نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

سرمقاله خراسان/ 5 راهنما برای سنجش کابینه معرفی شده

منبع
خراسان
بروزرسانی
سرمقاله خراسان/ 5 راهنما برای سنجش کابینه معرفی شده

خراسان/  « 5 راهنما برای سنجش کابینه معرفی شده » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم مهدی حسن زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

 دو روز قبل سرانجام کابینه دولت چهاردهم به مجلس معرفی شد. کابینه ای که مطابق همه کابینه های قبلی موضوع بحث های داغ چهره های سیاسی قرار گرفته است. بخشی از این بحث ها طبیعی است و با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت تاثیر عملکرد وزرا در عملکرد دولت چهاردهم بعید نیست که بحث های داغی درباره صلاحیت های عمومی و فنی وزرا صورت گیرد اما به نظر می رسد اکنون باید از همه بحث های مقدماتی گذر کرد و وارد بررسی صلاحیت نامزدهای تصدی وزارتخانه ها شد. آن چه می تواند در این مسیر به نمایندگان مجلس کمک کند به این شرح است:
1 - فارغ از رای مثبت یا منفی به هر گزینه، سیاسی شدن فضا و اظهارنظرهای تند درباره افراد معرفی شده، خلاف توصیه رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس است. لذا خود نمایندگان باید مراقبت کنند که احیانا معدودی از افراد تندرو، مسیر بررسی صلاحیت ها را با مواضع افراطی سیاسی نکنند، چرا که این مسئله می تواند حتی مانع رای عدم اعتماد به گزینه های ناکارآمد شود.
2 - دو شعار اصلی رئیس جمهور محترم، دکتر پزشکیان، پرهیز از افراط گرایی و اعتقاد به سیاست های کلی نظام بود. لذا سنجه اصلی نمایندگان برای وزرای معرفی شده باید مطابقت برنامه آن ها با سیاست های کلی و رصد مواضع قبلی آن ها برای تمایز بین افراط گرایان از سایرین باشد.
3 - ممکن است نمایندگان به دلایل فنی چهره های متعددی از کابینه را دارای صلاحیت لازم برای تصدی پست وزارت ندانند. اگرچه برای سپردن مسئولیت هر یک از بخش های کشور به نامزدهای معرفی شده باید به حجت کافی رسید اما به نظر می رسد نباید حداکثر بیش از 3 یا 4 نفر را رد کرد، چرا که رد بخش قابل توجهی از کابینه، پیام سیاسی نامناسبی را مخابره می کند. به این ترتیب در صورت تردید در صلاحیت بخش عمده ای از وزرای معرفی شده باید با نگاه سهل گیرانه تری رفتار کرد.

4 - نقش رئیس جمهور و مواضع وی در رای اعتماد مجلس مهم است. دکتر پزشکیان به خوبی سعی کرده است در دوران پس از انتخابات در جهت ترمیم شکاف های اجتماعی گام بردارد و خود را رئیس جمهوری برای همه طیف ها نشان دهد. تداوم مواضع سازنده و وحدت بخش ایشان موجب می شود تا مجلس نیز در موضع همکاری قرار گیرد و با کابینه معرفی شده همراهی بیشتری داشته باشد.
5 - چهره های معرفی شده برای وزارتخانه ها به ویژه چهره های کمتر شناخته شده باید فعالیت بیشتری برای جلب اعتماد عمومی نخبگان و نمایندگان مجلس کنند. انتظار می رود این افراد حضور رسانه ای پررنگ تری داشته باشند و درباره چالش های حوزه کاری مرتبط با وزارتخانه معرفی شده بیشتر حرف بزنند و بنویسند. البته باید توجه داشت که برنامه های ارائه شده از حرف های کلی و شعاری و تکرار سیاست های کلان فراتر رود و مشخص کند هر یک از افراد معرفی شده در بین مسائل مهم پیش رو چه مواردی را اولویت های اصلی می دانند و نحوه مواجهه آن ها با این مسائل چگونه خواهد بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره