نماد آخرین خبر

سرمقاله تعادل/ اشتباهات استراتژیک اسراییل در تنش‌زایی

منبع
تعادل
بروزرسانی
سرمقاله تعادل/ اشتباهات استراتژیک اسراییل در تنش‌زایی

تعادل/ « اشتباهات استراتژیک اسراییل در تنش‌زایی » عنوان سرمقاله روزنامه تعادل به قلم محسن جلیلوند است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

 تنش‌ها همواره محصول محاسبات نیستند، بلکه آن سوءمحاسبات کشورهاست که تنش‌های فزاینده را شکل می‌دهد. از این منظور، صهیونیست‌ها، مدت‌هاست که تصمیمات خود را مبتنی بر سوءمحاسبات و راهبردهای غلط اتخاذ می‌کنند. روندی که باعث شده منطقه این روزها در شرایط دشواری به سر برد.
منطقه غرب آسیا این روزها در شرایط حساسی به سر می‌برد و هر آن احتمال بروز تنش‌های فراگیر، احساس می‌شود. ریشه تنش‌ها اما رفتارهای رژیمی است که حیات و تداوم حضور خود را در تنش‌آفرینی و ترور می‌بیند و همواره یک طرف چالش‌های منطقه‌ای به شمار می‌رود. پس از ترور اسماعیل هنیه، بسیاری از تحلیلگران در جست‌وجوی همه احتمالاتی هستند که ممکن است پس از این ترور به وقوع بپیوندد. ایران البته اعلام کرده، واکنش مناسبی متناسب با شرایط نشان می‌دهد. اما هرگز از زمان و مکان این پاسخ سخنی به میان نیاورده است.

این رویکرد بر التهاب و نگرانی صهیونیست‌ها اضافه کرده است. اما جدا از ضرورت واکنش‌های احتمالی ایران، موضوع مهم سطح واکنش، وسعت واکنش و شدت پاسخ است که تحولات آینده را مشخص می‌کند. در واقع ابتکار عمل در حال حاضر در اختیار ایران است و صهیونیست‌ها، این روزها با التهاب و نگرانی زیاد، منتظر تحولات آتی هستند. صهیونیست‌ها از زمان تشکیل و اشغال فلسطین، یک راهبرد مهم را در دستور کار قرار داده‌اند و آن اینکه اگر ما نتوانیم امنیت را تجربه کنیم، همه منطقه باید در نا امنی به سر ببرد. اسراییلی‌ها معتقدند اگر اسراییل به دلیل رفتارهایش نتواند ثبات امنیتی را تجربه کند، مشکلات باید در سایر کشورهای منطقه توزیع شود. اسراییل در حال حاضر بر اساس اعلام مسوولان اسراییلی به بچه توسری خور منطقه بدل شده است. از عراق و سوریه به این کشور حمله می‌شود. از یمن، حملات متعددی به این کشور صورت می‌گیرد و کشتی‌های این رژیم نمی‌توانند در دریای سرخ حرکت کنند. از سوی دیگر در اغلب کشورهای اروپایی و امریکایی، تظاهرات گسترده‌ای علیه این رژیم صورت می‌گیرد و ماهیت صهیونیست‌ها را زیر سوال می‌برند. حتی هم‌پیمانان این کشور هم انتقادات بسیاری به عملکرد اسراییل دارند. از سوی دیگر ایران هم در جریان عملیات وعده صادق، همه افسانه‌های قبلی درباره گنبد آهنین و توانایی‌های دفاعی این رژیم را بر باد داد. در این شرایط اسراییل به دنبال آن است که عدم ثبات و نا امنی خود را به سایر کشورهای منطقه توزیع کند. در واقع اسراییل ناامنی را پمپاژ می‌کند و از سایر کشورها می‌خواهد که این ناامنی‌ها را در سطح منطقه‌ای و جهانی مدیریت کنند.

مهم‌ترین کاری که اسراییلی‌ها ادعا می‌کنند به دنبال انجام آن هستند، خدشه‌دار کردن بازدارندگی ایران است. ایران اما نشان داده که بر سر امنیت و بازدارندگی خود با هیچ کشوری شوخی ندارد. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که ایران بازدارندگی مورد نظر خود را اعمال سازد. در عین حال ایران متوجه منویات شوم اسراییل هم هست و می‌داند که صهیونیست‌ها می‌خواهند از طریق تنش‌آفرینی، پای قدرت‌های جهانی را به میانه منازعه باز کند. همانطور که اشاره شد جنگ هرگز حاصل محاسبات نیست، بلکه برآمده از سوءمحاسبات است. کوچک‌ترین سوءمحاسباتی از سوی هر طرفی می‌تواند اوضاع را به هم بریزد. ایران تا به امروز نشان داده که محاسبات دقیقی دارد و حاضر نیست وارد سوءمحاسبات و اشتباهات محاسباتی طرف‌های مقابل و دشمنان شود. نباید فراموش کرد که در محیط‌های پر التهاب متغیرهای ظاهرا کوچک هم می‌توانند اثرات بزرگی به جای بگذارند. باید منتظر بمانیم علی باقری از جده باز گردد و امریکایی‌ها هم مواضع خود را بیان کنند. بدون تردید ایران واکنش مدنظر خود را نشان می‌دهد اما زمان و مکان این واکنش را خود ایران مشخص می‌کند. در این میان باید توجه داشت که حمایت امریکا از اسرائیل نامحدود است، این تصور که امریکا به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری از تحولات منطقه غافل است، اشتباه محض است. امریکا در هر شرایطی از اسراییل دفاع می‌کند. در عین حال معنای حمایت از اسراییل این نیست هر تصمیم غیر معقول که نتانیاهو اتخاذ کند، مورد حمایت امریکا قرار می‌گیرد. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar