بازنده بود. البته طبق معمول در این بین تئوری‌های توطئه مطرح است و یک عده معتقد هستند که دمکرات‌ها اعلام نکردند بایدن بیمار است تا خانم هریس جایگزین او شود. این گونه صحبت‌ها اغلب از سمت جمهوریخواهان مطرح می‌شود. اما درواقع بیماری آقای بایدن به شکل فزاینده در حال پیشروی است و 6 ماه قبل به نظر می‌رسید که وضعیت سلامتی‌اش بهتر خواهد شد ولی بدتر شد.»

فرصت 100 روزه هریس
این کارشناس درباره ویژگی‌های خانم کامالا هریس نیز گفت:« هر نامزدی که وارد انتخابات می‌شود طبعاً یک سری ضعف‌ها و نقاط قوت دارد؛ یعنی نمی‌توان در خصوص هیچ نامزدی گفت که به محض ورود به انتخابات شانس قطعی برای برنده شدن دارد. حتی زمانی هم که باراک اوباما کاندید شد، بسیاری در ابتدا  فکر نمی‌کردند که یک جوان سیاه پوست در آمریکا بتواند برنده شود. اما دنیای سیاست، دنیای امکانات، اقتضائات و احتمالات است. امروز که بحث خانم هریس مطرح می‌شود، طبیعتا وی در مقابل ترامپ که یک سال است که مشغول کمپین کردن است، حتما موقعیت ضعیف‌تری دارد. درواقع اگر همین امروز انتخابات برگزار شود، ترامپ برنده است. اما واقعیت این است که کمپین یک پدیده مدام در حال تغییر، دینامیک و پویا است و بیش از ۱۰۰ روز به برگزاری انتخابات در آمریکا زمان باقی مانده است که فرصت کمی نیست.»

هریس حریف ترامپ می‌شود؟
قهرمانپور در واکاوی این موضوع که آیا خانم هریس توانایی قدعلم کردن مقابل ترامپ را در مناظره‌ها دارد یا خیر، توضیح داد:«باید در عمل ببینیم که خانم کاملا هریس در چهار سال گذشته چقدر تغییر کرده است. اگر مبنای قضاوت را  سال ۲۰۲۰ قرار دهیم، حتما خانم هریس در مناظره‌های تلویزیونی ضعیف‌تر از ترامپ خواهد بود. اما باید مدنظر داشته باشیم که او در این سال‌های اخیر در کاخ سفید بوده و طبیعتاً سخنرانی‌ها و گفتگوهای زیادی داشته و مهارتش بیشتر شده است.»

این کارشناس با اشاره به اینکه مهارت ترامپ، حملات سمی و مداومی است که انجام می‌دهد، تاکید کرد:« اگر خانم هریس در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها به عنوان نامزد نهایی انتخاب شود، راه‌هایی دارد که این امتیاز آقای ترامپ را به نوعی خنثی کند.»

ترس آرای مردد از ترامپ 

قهرمانپور درباره وضعیت کمپین کردن دونالد ترامپ گفت:« باید توجه داشته باشیم که جنس کمپین ترامپ، به گونه‌ای است که بیشتر برای طرفداران خودش جذاب است و برای آرای مردد ترسناک است.»

به گفته این کارشناس ترامپ بجز سال 2016 و در مقابل هیلاری کلینتون در هیچ انتخابات دیگری برنده نشد و انتخابات‌های سال‌های 2018، 2020 و 2022 بازنده شد.  یعنی برخلاف آن چیزی که شاید خیلی‌ها تصور می‌کنند، آقای ترامپ کمپینر خوبی نیست. 

قهرمانپور معتقد است که بزرگترین نقطه ضعف و پاشنه آشیل این نوع نامزدها این هست که برای هواداران خودشان خیلی جذاب هستند ولی برای آرای مردد که در یک انتخابات نزدیک، سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کنند، ترسناک هستند. هم آقای بولسانارو در برزیل برای آرای مردد ترسناک بود و نتیجه انتخابات را به لولا داسیلوا واگذار کرد و هم ترامپ در ۲۰۲۰ ترسناک بود. مسئله و مشکل اصلی ترامپ این است که اگر بخواهد برای آرای مردد معمولی ترسناک نباشد، باید تاحدی از شدت حملاتش کم کند و وقتی این اقدام را انجام دهد، انرژی پایگاه  اصلی رای خود را از دست خواهد داد.

با توجه به اینکه خانم هریس رنگین‌ پوست است و تلاش‌هایی نیز در جهت تامین منافع و حقوق این قشر انجام داده است، انتظار می‌رود که بتواند آرای رنگین‌پوستان را در سبد دمکرات‌ها جذب کند. قهرمانپور در این رابطه می‌گوید:« درباره این موضوع یک نکته فنی وجود دارد مبنی بر اینکه نظام انتخاباتی آمریکا الکترال کالج و ایالتی است و مانند انتخابات کشور ما نیست که اگر شخصی رای بیشتری بیاورد، برنده انتخابات شود. خانم هیلاری کلینتون در سال  ۲۰۱۶، سه میلیون رای بیشتر از آقای ترامپ داشت، ولی در الکترال کالج به ترامپ باخت و جمهوریخواهان سال‌هاست که اجازه نمی‌دهند این نظام انتخاباتی تغییر کند چون کارکردش به نفع آنها است. در این بین خانم هریس می‌تواند آراء رنگین پوست‌ها را جذب کند اما مهمتر از آن، جناح مترقی یا چپ‌گرای حزب دموکرات است که تمایل بیشتری به خانم هریس دارد. چون بایدن در میانه حزب دموکرات قرار دارد ولی خانم هریس تاحدودی به جناح مترقی متمایل‌تر است یعنی جناحی که الیزابت وارن، سندرز و ایلهان عمر در آن هستند.»

وی با اشاره به اینکه این قشر اغلب جوانان و قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی حزب دمکرات را شامل می‌شود، افزود:« این افراد انرژی زیاد و نقش اثرگذاری دارند اما ابتدا نگران بودند که بایدن پیروز نشود. امروز به نظر می‌رسد خانم هریس نه تنها رنگین‌پوست‌ها بلکه شاید جوانانی که از بایدن ناراضی هستند و انرژی زیادی دارند را نیز بتواند به پای صندوق‌های رای بکشاند.»


نقاط قوت هریس در مقابل ترامپ
در بخش دیگری از این گفتگو، قهرمانپور به تشریح نقاط ضعف و قوت خانم هریس پرداخت و گفت:« خانم هریس مانند ترامپ یک سری امتیازات دارد و یک سری ضعف‌ها؛ به نظر من مهمترین امتیاز وی این است که رای قطعی منفی ندارد اما ترامپ چه بر اساس نظرسنجی‌ها و چه بر اساس عملکردش رای قطعی منفی نسبتا بالایی دارد. یعنی کسانی هستند که به هیچ وجه حاضر نیستند به او رای دهند. این امر، مسئله مهمی در کمپین است. وی افزود:« مسئله دیگر آنکه خانم هریس برخلاف ترامپ آبروریزی سیاسی نداشته است؛ یعنی نه در دادگاه بوده و نه فساد مالی داشته است. وی شخصیت نسبتا سالمی است و می‌تواند ادعا کند که دست اندرکار هیچ فسادی نبوده است.»

همچنین به گفته این کارشناس، هریس موقعیت آن را دارد که بیش از ترامپ، آراء رنگین‌پوستان، زنان و جوانان حزب دمکرات را به خود جلب کند.  نقطه قوت دیگر او در مقابل ترامپ نیز این است که برای رای دهنده مردد ترسناک نیست. یعنی می‌تواند خودش را مدافع دموکراسی آمریکا تعریف کند. چون بر اساس نظرسنجی‌ها، اکثریت مردم آمریکا معتقد هستند که ترامپ تهدید بیشتری برای دموکراسی است و خانم کاملا هریس با توجه به اینکه دادستان کالیفرنیا بوده و یک فرد حقوقدان است، می‌تواند این تصویر را از خودش ایجاد کند که بیشتر از ترامپ طرفدار دموکراسی است. ضمن اینکه در موضوع سقط جنین، هم مزیت بیشتری دارد.»  

هریس فعلا کاریزما ندارد
قهرمانپور درباره نقاط ضعف او گفت:« به نظر من مهمترین نقطه ضعف او این است که کاریزما و اقتدار لازم برای رئیس‌جمهور شدن را حداقل تا الان نداشته است. در تصویری که از رئیس جمهور مطلوب وجود دارد، رای‌دهنده‌ها ترجیح می‌دهند او یک فرد کارآمد و مقتدر باشد.»

وی افزود:« یعنی بعضا رای‌دهنده‌ها حتی ترجیح می‌دهند اگر فرد کارآمد است، فساد او را نادیده بگیرند. لذا اگر کامالا هریس نتواند تصویر فرد مقتدر و کارآمد برای اداره کشور را در این فاصله 100 روزه از خود ارائه دهد، ممکن است آرای مرددی که قرار است سرنوشت انتخابات را تعیین کنند، به ترامپ رای بدهند. این در حالی است که می‌دانند دونالد ترامپ، فرد فاسدی است.»

این کارشناس در تشریح اینکه هریس چطور می‌تواند در این فاصله از خود چهره یک فرد مقتدر را ارائه دهد، گفت:« اولین آزمون وی انتخاباتی خواهد بود که در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ۱۹ آگوست برگزار می‌شود. باید ببینیم که آیا خانم هریس می‌تواند حمایت تمام عیار حزب دموکرات را داشته باشد. این مسئله بسیار مهم است. به عنوان مثال در ایران هم دیدیم که چگونه اجماع اصلاح‌طلب‌ها در حمایت از دکتر پزشکیان، منجر به پیروزی ایشان شد. بنابراین اجماع حزبی یک متغیر بسیار مهم است. البته تا الان بخش قابل توجهی از حزب دموکرات از خانم هریس حمایت کرده‌اند.»

اوباما، متغیر اثرگذار
قهرمانپور به بررسی نقش اثرگذار و تاثیر حمایت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق و محبوب از خانم هریس پرداخت و گفت:«باراک اوباما، هنوز از خانم هریس دفاع نکرده این در حالی است که او نقش بسیار مهمی دارد. اوباما یک کمپینر بسیار حرفه‌ای است و ما نقش او در پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ به عیان دیدیم. »

وی ادامه داد:«خانم هریس باید بتواند طی این چند روز، انسجام درون حزبی ایجاد کند و در غیر این صورت رقابت سختی با ترامپ خواهد داشت. بر اساس یک قاعده در آمریکا، اگر انتخابات درون حزبی خیلی سخت باشد، نامزد نهایی در انتخابات ملی ضعیف‌تر ظاهر خواهد شد یا عامیانه‌اش این است که اگر یک نامزد در انتخابات درون حزبی زخمی شود، در آن صورت توان لازم برای رقابت در انتخابات نهایی را نخواهد داشت. بنابراین خانم کاملا هریس باید نشان دهد که اقتدار و توانایی لازم را برای متحد کردن حزب دموکرات دارد. به نظر من تا الان نشان داده که تقریباً در این زمینه موفق بوده است.»

چرا اوباما هنوز از هریس حمایت نکرده است؟
این کارشناس در نهایت به علت حمایت دیرهنگام برخی از بزرگان حزب دمکرات از خانم هریس پرداخت و گفت:« یک قاعده کلی در کمپین‌ها وجود دارد که اگر رای دهنده احساس کند که یک نامزد از بالا به او تحمیل شده، ممکن است به او رای ندهد. این مشکلی بود که خانم کلینتون هم در ۲۰۱۶ داشت؛ یعنی مسئله خانم کلینتون این بود که بخشی از آرای مردد فکر می‌کردند وی از رانت همسرش استفاده کرده و نامزد شده و به همین دلیل به او رای ندادند. درواقع احساس کردند که سران حزب دمکرات خانم کلینتون را به بدنه حزب تحمیل کرده‌اند.»

وی تاکید کرد:«بنابراین این نکته بسیار مهم است و شاید اوباما هم به همین خاطر صراحتا از خانم هریس حمایت نکرده که بتواند بدنه حزب دموکرات را قانع کند که خانم هریس بهترین گزینه است.»

 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar