نماد آخرین خبر

سرخوردگی بی‌بی در واشنگتن

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
سرخوردگی بی‌بی در واشنگتن

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 
نخست‌وزیر اسرائیل نگران است که اظهارات هریس ممکن است به توافق با حماس آسیب برساند. 

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر اسرائیلی آکسیوس، به گفته یک مقام اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از اظهارات کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده ناراحت و نگران است که این موضوع به مذاکرات بر سر توافق مبادله اسرا و آتش‌بس غزه آسیب برساند.

 دیدار هریس با نتانیاهو در یک لحظه حساس در مذاکرات بر سر توافق احتمالی انجام شد. این اولین دیدار هریس با یک رهبر خارجی از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی خود بود.

نتانیاهو پس از ملاقات سه ساعت با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیرامون توافق مبادله اسرا و آتش‌بس در غزه، با هریس دیدار کرد.

پس از یک ملاقات 40 دقیقه‌ای با نتانیاهو، هریس در مقابل دوربین بیانیه‌ای ارائه کرد و گفت که نخست‌وزیر اسرائیل را برای انعقاد توافق مبادله اسرا و آتش‌بس تحت فشار قرار داده است.

او گفت: «زمان آن فرا رسیده که این جنگ به گونه‌ای پایان یابد که اسرائیل در امنیت باشد، همه گروگان‌ها آزاد شوند، رنج فلسطینیان در غزه پایان یابد و مردم فلسطین بتوانند از حق آزادی، کرامت و تعیین سرنوشت خود استفاده کنند... و همانطور که من همین الان به نخست وزیر نتانیاهو گفتم زمان انجام این توافق فرا رسیده است. بیایید توافق را انجام دهیم. بنابراین می‌توانیم برای پایان دادن به جنگ آتش بس را بپذیریم. بیایید گروگان‌ها را به خانه برگردانیم. و بیایید کمک‌های لازم را برای فلسطینی‌ها فراهم کنیم».

دو مقام اسرائیلی به راوید گفتند که دیدار با بایدن برای نتانیاهو بسیار سازنده‌تر از دیدارش با هریس بوده، اما تاکید کردند که دیدار با معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده پرتنش و دشوار نبوده است. این مقامات اسرائیلی گفتند که نتانیاهو و تیمش از اظهارات هریس در مقابل دوربین غافلگیر و از لحن آن شگفت‌زده شده‌اند، چرا که به گفته آن‌ها بسیار انتقادی‌تر از بایدن به نظر می‌رسد.

یکی از مقامات اسرائیلی مدعی شد: «بیانات هریس پس از جلسه بسیار انتقادی تر از آن چیزی بود که او در این دیدار به نتانیاهو گفت». این مقام اسرائیلی گفت: «نتانیاهو از این واقعیت ناراحت است که هریس درباره گروگانگیری و آتش بس به عنوان پایان جنگ صحبت کرده، در حالی که اسرائیل هم‌چنان بر این موضع خود پافشاری می‌کند که پس از اجرای توافق می‌تواند جنگ را از سر بگیرد».

این مقام اسرائیلی همچنین گفت که نتانیاهو از این واقعیت که هریس علناً از اسرائیل به دلیل بحران انسانی در غزه و کشتار غیرنظامیان به ویژه در زمان کنونی در بحبوحه مذاکرات انتقاد کرده، ناراضی است.  او ادعا کرد: «وقتی دشمنان ما می بینند که آمریکا و اسرائیل همسو هستند، شانس توافق را افزایش می دهد و احتمال تشدید تنش در منطقه را کاهش می‌دهد. اما زمانی که چنین اختلافی عیان می‌شود، توافق را دورتر می‌کند و تنش‌های منطقه‌ای را نزدیک‌تر می‌کند. ما امیدواریم که انتقاد علنی هریس از اسرائیل این تصور را در حماس ایجاد نکند که بین ایالات متحده و اسرائیل اختلاف وجود دارد و در نتیجه باعث شود که آن‌ها در مذاکرات سخت‌تر شوند».


یکی از دستیاران معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که نمی‌داند مقامات اسرائیلی در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند و تاکید کرد که دیدار خصوصی هریس و نتانیاهو «جدی و مشترک» بوده است.

این دستیار هریس گفت: «پرزیدنت بایدن و معاون رئیس جمهور هریس در جلسات خود پیام مشابهی را به صورت خصوصی و مشترک به نتانیاهو دادند و این بود: زمان آن رسیده که آتش‌بس و مبادله اسرا انجام شود. این چیزی است که معاون رئیس‌جمهور نیز علناً گفت».

این دستیار گفت که اظهارات هریس با اظهارات قبلی او در مورد جنگ  مطابقت دارد و «شامل حمایت قاطع از اسرائیل از یک سو و نگرانی در مورد تلفات غیرنظامی و بحران انسانی در غزه از سوی دیگر - همانطور که او همیشه انجام می دهد- است».

 نتانیاهو روز جمعه در مار آلاگو با رقیب سیاسی هریس، ترامپ دیدار کرد که اولین دیدار آنها پس از انتخابات 2020 است. صبح پنجشنبه، چند ساعت قبل از دیدار نتانیاهو با هریس، ترامپ به فاکس نیوز گفت که اسرائیل باید هر چه زودتر به جنگ غزه پایان دهد و گروگان ها را بازگرداند.

اما انتقاد نتانیاهو از هریس می‌تواند توسط ترامپ برای حمله به معاون رئیس جمهور به عنوان بخشی از کارزار انتخابات ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar