نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

تیم اوباما-هریس

منبع
روزنامه سازندگي
بروزرسانی
تیم اوباما-هریس

روزنامه سازندگی/متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

“باراک اوباما”، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به همراه همسرش، “میشل اوباما” از نامزدی “کامالا هریس” در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دفاع کردند. آیا حمایت آنها عامل موثری برای شکست “ترامپ” خواهد بود؟ سازندگی به بررسی این موضوع پرداخته است

سه ماه و ۱۰ روز تا شروع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وقت باقی است و آرام آرام شاهد جدی‌تر شدن رقابت‌ها میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هستیم. بدون شک آنچه در این دور از انتخابات توجه بسیاری از تحلیلگران و حتی مقامات سایر کشورها را به خود جلب کرده، تاخت و تازهای ترامپ به عنوان نامزد نهایی محافظه‌کاران نیست بلکه وضعیت فعلی در اردوگاه دموکرات‌ها، موضوعی است که زیر ذره‌بین قرار گرفته و هم‌اکنون در کانون این تمرکزها «کامالا هریس» قرار دارد.

واقعیت این است که کناره‌گیری جو بایدن با اصرار بزرگان حزب دموکرات‌ به دلیل آنکه پس از انصراف لیندون جانسون از رقابت‌های انتخاباتی در سال ۱۹۶۸ برای دومین بار در تاریخ سیاسی ایالات متحده رخ می‌دهد، بیش از هر چیز طی روزهای اخیر در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت و بسیاری از مقامات داخل و خارج از ایالات متحده هم در این راستا به نوعی این اقدام بایدن را ستودند؛ تا جایی که هیلاری کلینتون در خصوص این اقدام رئیس جمهوری آمریکا گفت: «عملی خالص از میهن‌پرستی که در طول عمرم دیده‌ام». این تعریف و تمجیدها شاید به نوعی نشان دهنده آن باشد که کهنه‌کاران سیاست در گوشه و کنار جهان بهتر از هر کسی می‌دانند که چنین اقدامی تا چه حد ریشه در اهمیت تَحَذُب همچنین سنجش به موقع پیامدهای سیاسی عدم اقدام به موقع بر سر یک موضوع خاص آن هم با محوریت کاخ ‌سفید دارد. فارغ از این اقدام باید توجه داشت که حمایت بایدن از معاونش یعنی کامالا هریس به نوعی نشان داد که او به احتمال زیاد فرد جایگزین وی در رقابت‌های انتخاباتی خواهد بود. پشتیبانی بایدن از معاونش آن هم در چنین شرایطی نشان از آن دارد که وی به عنوان یکی از مهره‌های اصلی حزب دموکرات که از سال ۱۹۷۲ وارد عرصه سیاست شده بیش از هر چیز به «رشدِ سیاسی ساختارمند» اهمیت می‌دهد. بایدن که در جمع دموکرات‌های سنتی و قدیمی به عنوان یک سیاستمدار سرسخت مشهور بود و حتی بحث غلبه بر لکنت زبانش که از زمان کودکی همراه وی بوده به عنوان یکی از سمبل‌های همین سرسختی بارها مورد اشاره قرار گرفته، حالا به نوعی بر این موضوع تاکید دارد که کامالا هریس طی بیش از یک دهه اخیر توانسته پله پله به نوک هرم قدرت و سیاست برسد و هم‌اکنون فردی مناسب برای جایگزینی خودش در حزب دموکرات است. در مقابل، ترامپ هم در این راستا حضور دارد اما او به هیچ وجه کارنامه سیاسی بایدن و هریس را ندارد و به همین دلیل است که بایدن در سخنان اخیرش که پس از کناره‌گیری از انتخابات مطرح کرد، گفت: «کشورم را بیش از هر چیز دوست دارم و این افتخار زندگی من بود که به عنوان رئیس‌جمهور شما خدمت کنم، اما در دفاع از دموکراسی، که در خطر است، فکر می‌کنم از هر عنوانی مهم‌تر است».
منظورِ بایدن از در خطر بودن دموکراسی همان تهدید ترامپ است. او صراحتاً به این نکته اشاره می‌کند که ترامپ همان شخصی است که در ژانویه ۲۰۲۱ مسبب حمله به نماد دموکراسی ایالات متحده یعنی کنگره آمریکا بود و در این راستا قصد دارد به هر ترتیب که شده، رأی دهندگان و نزاع با دنیا هستند، می‌توانند به ترامپ رأی دهند.


مهر تایید نهایی؟
آنچه در این راستا اهمیت پیدا می‌کند، حمایت شخصیت‌ها و چهره‌های نافذ حزب دموکرات از کامالا هریس برای نامزدی از سوی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که ۵ نوامبر برابر با ۱۵ آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد. فارغ از حمایت علنی بایدن از هریس، نام اشخاصی مانند نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا که در سال ۲۰۲۰ از نامزدی بایدن برای تقابل با ترامپ به صورت تمام قد حمایت کرده بود به چشم می‌خورد. او بارها و بارها به صورت علنی و مستقیم وارد درگیری با ترامپ شده و حالا هم بدون شک در پشت صحنه، سعی دارد تا بار دیگر او را به حاشیه براند اما نباید از حمایت باراک اوباما غافل شد. پس از حمایت بایدن از هریس، بسیاری به دنبال آن بودند تا خبری از حمایت اوباما از وی به دست بیاورند و در این راستا برخی از رسانه‌های آمریکا که در هماهنگی با جمهوری‌خواهان گام برمی‌دارند، این موضوع را به اختلافات درون حزبی گره زدند اما در نهایت اوباما هم در حساب کاربری خود در ایکس (توئیتر سابق) اقدام به حمایت علنی از هریس کرد. رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده با انتشار ویدئویی از مکالمه تلفنی خود با هریس، نوشت: «اوایل این هفته من و میشل(همسر اوباما) با کامالا هریس تماس گرفتیم و به او گفتیم که از نظر ما، او رئیس‌جمهور فوق‌العاده‌ای برای آمریکا خواهد بود و از حمایت کامل ما برخوردار است». اوباما در این پیام نوشت: «در این برهه حساس تاریخ کشورمان، ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا مطمئن شویم، هریس در انتخابات نوامبر پیروز خواهد شد و امیدوارم مردم آمریکا هم به ما بپیوندند». این پیام در حالی منتشر شده که روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع نزدیک به اوباما گزارش دادند، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ‌صورت منظم با هریس در تماس بوده و در پشت‌ صحنه او را راهنمایی می‌کند.
نکته بسیار مهمی که در این راستا باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که تا به امروز کامالا هریس به صورت رسمی و علنی از سوی کنوانسیون ملی حزب دموکرات به عنوان نامزد نهایی برای رقابت با ترامپ تایید نشده است اما روند مذکور نشان می‌دهد که او بدون شک نامزد نهایی اردوگاه لیبرال‌ها خواهد بود. اینکه حزب دموکرات قرار است در چه تاریخی به صورت دقیق کامالا هریس را به عنوان نامزد نهایی خود در انتخابات نوامبر معرفی کند، موضوعی است که هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما در این میان کمیته قوانین ملی حزب دموکرات چهارشنبه گذشته در تلاش برای تقویت این حزب در برابر هر گونه چالش قانونی به طور رسمی دستور کاری را تصویب کرد که تا قبل از برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات (DNC) در هفتم آگوست (۱۷ مرداد) که قرار بود در شیکاگو برگزار شود، تعیین و معرفی نامزد نهایی ریاست جمهوری این حزب را بر اساس «فراخوان مجازی» امکان‌پذیر می‌کند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی ان.بی.سی، این حزب می‌تواند نامزد رسمی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را بر اساس یک فراخوان مجازی و حداقل دو هفته زودتر از زمان تعیین شده قبلی کنوانسیون ملی حزب دموکرات (۷ آگوست/۱۷مرداد) انتخاب کند؛ چراکه این کمیته در تلاش برای بستن راه بر هرگونه چالش قانونی احتمالی از سوی جمهوری‌خواهان که ممکن است منجر به منع حزب دموکرات از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شود، دستور کار جدید را تصویب کرد که منتج به معرفی نامزد این حزب در اوایل ماه آگوست خواهد شد.
از سوی دیگر، منابع کارزار انتخاباتی کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به تازگی به رویترز اعلام کردند که معاون رئیس جمهور آمریکا حمایت اکثریت نمایندگان کنوانسیون ملی دموکرات‌ها را کسب کرده و این موضوع به احتمال بسیار زیاد موقعیت وی را به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات در زمان برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات تثبیت خواهد کرد. به موازات انتشار این اخبار، خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نتایج تحقیقات خود را به صورت عمومی در تاریخ ۲۳ جولای منتشر کرده که در آن آمده است «هریس حمایت بیش از۲۵۰۰ نماینده را در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها کسب کرده و این تعداد رأی برای انتخاب او به عنوان نماینده رسمی حزب در انتخابات پیش‌رو کافی خواهد بود، چراکه بسیار بیشتر از حدنصاب ۱۹۷۶ رأی حداقلی مورد نیاز است». این در حالی است که رستی هیکس، گرداننده کمپین دموکرات‌ها در ایالت کالیفرنیا به آسوشیتدپرس اعلام کرده که ۷۵ تا ۸۰ درصد از نمایندگان ایالتی در اواسط هفته گذشته با یکدیگر در حال تماس بودند و آنها به اتفاق آرا از هریس حمایت کردند.
تمامی این مواضع و اخبار در حالی مخابره می‌شود که دونالد ترامپ برای اولین ‌بار پس از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ در جمع هوادارانش در شهر شارلوت واقع در کارولینای شمالی حاضر شد و حملات خود به کامالا هریس را بیش از پیش تشدید کرد. ترامپ در سخنرانی ۹۰ دقیقه‌ای خود چندین بار هریس را «دیوانه» خواند و او را به عنوان یک لیبرال افراطی خطاب کرد که از نظر او متهم به سرپوش گذاشتن بر سلامت بایدن است و گفت که نمی‌توان به او اعتماد کرد. او طی روزهای اخیر بارها و بارها همانند سال ۲۰۲۰ به این موضوع اشاره کرد که هریس عملاً یک سوسیالیست بوده و افکار چپ‌گرایانه او می‌تواند آمریکا را نابود کند!
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره