نماد آخرین خبر

وفاق مجلس اصولگرا با کابینه اصلاح‌طلبان

منبع
روزنامه جوان
بروزرسانی
وفاق مجلس اصولگرا با کابینه اصلاح‌طلبان

روزنامه جوان/متن پیش رو در جوان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

جعفربرزگر| کابینه پزشکیان که خاتمی و ابطحی و کرباسچی و کثیری از اصلاح‌طلبان از آن اعلام رضایت و حمایت کردند، به مجلس اصولگرا عرضه شد. یکی از مخالفان که جدی‌تر بود، اصولگرا نبود بلکه کسی بود که درباره وعده پزشکیان به اقلیت‌ها سخن گفت و با نقد رئیس‌مجلس روبه‌رو شد که از تریبون‌های ملی نباید دوقطبی کاذب ایجاد کرد. باقی مخالفان روز اول را نیز رئیس‌مجلس تاحدودی کنترل می‌کرد یا می‌خواست که تذکر‌های خود را پس بگیرند. آنانی که سخن گفتند هم منطقی بودند. مثلاً اینکه پزشکیان برنامه نداده است که بتوان با آن مخالفت کرد بلکه گفته برنامه‌اش همان برنامه هفتم است و مقداری هم نهج‌البلاغه خوانده و حالا نمایندگان نه می‌توانند با نهج‌البلاغه مخالفت کنند و نه با برنامه هفتم که خودشان مصوب کرده‌اند! الحق‌والانصاف پزشکیان حرف تازه‌ای نزد و، چون درباره کثرت نهج‌البلاغه‌خوانی به او نقد‌هایی وارد شده، این‌بار ترجمه‌های فارسی عبارات نامه به‌مالک‌اشتر را خواند: «نباید مانند حیوان‌درنده به جان مردم افتاد»! و مقداری هم آن شعار‌های معروفش را که «من دروغ نمی‌گویم» و «من اگر کاری را نتوانم انجام دهم، صادقانه می‌گویم» و از این قبیل تکرار کرد.

با این‌حال فضای مجلس «مثبت» و «میانه» بود. گویی مجلسی با اکثریت جریانی که به آن اصولگرا می‌گویند، روی کابینه اصلاح‌طلبان وفاق دارد و شاید اکثریت وزیران پیشنهادی با رأی مناسب و برخی با رأی بالا اعتماد مجلس را به دست آورند. می‌ماند یکی، دو وزیر پربحث که آن‌هم با تعامل بیشتر دولت با مجلس و پذیرفتن قواعد بازی در سیاست، ممکن است وفاقی که روی بدنه کابینه است، به آن افراد هم تعمیم پیدا کند. آنچه دیروز در مجلس گذشت، نه در طرف رئیس‌جمهور و نه در طرف نمایندگان از استاندارد‌های بالای بررسی پارلمانی وزیران دولت برخوردار نبود. کمی درهم‌وبرهم و رفاقتی بود و گاهی به خوش‌وبش نزدیک می‌شد؛ و البته همچنان برخی نمایندگان در دسته‌جات چندنفره در گوشه‌و کنار مشغول حرف‌ونقل بودند و به جو مجلس بی‌احترامی می‌کردند. رئیس‌مجلس هم تذکر داد، اما اسامی آنان را اعلام نکرد و رئیس‌جمهور هم حال خواندن دفاعیه را نداشت، اما گفت، چون نمایندگان حال ندارند، نمی‌خوانم. این نقد حال مجلس و دولت بود!

قطار بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بعد از کمیسیون‌های تخصصی به صحن مجلس رسید. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور هم در صحن حاضر شد و در سخنانی به تشریح برنامه‌های دولت پرداخت و به انتقادات نمایندگان پاسخ داد. مجلس اصولگرای دوازدهم به کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم برآمده از جریان اصلاحات روی خوش نشان داده است. آیا شاهد توافق نخبگان سیاسی از دو جناح اصلی کشور برای عبور از اختلافات پیشین و نگاه به سوی آینده برای حل مشکلات کشور و قرار دادن ایران در مسیر پرشتاب پیشرفت با شکل دادن و ساختن ماشین اداری قدرتمند و باظرفیت هستیم؟ به نظر می‌رسد ریشه‌های این بذر در خاک حاصلخیز وفاق ملی کاشته شده است. 

رئیس‌جمهور دیروز در دو نوبت صبح و عصر پشت تریبون قرار گرفت و در سخنرانی اول به تشریح کلیات برنامه دولت و در سخنرانی عصر هم به تشریح روند انتخاب وزرا پرداخت. نمایندگان مخالف و موافق هم به طرح نظرات خود درباره کلیت کابینه و برنامه پیشنهادی دولت و سپس وزرای آموزش‌وپرورش و وزیر ارتباطات پرداختند. برخی از نمایندگان مجلس در مخالفت با کلیت برنامه‌های پزشکیان به این نکته اشاره کردند که رئیس‌جمهور از ارائه راهکار اجرایی عاجز بود و کلی‌گویی کرد که البته برخی نمایندگان هم در مقابل معتقد بودند که ارجاع پزشکیان به برنامه هفتم توسعه حسن او است نه ضعفش. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره