نماد آخرین خبر

سرمقاله آرمان ملّی/ ترور هنیه و انتصاب سنوار

منبع
آرمان ملي
بروزرسانی
سرمقاله آرمان ملّی/ ترور هنیه و انتصاب سنوار

آرمان ملی/ « ترور هنیه و انتصاب سنوار » عنوان یادداشت در روزنامه آرمان ملّی به قلم علی بیگدلی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

 اسرائیل در شرایطی که می‌توانست هنیه را در هر نقطه‌ای از خاورمیانه از مصر گرفته تا ترکیه و قطر ترور کند تصمیم گرفت تا در تهران که پشتوانه اصلی حزب‌ا...، حماس، انصارالله و کل محور مقاومت است این ترور را انجام دهد.
 
 بعد از این ترور که می‌تواند آثار مختلفی همراه داشته باشد تشکیلات حماس در تصمیمی جدی سنوار را به عنوان رهبر حماس برگزیده است که انتخاب او به جای اسماعیل هنیه که تلاش‌های زیادی برای آتش‌بس می‌کرد، پیام‌های متفاوتی برای اسرائیل، آمریکا و منطقه دارد. این انتخاب می‌تواند حتی بر آینده آتش‌بس یا ادامه جنگ بین حماس و اسرائیل اثر‌گذار باشد. البته  ابتدا شایعاتی در مورد انتصاب خالد مشعل به جای اسماعیل هنیه منتشر شد اما از همان ابتدا مشخص بود که انتصاب خالد مشعل با توجه به نزدیکی حماس به ایران نمی‌تواند واقعی باشد. از این رو برای اینکه حماس یکپارچه نظامی شود و بتواند اهداف خود در برابر اسرائیل را دنبال کند دست به انتخابی جدی زده است و آقای یحیی سنوار را برای رهبری حماس برگزیده‌اند. البته مشخص نیست سنوار تا چه اندازه بتواند مسیر حماس را ادامه دهد و برای رسیدن به آرمان‌های این جریان موفق عمل کند چرا که آقای اسماعیل هنیه فردی عملگرا، اهل مذاکره و دیپلماسی بود اما آقای سنوار ظاهرا بیشتر در شرایط نظامی رشد و نمو کرده است. از این رو نگرانی این است که سپردن سکان حماس به سنوار تفکرات نظامی بر وجهه دیپلماتیک حماس غلبه پیدا کند و این مورد می‌تواند کار را سخت‌تر کند. از سوی دیگر سنوار به علت اینکه عملیات‌های نظامی حماس را رهبری می‌کند زندگی مخفیانه‌ای دارد و زندگی مخفی او می‌تواند مسیر مذاکرات و راه‌حل‌های دیپلماسی را با تاخیر روبه‌رو کند اگر چه او می‌تواند از طریق پیام مذاکرات را هدایت کند. این نوع از رهبری ادامه مذاکرات آتش بس را به تاخیر خواهد انداخت و نگاه نظامی آقای سنوار قطعا بر روی رفتار‌های دیپلماتیک این تشکل اثر می‌گذارد. با آمدن آقای سنوار ممکن است حماس با چالش‌هایی روبه‌رو شود چرا که او بین کشورهای عربی منطقه که از هنیه دفاع می‌کردند شناخته شده نیست هنیه چون تمایلات اخوانی داشت هم با امیر قطر و هم با ترکیه ارتباط خوبی داشت. اما سنوار این خصوصیت را ندارد. اکنون در جابه‌جایی قدرت جای خالی عملگرایی اسماعیل هنیه در تشکیلات حماس مشخص است و آثار رهبری او بر حماس در آینده نزدیک در عرصه سیاسی مشخص خواهد شد و به عبارتی جایگاه نظامی او بر اصول دیپلماتیک حماس اثر خواهد گذاشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar