نماد آخرین خبر

سرمقاله مردم سالاری/ راه دشوار...

منبع
مردم سالاري
بروزرسانی
سرمقاله مردم سالاری/ راه دشوار...

مردم سالاری/ « راه دشوار... » عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم جمشید یوسفی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

مرور حوادث و اتفاقات این روزها و انتقال مدیریت کلان اجرایی کشور از یک سو و انبوه مساله‌های حل نشده،‌ انباشت مطالبات مداوم مردم و وجود گره‌های مختلف ناگشوده از دیگر سو و راه بس ناهموار و سختی‌های مسیر پیش رو بویژه در بدو مسئولیت رئیس‌جمهور منتخب،‌ ناخودآگاه مرا به یاد شیوه‌نامه سیزده بندی بسیار کاربردی این حدیث قدسی به نقل از کتاب تذکرة‌المتقین «ص۲۲۳» انداخت که می‌فرماید:
«یابن آدم!» اى پسر آدم!
۱- «اکثر من الزاد فان الطریق بعید بعید». توشه‌ات را زیاد کن که راه دور است دور.
۲-‌ «و جدد السفینة فان البحر عمیق عمیق». کشتى‌ات را تازه و نو گردان که دریا ژرف است ژرف.

۳-‌ ‌‌«و خفف الحمل فان الصراط دقیق دقیق». بارت را سبک ساز که جاده باریک است باریک.
۴-‌ «و اخلص العمل فان الناقد بصیر بصیر». کردارت را خالص گردان که سنجشگر و حسابرس بیناست بینا.
۵-‌ «و اخّر نومک الى القبر». خفتن خویش را به تاخیر بینداز و آن را براى درون قبر بگذار!
۶-‌ «و فخرک الى المیزان». فخر کردنت را براى هنگامه برپایى «میزان » در قیامت بگذار.
۷-‌ «و شهوتک الى الجنّة». میل و برآوردن خواهش‌هاى دل‌ات را براى بهشت واگذار.
۸-‌ «و راحتک الآخرة ». راحتى و آسایشت را براى جهان آخرت بگذار.
۹-‌ «و لذّتک الى الحور العین». لذتجویى‌ات را به زیستن در کنار همسران بهشتى واگذار.
۱۰-‌ «و کن لى اکن لک». براى من باش تا من نیز براى تو باشم.
۱۱ -‌«و تقرّب الىّ باستهانة الدنیا». با سبک شمردن دنیا، به من نزدیک شو و تقرّب بجوى.
۱۲-‌ «و تبعّد عن النار لبغض الفجار و حب الابرار». با دشمن داشتن فاجران و بدکاران،‌ و نیز دوستى با ابرار و نیکان، خویشتن را از آتش دوزخ دور بدار.
۱۳-‌ «فان الله لا یضیع اجر المحسنین». پس بدان که خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نمى‌سازد.
پر واضح است که رئیس‌جمهور جدید مسائل پیچیده و مشکلات آزاردهنده بسیاری پیش روی خود دارد که حفظ ارزش پول ملی، تدبیر معضل تورم، رفع تحریم‌ها،‌ رفع فیلترینگ،‌ رفع حجاب اجباری،‌ رفع فشار از منتقدین، تأمین امنیت شغلی اساتید و دانشجویان منتقد و معترض،‌ رفع و حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، تأمین آزادی بیان،‌ رفع و حل فقر و فلاکت و حفظ کرامت انسانی مردم، چاره اندیشی در موضوع مهاجرت رو به رشد نخبگان و صاحبان سرمایه و ده‌ها موضوع از این دست،‌ به ویژه بحران عمومی اقتصاد از آن جمله است؛ ابر بحرانی کمرشکن که به تنهایی می‌تواند دولتی را از پای درآورد و تجربه پیشینی مردم نشان از آن دارد که در این مورد و بسیاری از موارد خاص در فرض پذیرش وجود اراده‌ای برای تغییر وضع موجود و نجات کشور از مصیبت مذکور،‌ توفیق چندانی وجود نداشته و کارنامه درخور توجهی جز در دولت‌ هفتم و هشتم به چشم نمی‌خورد .

چه اینکه حجم مشکلات اقتصادی و پیچیدگی آن‌ چنان است که فرمان‌پذیر نیست و حتی با انتخاب وزیر کارآمد و متخصص نیز،‌ حل و رفع مشکل مذکور ممکن و یا حداقل چندان آسان به نظر نمی‌رسد. زیرا عناصر و عوامل،‌ رانت‌ها و گروه‌های بسیاری از وضع موجود ارتزاق می‌کنند و در بهترین و خوشبینانه ترین حالت نیز،‌ چرخاندن فرمان اقتصاد بیمار و روندهای بیمارتر اقتصادی هم به زمان موسع و هم به اراده پولادین و جمعی بسیاری نیازمند است .
شاید این حرف ناامید کننده باشد، ولی بدون قطع دست چپاولگران و ویژه‌خواران و تبعیت از خط‌مشی و تجارب زیسته موفق کشورها،‌ متفکران و اندیشمندان و در نهایت رهایی از گرداب دوگانه «نهادباور/ بازارباور» و دعوای بی‌حاصل در این حوزه هیچ روندی در مسیر اقتصادی کشور کارآمد نبوده و نیست.
جناب رئیس‌جمهوری...
نیک واقفید که موارد ذکر شده تنها بخشی از دشواری‌هایی ا‌ست که بر سر راه شما قرار گرفته و جنابعالی همچون رؤسای جمهور پیشین در پیشگاه تاریخ و آیندگان به درستی ارزیابی و قضاوت خواهید شد.
امید آن که با عزم و اراده و به کارگیری نیروهای خدوم و خویش ساخته و توانمند،‌ دردمند و دغدغه‌مند برای مردم کشور و آیندگان بکوشید تا مهم‌ترین سرمایه این مردم رنجور،‌ یعنی امید، رؤیا و آرزو را به آنان بازگردانید که بی تردید جامعه بدون رؤیا، جامعه‌ای مرده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar