نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

نگاه به آینده

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
نگاه به آینده

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

محسن صالحی‌خواه| رئیس‌جمهور از روز گذشته کار خود را آغاز کرد. مسعود پزشکیان پس از تنفیذ حکم خود از سوی رهبری، به صورت رسمی کلیددار پاستور شد و دفتر خود را از محمد مخبر، مدیر قوه مجریه تحویل گرفت.

 جلسه دیروز هیئت دولت نیز با حضور مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور، محمدرضا عارف معاون اول و محسن حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد. هر آنچه باید گفت، مربوط به روزهای آینده است و در حال حاضر باید صحبت‌های مطرح‌شده در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری را موشکافی کرد. این سخنرانی‌ها را از دو بعد سیاست داخلی و خارجی بررسی کردیم.

شاهد توافق‌سازی جامع هستیم
علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به خبرنگار «هم‌میهن» گفت: «آنچه روز گذشته در تلاقی دیدگاه‌های رئیس‌جمهور محترم و مقام معظم رهبری به چشم آمد، به اعتقاد من یک هماهنگی و همدلی کامل بود. اگر نگاهی به صحبت‌های آقای پزشکیان در روز تنفیذ داشته باشیم، متوجه می‌شویم که همین محورها در جریان انتخابات هم از سوی رئیس‌جمهور مطرح می‌شد. نگاه مبتنی بر استفاده از همه ظرفیت‌های مدیریتی داخل کشور از جناح‌های مختلف، تاکید بر موضوع عدالت، باز کردن گره‌های اقتصادی و معیشتی که بخشی از آن به سیاست خارجی برمی‌گردد، اعتنا به همه اقشار جامعه چه رای دادند و چه ندادند و همچنین توجه به همه رای‌دهندگان فارغ از نامزدی که انتخاب کردند. آقای پزشکیان همچنین بر تغییر تاکید کردند.» مدیرکل سیاسی پیشین وزارت کشور تاکید کرد: «اگر دقت کرده باشید نطق رئیس‌جمهور با تکیه بر اینکه به هر حال مردم در این انتخابات به تغییر هم رای دادند شروع شد. این صحبت نیز پیش از این مطرح شده و صادقانه بود. آنچه جذاب‌تر است، بیانات رهبری بود. هر‌آنچه که آقای پزشکیان اشاره کرد، بیانات رهبری در آن زمینه‌ها کاملاً مؤید و حامی برنامه‌های رئیس‌جمهور و در پاره‌ای موارد پیشگام برای باز کردن دست و راه رئیس‌جمهور بود.» او ادامه داد: «معتقدم آنچه در مراسم تنفیذ شنیدیم، نوعی توافق‌سازی بود که مد نظر بسیاری از دلسوزان کشور قرار گرفته است. این امر به‌عنوان راهی برای پیشبرد برنامه‌های توسعه در کشور و حل مشکلات مطرح می‌شود. این فرایند توافق‌سازی در همین گام‌های نخست، نشانه‌های بسیار امیدوارکننده‌ای را به دنبال داشته که از خلال هماهنگی کامل بین بیانات رئیس‌جمهور و رهبری می‌توان آن را مشاهده کرد.»

نیازمند حل مشکلات خارجی هستیم
سیدجلال ساداتیان، سفیر پیشین ایران در انگلستان، در گفت‌وگو با هم‌میهن به بررسی ابعاد خارجی این صحبت‌ها پرداخت. ساداتیان گفت: «آقای پزشکیان قبلاً در گفت‌وگوهای مختلف تاکید داشت ظرفیت کشور همین چیزی است که در حال حاضر وجود دارد و اگر بخواهیم مسائل را حل و فصل کنیم، باید بتوانیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم. اولویت‌های خودشان را همواره مورد تاکید قرار دادند مثل اینکه همسایگان و دوستان باید اولویت‌ داشته باشند ضمن اینکه بدون توجه به کسانی که دارای سرمایه و تکنولوژی هستند و بخش عمده‌ای از بازار بین‌المللی را در اختیار دارند، کاری از پیش نمی‌رود. رهبری هم بر این مسئله تاکید کردند که روابط خوبی با کسانی که در شرایط سخت حامی ایران بودند و حمایت کردند داشته باشیم. مقداری هم با صراحت بیشتر به اروپا اشاره کردند که چون آن‌ها با ما خوب تا نکردند، فعلاً در اولویت قرارشان نمی‌دهیم. اما اگر آن‌ها روابط‌شان را درست کنند، ما با آن‌ها هم رابطه معقول خودمان را خواهیم داشت. ایشان حمله‌ای به آمریکا نداشتند و صرفاً به سخنرانی نتانیاهو در کنگره اشاره کردند و نشستن پای سخنرانی یک تروریست جانی جنایتکار را مایه شرمساری دانستند. در مسائل غزه، تاکیدشان بر مسئله جنایت‌های اسرائیل بود و اینکه حمایت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.»

او ادامه داد: «رئیس‌جمهور  بیشتر بر توازن در سیاست خارجی تاکید داشت. به نظرم رهبری این مسئله را مسکوت گذاشتند و اظهارنظری نکردند اما بر روابط با کشورهایی که در ایام سختی حامی ایران بودند، تاکید داشتند. شاید بتوانیم بگوییم روابط با اروپا و آمریکا را نفی نکردند اما در قبال آمریکا که سکوت کردند و بحث اروپا هم که مشخص است. در مجموع فکر می‌کنم صحبت‌های رهبری و رئیس‌جمهور در بعد سیاست خارجی تا ۷۰ یا ۸۰ درصد هم‌پوشانی داشت. قطعاً باید به ظرفیت‌های آسیا و آفریقا توجه کنیم اما این‌ها نمی‌تواند جای اروپا و آمریکا را بگیرد. چون گره کار ما سمت اروپا و آمریکا و تحریم‌هایشان افتاده است.»  نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «امیدواریم که مسئله رفع تحریم‌ها به صورت جدی پیگیری شود.آقای پزشکیان در داخل قصد اجماع‌سازی و حل اختلافات داخلی را دارد و خیلی از مسائل حساسیت‌برانگیز را برجسته نمی‌کند. اما در نهایت باید تحریم‌های آمریکا و اروپا حل شود تا بتوانیم تجارت عادی با دوستان و همسایگان داشته باشیم. همچنین باید تلاش کنیم که اسنپ‌بک صورت نگیرد و تحریم‌های سازمان ملل برنگردد که فاجعه در فاجعه می‌شود. وضعیت موجود مطلوب نیست و هم رهبری و هم رئیس‌جمهور بر آن تاکید داشتند. اما نمی‌توانند زیاد مسئله را باز کنند و بگویند وضع بد است که طرف خارجی از آن سوءاستفاده کند. تحریم‌ها بر تمام مسائل زندگی ایرانیان از معیشت تا تصمیم به مهاجرت تاثیر داشته و دارد. اگر پزشکیان نتواند این مسائل را حل کند، فاجعه می‌شود.» 

ساداتیان خاطرنشان کرد: «حاکمیت باید اعتماد مردم را جلب کند. نه اینکه بگوییم ۵۰ درصد آمدند و خر ما از پل گذشت. این اول کار است. چرا آقای پزشکیان تاکید می‌کند که گام اول کار ما این است که اختلافات را کنار بگذاریم؟ برای اینکه طرف مقابل تفهیم شود که عمق مشکلات کشور تا کجاست که به یک تفاهم مشترک برسند. پس از حل اختلاف در داخل باید برای حل مشکلات خارجی نیز به یک زبان و فهم مشترک برسیم. با آمریکا و اروپا هم باید به نقاط مشترک برسیم و در نهایت تفاهم کنیم.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره