نماد آخرین خبر

استقبال اصلاح‌طلبان از انتصاب عارف

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
استقبال اصلاح‌طلبان از انتصاب عارف

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب از سوی مقام رهبری انجام و همزمان با آن خبر انتصاب معاون اول نیز منتشر شد.


با حکم مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور منصوب شد. عارف معاون اول دولت دوم سیدمحمدخاتمی در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴، نماینده پیشین مجلس و استاد مهندسی برق در دانشگاه صنعتی شریف است. محمد مخبر معاون اول پیشین و مدیر سابق قوه مجریه یکی از اولین شخصیت‌های سیاسی بود که با صدور پیامی، انتصاب محمدرضا عارف را تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد.

محمدجواد ظریف، رئیس شورای راهبری با انتشار یک توئیت این انتصاب را تبریک گفت: «‌بسیار خرسندم که دوست ۴۵ ساله و برادر بزرگوارم جناب آقای دکتر رضا عارف، دانشمند برجسته و سیاستمدار پرتجربه، پاکدست و معتدل مسئولیت معاون اولی را پذیرفته‌اند. امروز در حضور ریاست محترم جمهوری جلسه بسیار خوبی با دکتر عارف و دکتر طیب‌نیا و دوستان دیگر داشتیم و آخرین تصمیمات شورای راهبری و دیگر تحولات را بررسی کردیم.»

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در توئیتر نوشت: «دکتر عارف را سال‌هاست که می‌شناسم. سیاستمداری واقع‌بین، تیزهوش، با افکار اصلاح‌طلبانه اما میانه‌رو در عمل و دارای قدرت مدیریت تعارض‌های موجود در ساختار دولت. حافظه استثنایی او در یادآوری جزئیات مطروحه در مباحث و اخلاق نیک او در مدیریت تعارض‌ها در  کشور مؤثر خواهد بود.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول پیشین رئیس‌جمهور، خطاب به عارف نوشت: «دانشمندی، وارستگی، صداقت، پاکدستی و نظم شما سرمایه گرانقدری برای انتظام هرچه بیشتر دولت و مساعدت به رئیس محترم جمهور در ارتقای توان کارشناسانه دستگاه اجرایی است. این حسن انتخاب را به جناب آقای دکتر پزشکیان نیز تبریک می‌گویم و از خداوند بزرگ برای ایشان و جنابعالی توفیق روزافزون مسألت دارم.»

رضا داوری‌اردکانی، رئیس پیشین فرهنگستان علوم خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور نوشت: «به جناب آقای دکتر پزشکیان تبریک می‌گویم که شما را به‌عنوان نزدیکترین و مؤثرترین همکار برگزیده‌اند. توفیق جنابعالی و دولت جدید آرزوی همه ماست. از خداوند سلامت و توفیق برایتان مسألت دارم.»

حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی و جامعه‌شناس این انتصاب را در یادداشتی تلگرامی تحلیل کرد. او یادآور شد: «مسعود پزشکیان یک شخصیت سیاسی مردمی است. او در اداره بوروکراتیک هیئت دولت و ریاست‌جمهوری به یک شخصیت بوروکرات برجسته و صاحب تجربه نیاز داشت. محمدرضا عارف چنین شخصیتی است. دکتر عارف در پست سیاسی فراکسیون مجلس دهم موفق ظاهر نشد؛ اما او در پست‌های مهم بوروکراتیکی چون ریاست دانشگاه تهران، وزارت مخابرات و معاون اولی دولت خاتمی موفق ظاهر شده است. دولت پزشکیان وعده تعامل و توافق‌سازی داده است، چنین وعده‌ای به حاملان و افراد توافق‌ساز نیاز دارد.»

علی شریفی‌زارچی، استاد ممنوع‌التدریس دانشگاه شریف نوشت: دکتر عارف یک روز پس از اخراج من از دانشگاه شریف و در اعتراض به این تصمیم، از هیئت اجرایی جذب دانشگاه شریف استعفا داد؛ کاری که به ندرت از سوی سایر مسئولان اتفاق افتاده‌است. موفقیت ایشان را آرزو دارم.

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره نوشت: «عارف بهترین انتخاب برای معاون اولی پزشکیان است. قدرت اجرایی بی‌سروصدا و بالایی دارد. از بن دندان اصلاح‌طلب است. توانایی به‌کارگیری همه توان کشور، برای حل مشکلات مردم را دارد. تیم اقتصادی دولت با او هماهنگ هستند. وزانت اداره دولت را دارد و به پزشکیان فرصت بیشتری می‌دهد که بتواند برنامه‌های کلانش را برنامه‌ریزی کند.»

محمود واعظی، قائم‌مقام و رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه نیز ضمن تبریک انتصاب عارف، نوشت: «از درگاه ایزد یکتا برای دولت چهاردهم که عهده‌دار ماموریت‌های مهم از جمله «بازآفرینی امید و اعتماد اجتماعی» و حل نارسایی‌های داخلی و خارجی با محوریت «تحول اقتصادی» است، توفیق و سربلندی مسئلت می‌نمایم.»


محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس با یادآوری یک نکته مهم، انتخاب عارف را تبریک گفت: «انتصاب دکتر محمدرضا عارف به‌عنوان معاون اول، در کنار همه محاسنی که دارد نشان داد فهرست‌هایی که در روزهای اخیر منتشر می‌شد چقدر از واقعیت دور بود. امید است عقلانیتی که در پشت اولین انتصاب نهفته است در انتخاب‌های دیگر اعضای کابینه هم جلوه‌گر شود.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره