نماد آخرین خبر

سفری برای زمینه‌سازی جنگ

منبع
هم ميهن
بروزرسانی
سفری برای زمینه‌سازی جنگ

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 
سامی عریان-میدل ایست آی| نتانیاهو عزمش را برای یک جنگ تمام‏‌عیار بدون لکنت زبان بیان کرده‌‏است. این متهم به جنایات جنگی که به اهدافش در جنگ غزه نرسیده‌‏است در واشنگتن برطبل جنگ علیه ایران و استمرار نسل‏‌کشی فلسطینیان کوبید.

نخستین واکنش ایالات متحده آمریکا به ترورهای دوگانه اسرائیل در بیروت و تهران روز ۳۱ ژوئیه توسط لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بیان شد. بلافاصله پس از ترور هدفمند اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در ایران و فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در لبنان، لوید آستین بار دیگر بر «حمایت بی‌قید و شرط» آمریکا از اسرائیل تاکید کرد و گفت که در صورت حمله به اسرائیل، آمریکا از آن دفاع خواهد کرد. همزمان با تشدید اقدام‌های تحریک‌آمیز نظامی اسرائیل، بیش از هر زمان دیگری روشن شده‌است که سخنرانی جنگ‌طلبانه هفته پیش نتانیاهو در برابر کنگره آمریکا در واقع باز کردن دروازه‌های جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای با حمایت و تشویق قانون‌گذاران آمریکایی بود. در روزهای قبل و بعد از سفر نتانیاهو به واشنگتن، رژیم اسرائیل به بندر حدیده در یمن، مجدل شمس در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه و محله ضاحیه بیروت در لبنان حمله کرد و تعدادی از شهروندان غیرنظامی را به قتل رساند و با ترور هنیه در تهران، مرزهای تازه‌ای را در نوردید.

تشدید تنش‌ها توسط اسرائیل در حالی رخ می‌داد که فلسطینیان سیصدمین روز از نسل‌کشی اسرائیل در غزه را پشت سر می‌گذاشتند که بر اثر آن تاکنون دست‌کم ۵۰ هزار نفر کشته‌شده‌اند و زیر آوار مانده‌اند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر مجروح شد‌ه‌اند. در طول هفته گذشته بسیاری از ناظران گمانه‌زنی می‌کردند که پس از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا و دیدارهای او با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پییشین و نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های آمریکایی، به او چراغ سبز نشان داده‌شده که جنایاتش را بدون مانع ادامه دهد. بدون توجه به آنچه پشت درهای بسته گذشته‌است، نتانیاهو عزمش را برای یک جنگ تمام‌عیار بدون لکنت زبان بیان کرده‌است.

این متهم به جنایات جنگی که به اهدافش در جنگ غزه نرسیده‌است در واشنگتن برطبل جنگ علیه ایران و استمرار نسل‌کشی فلسطینیان کوبید. با توجه به اینکه نتانیاهو از سفرش به واشنگتن برای گسترش جنگ بهره‌برداری کرد، آن هم با نتایج فاجعه‌باری که در طول هفته گذشته جهان شاهد آن بود، سوال اینجاست که از ابتدا چرا او را به واشنگتن دعوت کردند؟ این آرزومند سلطه منطقه‌ای چه دروغ‌هایی به کنگره آمریکا گفت تا برنامه‌های شیطانی خودش را به آنها قالب کند و چگونه توانست قسر در برود؟

حفظ حیثیت
سخنرانی روز ۲۴ ژوئیه نتانیاهو در کنگره آمریکا در نخستین سفر خارجی او از زمان آغاز نسل‌کشی غزه در ماه اکتبر سال گذشته میلادی بود. هر چند نخست‌وزیر اسرائیل به چندین اتهام فساد توسط رژیم صهیونیست خودش متهم شده‌است و به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در آستانه صدور حکم بازداشت توسط دیوان کیفری بین‌المللی قرار دارد، باز هم رهبران کنگره آمریکا او را به واشنگتن دعوت کردند. این چهارمین بار بود که نتانیاهو در مقابل جلسه مشترک کنگره آمریکا سخنرانی می‌کرد؛ این تعداد دفعات سخنرانی برای یک رهبر خارجی محسوب می‌شود. چنین «افتخاری» حتی نصیب دولتمردان امپراتوری بریتانیا و حتی رهبر نام‌آور بریتانیا در جنگ جهانی دوم، وینستون چرچیل هم نشده‌بود که فقط سه بار (در سال‌های ۱۹۴۱، ۱۹۴۳ و ۱۹۵۲) در برابر کنگره آمریکا سخنرانی کرد.

جالب اینجاست که تاکنون تمامی دعوت‌ها از نخست‌وزیر جنگ‌طلب اسرائیل برای سخنرانی در کنگره، توسط رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در دوران رؤسای‌جمهور دموکرات انجام شده‌است: دوران بیل کلینتون در سال ۱۹۹۶، دوران باراک اوباما در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ و دوران جو بایدن در سال ۲۰۲۴. هر یک از این دعوت‌ها تلاشی بود از روی بدطینتی برای نشان دادن سرسپردگی به اسرائیل با هدف دستاوردهای سیاسی علیه رقبای دموکرات‌شان. نتانیاهو در واپسین سخنرانی‌اش در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۲۳، در مورد شکست‌ناپذیری اسرائیل و جایگاهش به‌عنوان بنیان امنیت، ثبات و رونق اقتصادی منطقه دادِ سخن داد.

در سخنرانی سازمان ملل متحد در نقشه‌ای که در دست گرفت کل فلسطینیان و رنج‌های آنها را پاک کرد و اسرائیلی ترسیم کرد که تمامی سرزمین‌های تاریخی فلسطین در آن قرار گرفته‌بود. در این نقشه خطی از هندوستان، از طریق خلیج‌فارس، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اردن به بندر حیفا در اسرائیل و از آنجا به اروپا کشیده‌شده‌بود. نتانیاهو در مورد این خط که کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه- اروپا (IMEC) می‌نامید، لاف گزاف زد که اسرائیل نقش محوری در ساختار ژئوپلیتیک جدید خواهد داشت. اما بعد از حمله اکتبر حماس، کل این برنامه ممکن است هوا شود.

نتانیاهو بعد از اینکه با آغاز یک نسل‌کشی تمام‌عیار در غزه به هیچ‌یک از اهداف سیاسی و نظامی‌اش نرسید، حالا چه درون اسرائیل و چه در جامعه بین‌المللی به دلیل عملکردش در جنگ با دردسر مواجه شده‌است. جهان دیگر نمی‌تواند چشم‌پوشی کند. کشتار جمعی به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده‌است و براساس برخی از تخمین‌ها کل قربانیان این جنگ ممکن است به رقم باورنکردنی ۱۸۶ هزار تن برسد. این رقم نزدیک به ۸ درصد از کل جمعیت غزه است و نزدیک به ۷۰ درصد از قربانیان، زنان و کودکان هستند. برای اینکه مبنایی برای مقایسه داشته‌باشیم، یکی از جنایت‌های فجیع در جنگ جهانی دوم، حمله متفقین به درسدن آلمان در سال ۱۹۴۵ بود که نتیجه آن ۳۰ هزار کشته از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت این شهر شد که کمتر از ۳ درصد جمعیت شهر بود.

سخنرانی نتانیاهو در مقابل کنگره آمریکا در طول ۵۵ دقیقه تقریباً ۸۰ بار با تشویق نمایندگان سرسپرده آمریکا قطع شد. (رکورد قبلی ۵۸ تشویق بود که سال ۲۰۱۵ رخ داده‌بود.) در شرایطی که نیمی از نمایندگان دموکرات هر دو مجلس آمریکا از جمله رهبران بلندپایه این سخنرانی را بایکوت کرده‌بودند (۱۳۱ نماینده بایکوت‌کننده در مقابل ۱۲۸ نماینده حاضر)، تنها یک نماینده جمهوری‌خواه، یعنی توماس میسی نماینده مجلس نمایندگان از کنتاکی از سخنرانی غایب بود. (مجموعاً ۲۶۷ نماینده دیگر جمهوری‌خواه در جلسه حضور داشتند.) عملکرد نتانیاهو رقت‌انگیز و پر از دروغ‌های واضح و از همه لحاظ گستاخانه بود.

بر کسی پنهان نماند که او تلاش می‌کرد مشابه سخنرانی سالانه State of Union رؤسای جمهوری آمریکا در مقابل کنگره سخنرانی کند. او چندین سرباز اسرائیل و گروگان‌های پیشین را به نمایش گذاشت و داستان‌های ساختگی حماسی از یکی از تحقیرآمیزترین روزهای تاریخ رژیم صهیونیستی سر هم کرد. او ادعا کرد که ۱۳۵ اسیر و جسد را از غزه نجات داده‌است، درحالی‌که این واقعیت را پنهان کرد که تنها ۵ تن از آنها از طریق عملیات نظامی آزاد شده‌اند. بسیاری دیگر از این گروگان‌ها یا بر اثر بمباران غزه توسط اسرائیل کشته‌شده‌اند و یا بر اثر تلاش نافرجام سربازان اسرائیلی برای عملیات نجات. همزمان ۱۱۰ تن از اُسرا نوامبر سال گذشته از طریق یک توافق مذاکره‌شده به ازای ارائه کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان آزاد شدند.

ضرورتی ندارد که اشاره کنم اگر نتانیاهو جداً علاقه‌مند بود به توافقی برای آزادی اُسرا برسد، هفته گذشته مذاکره‌کننده اصلی فلسطینیان را ترور نمی‌کرد. او در سخنرانی‌اش حاضر به پذیرش این موضوع نشد که دلیل نرسیدن به یک توافق تازه برای آزاد کردن بقیه اُسرای اسرائیلی، پافشاری او بر ادامه جنگ و عدم عقب‌نشینی از غزه است، مطالباتی که فقط از سوی فلسطینیان مطرح نشده‌است، بلکه در قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد که ماه مارس گذشته صادر شد و همچنین در قطعنامه دیگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه دسامبر سال گذشته میلادی مورد تاکید قرار گرفته‌بود. اگر نتانیاهو این مطالبه‌ها را بپذیرد، آنگاه باید برای ناتوانی در دفع حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ پاسخگو باشد و این باعث می‌شود که انتخابات جدیدی برگزار شود و احتمالاً او با سرافکندگی از مقام نخست‌وزیری کنار برود.

نتانیاهو شدیداً احکام صادره توسط دیوان دادگستری بین‌المللی را در ماه‌های ژانویه، مارس و مه سال جاری برای توقف نسل‌کشی و همچنین نظر مشورتی این دیوان را در ماه ژوئیه در خصوص نامشروع شناختن اشغال غزه، کرانه باختری و قدس شرقی و درخواست پایان آن مردود دانست.

دودوزه‌باز درجه سوم

نتانیاهو تلاش کرد اقتدار و عزم خودش را با اعلام این نکته که جنگ را مگر با رسیدن به «پیروزی تمام‌عیار» پایان نمی‌دهد، نشان دهد. او معنای «پیروزی تمام‌عیار» را در قالب تسلیم کامل حماس بر اثر شکست، پایان حکمرانی حماس یا همکاران و همدستانش در غزه و آزادی تمام اُسرای اسرائیلی بدون انجام مبادله اُسرا توصیف کرد. این مطالبه‌ها ارتباطی با واقعیت‌های میدانی ندارند، جایی که ارتش او بعد از ۱۰ ماه جنایت علیه جمعیت غیرنظامی غزه و ایجاد تخریب گسترده در این باریکه نتوانسته‌است به هیچ دستاوردی برسد. تاکتیک‌های لفظی نتانیاهو در برابر اعضای میخکوب کنگره آمریکا بیان می‌شد که مانند سیاهی لشکر در یک نمایش از پیش نوشته‌شده توسط یک دودوزه‌باز درجه سوم بازی می‌کردند.

او سخنرانی خود را با اشاره به تراژدی ۱۱ سپتامبر آغاز کرد و گفت که آنچه در ۷ اکتبر رخ داد در واقع اگر به تناسب جمعیت آمریکا و اسرائیل اندازه‌گیری شود، برابر با ۲۹ بار تکرار ۱۱ سپتامبر بود. اما آنچه ناگفته باقی ماند این بود که آنچه از اکتبر تاکنون در غزه رخ داده‌است با تناسب‌بندی جمعیت برابر با ۲۹۰۰ بار ۱۱ سپتامبر است. به عبارت دیگر آنچه نتانیاهو و ارتش او در غزه انجام داده‌اند، به تناسب جمعیت مساوی با کشتن ۵/۷ میلیون آمریکایی، مجروح کردن ۲۲ میلیون آمریکایی و از بین بردن تمامی زیرساخت‌های غیرنظامی آمریکاست. شاید یکی از آشکارترین دروغ‌های او این بود که در حمله ماه مه به رفح در حالی که ۱۲۰۳ رزمنده مقاومت کشته‌شدند، «تصادفاً» تعدادی شهروند غیرنظامی هم کشته‌شدند. فقط ناظران ناآگاه عادی که تمام ذهن‌شان را خاموش کرده‌باشند یا در دنیایی موازی زندگی کنند، چنین مزخرفاتی را می‌پذیرند.

در شرایطی که روزانه تصاویر هزاران زن، کودک و اعضای بدن شهروندان غیرنظامی در برابر دیدگان تمام جهان قرار دارد، تنها عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی و مترسک‌هایی که در نقش اعضای کنگره نقش بازی می‌کنند می‌توانند اجازه دهند یک دروغ‌گوی شناخته‌شده آنها را اینگونه فریب دهد و آنها هم پیوسته در حمایت تشویقش کنند. یکی از رقت‌انگیزترین صحنه‌ها این بود که نتانیاهو آنها را از تشویق کردن بازداشت تا به نکته اصلی حرفش برسد و آنها هم سرسپرده پذیرفتند.

دروغ‌های برملاشده
میزان نژادپرستی و خودبرترپنداری نژادی که جامعه‌ستیز اسرائیلی در مقابل کنگره از خود نشان داد، بهت‌آور بود. نتانیاهو تا حدی گستاخ بود که از «حرمت زندگی» که توسط اسرائیلی‌ها پاس داشته می‌شود و «فرهنگ مرگ» که توسط مسلمانان ترویج می‌شود، سخن بگوید. چنین ادعاهایی از جانب یک مجنون نسل‌کش بیان می‌شود که به دلیل جنگی تحت تعقیب قرار گرفته‌است که از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد باعث سطح «بی‌سابقه» رنج شده‌است، بیش از هر چیزی که او در ۷ سال دوران تصدی این شغل دیده‌است که جان ده‌ها هزار نفر را گرفته‌است و ۸۵ درصد از جمعیت غزه را آواره کرده و کل غزه را غیرقابل سکنی کرده‌است.

ماه‌هاست که نتانیاهو جلوی ورود هرگونه کمک بشردوستانه را از جمله غذا و دارو، برای بیش از دو میلیون نفر به نوار غزه گرفته‌است و باعث ایجاد قحطی، گرسنگی و بیماری‌های مسری شده‌است. او در مقابل جمعی سرسپرده ادعا کرد که اسرائیل هرگز جلوی ورود کمک‌های اساسی بشردوستانه مانند غذا و دارو را به نوار غزه نگرفته‌است و ۴۰ هزار کامیون از اکتبر تاکنون وارد نوار غزه شده‌اند. اما او این نکته را نگفت که براساس آمار سازمان ملل متحد تا پیش از اعمال محاصره کامل بر غزه، روزانه ۵۰۰ کامیون وارد این باریکه می‌شد که کمتر از مواد مورد نیاز برای این باریکه بود که از سال ۲۰۰۷ تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارد.

معنایش این است که از ۱۵۰ هزار کامیون که لازم بود از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه وارد این منطقه شود، تنها ۲۷ درصد اجازه ورود پیدا کرده‌اند. علاوه بر این باید اضافه کرد که کل تولید کشاورزی و صنعتی غزه به دلیل قطع منابع برق و انرژی و ایجاد شرایط فاجعه‌بار در غزه از بین رفته‌است. همه این واقعیت‌ها در افسانه‌ای که نتانیاهو از آن سخن می‌گفت حذف شده‌بود. او همچنین بار دیگر این دروغ را مطرح کرد که حماس کمک‌های بشردوستانه را به سرقت می‌برد، ادعایی که پیش از این مقام‌های سازمان ملل آن را رد کرده‌بودند. فراموش نباید کرد که ارتش اسرائیل و شهرک‌نشینان افراطی ماه‌هاست که به کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه و فعالان بشردوست حمله می‌کنند.

نمایش سیاسی
سخنرانی نتانیاهو در برابر کنگره یک تئاتر وقیحانه بود که توسط این رهبر اسرائیلی و نوچه‌هایش در ایالات متحده که توسط لابی اسرائیل (به ویژه آیپک) حمایت می‌شوند، ترتیب داده‌شده‌بود. اصلی‌ترین هدف این نمایش مخابره کردن چهره یک رهبر قاطع و مقتدر برای افکار عمومی بدبین و متزلزل اسرائیلی بود. نتانیاهو، بدون هیچ دستاورد سیاسی و نظامی در غزه و بدون اینکه تمایلی برای تغییر رفتار داشته‌باشد، تلاش می‌کند تا جنگ را گسترش دهد تا ایالات متحده آمریکا را وارد یک جنگ منطقه‌ای کند. با این حال ایالات متحده بارها ادعا کرده‌است که تلاش می‌کند به هر قیمتی از شعله‌ور شدن خاورمیانه اجتناب کند، چراکه این موضوع باعث می‌شود از مسئولیت‌های جهانی‌اش باز بماند و در برابر استراتژی‌های ژئوپلیتیک واشنگتن مانع ایجاد شود.

چنین اتفاقی در عین حال می‌تواند باعث شکست شدید دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر شود. نتانیاهو ادعا کرده که ایالات متحده باید ابزارهایی را که اسرائیل «برای یکسره کردن کار» نیاز دارد، در اختیار قرار دهد و اینگونه وانمود کرد که دولت آمریکا جلوی رسیدن تسلیحاتی را که اسرائیل نیاز دارد، می‌گیرد. تردیدی وجود ندارد که این ادعایی غلط است و با این هدف مطرح می‌شود که ناتوانی خودش را در رسیدن به هر پیروزی (بگذریم از «پیروزی تمام عیار») پنهان کند.

ناگفته پیداست که جهنمی که در طول ۱۰ ماه گذشته به غزه تحمیل شده‌است بدون حمایت بی‌سابقه آمریکایی امکان‌پذیر نبود. کمک‌هایی که توسط آمریکا و متحدان غربی‌اش به اسرائیل ارائه شده‌است تا علیه فلسطینیان بی‌دفاع به کار گرفته‌شود، شامل تسلیحات گسترده‌ای می‌شود که مجموعاً حجم تخریب آنها ۵ برابر بمب اتمی که بر هیروشیمای ژاپن انداخته‌شد، بیشتر است. این تسلیحات شامل بمب‌های «هوشمند»، گلوله‌های توپ، موشک‌ها، جنگنده‌ها و به علاوه آنها خدمات اطلاعاتی، کمک‌های وسیع اقتصادی، حفاظت دیپلماتیک، پوشش سیاسی و حمایت گسترده رسانه‌های جریان اصلی و نخبگان سیاسی بود.

نتانیاهو با مثال زدن حمایت تسلیحاتی آمریکا از متفقین در جنگ جهانی دوم، ادعا کرد که هر چقدر سریع‌تر سلاح به دست رژیم صهیونیستی برسد، این رژیم سریع‌تر می‌تواند کار را یکسره کند. آنچه او اشاره نکرد این بود که متفقین فقط با استفاده از سلاح‌های آمریکایی نمی‌توانستند کار را تمام کنند. آنها نیازمند حضور قدرتمند ارتش آمریکا در کنارشان بودند که نتیجه نهایی آن جان باختن بیش از ۴۰۰ هزار سرباز آمریکایی بود.

کوبیدن بر طبل جنگ
نتانیاهو نزدیک به یک‌سوم از سخنرانی خود را به کوبیدن بر طبل جنگ با ایران ختصاص داد. او مدعی شد که عامل تمام مشکلات اسرائیل ایران است و نه اشغال فلسطین، انکار حقوق فلسطینیان و ساخت و ساز غیرقانونی شهرک‌ها بر زمین‌های مسروقه فلسطینیان. انگار سیاست‌های اسرائیل برای انسانیت‌زدایی و خلع ید فلسطینیان، یهودی‌سازی مکان‌های مقدس مسلمانان، تعرض روزمره به روستاها، شهرها و اردوگاه‌های فلسطینی، ترور صدها و اسارت هزاران فلسطینی عامل این مسئله نیستند.

تمام این مسائل که در حکم چند هفته پیش دیوان دادگستری بین‌المللی به آن اشاره شده‌بود، کاملاً از سخنرانی نتانیاهو غایب بود و اظهارات او در محکومیت دیوان دادگستری بین‌المللی و دیوان کیفری بین‌المللی با تشویق مخاطبانش مواجه شد. چنین اظهاراتی نه‌تنها نادیده گرفتن واقعیت‌هایی است که به شکل گسترده‌ای توسط جهانیان پذیرفته شده‌است بلکه به شکل جدی نظام تحت حاکمیت قانون را که ایالات متحده آمریکا دهه‌هاست ادعا می‌کند قرار است حفظ و اعمال کند، به چالش می‌کشد.

نتانیاهو وقیحانه دروغ‌هایش را ادامه داد و ادعا کرد که ارتش اسرائیل، اخلاقی‌ترین ارتش در تاریخ جهان است. در واقع به گفته جوزف بورل، دیپلمات اروپایی، ارتش او در حال رقم زدن بدترین جنایات جنگی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است. در واقع به دلیل عملکرد غیراخلاقی‌ترین ارتش جهان در چندین دهه گذشته، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواستار متهم شدن و بازداشت نتانیاهو و شریکش در جنایت، یعنی یوآو گالانت، وزیر دفاع شده‌است. نتانیاهو گفت: «دشمنان اسرائیل، دشمنان آمریکا هستند.»

او هدفش را کاملاً عیان کرد: تحریک علیه ایران و درخواست از سیاستگذاران آمریکایی برای حمایت از جنگ علیه ایران یا حتی آغاز جنگی توسط آمریکا علیه ایران. او همچنین خواستار ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای شد که اسمش را «ائتلاف ابراهیم» نهاد. این ائتلاف شامل متحدان عرب آمریکا می‌شود که قرار است به جنگ خطرناک اسرائیل علیه ایران و متحدانش در محور مقاومت بپیوندند. این اظهارات هیجانی درست شبیه ادبیاتی بود که دو دهه پیش علیه صدام حسین به کار می‌رفت و حالا دوباره احیا شده‌اند تا بر طبل جنگ با ایران بکوبند.

با توجه به حملات اخیر اسرائیل به یمن، سوریه، لبنان و ایران، به نظر می‌رسد که نتانیاهو بلافاصله برنامه‌اش را آغاز کرده‌است. به نظر می‌رسد پای ایالات متحده آمریکا، در تناقضی آشکار با اظهارات علنی در خصوص بی‌میلی به گسترش جنگ، در حال کشیده شدن بیشتر در جنگ اسرائیل است.

در پی ترورهای اسرائیل و واکنشی که انتظار می‌رود حزب‌الله لبنان و ایران نشان دهند، روز سه‌شنبه هفته گذشته ایالات متحده آمریکا ۱۲ ناو جنگی به مدیترانه و خلیج فارس اعزام کرد. احتمالاً در مقابل واکنش ایران با تلاش مجدد آمریکا و متحدان عربش برای نجات دادن اسرائیل از حملات تلافی‌جویانه ایران، مشابه رویدادهای ماه آوریل مواجه شویم. اگر ایالات متحده در جنگ عراق هزاران نفر، هزاران میلیارد دلار و حیثیتش را از دست داد و دچار یک عقبگرد ژئوپلیتیک شد، فکر می‌کنید که در یک جنگ ویرانگر با ایران چقدر آسیب ببیند؟ میزان گستاخی صهیونیستی بهت‌آور است.

احمق‌های به درد بخور
شاید برای بسیاری از آمریکایی‌ها، توهین‌آمیزترین بخش از سیل اکاذیب نتانیاهو، اظهارنظر تحریک‌آمیز و بی‌پایه او در مورد اعتراض‌های گسترده ضدنسل‌کشی در شهرها و پردیس‌های دانشگاهی سراسر آمریکا بود که ادعا کرد این اعتراض‌ها توسط ایران تحریک و تامین مالی می‌شود. به‌رغم اینکه هیچ شاهدی برای تایید این ادعای عجیب وجود ندارد، نمایندگان کنگره با به تمسخر کشیدن جایگاه مقدس آزادی بیان در متمم اول قانون اساسی آمریکا، حقوق اساسی و سنت دیرینه اعتراض‌های ضد جنگ در پردیس‌های دانشگاهی آمریکا، برای او کف زدند.

جان میرشایمر و استیون والت، اساتید دانشگاه آمریکایی سال ۲۰۰۷ در کتاب‌شان «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» استدلال می‌کنند که یکی از توضیح‌های محتمل برای سیاست فاجعه‌بار ایالات متحده در خاورمیانه و سرسپردگی بسیاری از سیاستمداران آمریکایی نسبت به سیاست‌ها و منافع اسرائیل که عمدتاً با منافع استراتژیک و اصول اعلانی آمریکا در تناقض است، سلطه لابی اسرائیل، تحت رهبری آیپک بر سیاستمداران آمریکایی است. چندین سال قبل از این هم، پت بوچانان، نویسنده آمریکایی و نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به سیاستمداران آمریکایی تحت حمایت آیپک، «اسرائیل و گوشه آمین‌گویانش» را محکوم کرده‌بود.

او یک قدم پیشتر نهاده بود و کنگره آمریکا را با عبارت «سرزمین‌های تحت اشغال اسرائیل» توصیف کرده‌بود. بعد از بیش از ۳۰ سال، مضحکه‌ای که چهارشنبه دو هفته پیش اتفاق افتاد، کاملاً این عبارات را تایید کرد. شاید اشغال فیزیکی ارتش اسرائیل در فلسطین رخ داده‌باشد اما می‌توان گفت که همین اشغال به شکلی متفاوت در ساختمان کپیتول هیل [ساختمان کنگره آمریکا] هم رخ داده‌است. هر چند برنامه‌های امپریالیستی آمریکا و دیگر منافع نظامی‌اش ممکن است نقشی در حمایتش از اسرائیل داشته‌باشند، اما استقبال مشتاقانه و کورکورانه از یک جنایتکار جنگی و یکی از افراطی‌ترین رهبران اسرائیل توسط سیاستمداران آمریکایی نشان‌دهنده میزان اثرگذاری لابی است که مدت‌هاست برای جنگ علیه ایران تبلیغ می‌کند.

در عرض یک هفته پس از سخنرانی نتانیاهو، سیاستمداران آمریکایی علناً از دولت می‌خواهند که در جنگ سلطه‌طلبانه اسرائیل مشارکت کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با نتانیاهو بار دیگر حمایتش را از اسرائیل اعلام کرد و در عین حال وعده داد که به دفاع و حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد. در همین حال لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه روز پنج‌شنبه هفته گذشته یک طرح اختیارات جنگی در سنا ارائه داد که خواستار حمله مستقیم آمریکا به ایران می‌شد و در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز خواهان بمباران پالایشگاه‌های نفت ایران توسط اسرائیل شد.

در همان حال که نتانیاهو آمریکایی‌های بی‌شماری را که با شور و حرارت علیه نسل‌کشی و پاکسازی قومی او در غزه (و البته تلاشش برای سلطه منطقه‌ای) اعتراض می‌کردند، «احمق‌های به دردبخور» توصیف کرد، آنچه مشخص شد این بود که احمق‌های به‌دردبخور بیرون سالن‌های کنگره آمریکا نیستند، بلکه در حال تشویق ارباب‌شان در خانه ملت هستند.

شهاب شهسواری

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar