نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

چگونه درگیری اسرائیل و حزب‌الله لبنان، جنگ مدرن را بازتعریف می‌کند؟

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
چگونه درگیری اسرائیل و حزب‌الله لبنان، جنگ مدرن را بازتعریف می‌کند؟

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

جنگ احتمالی آتی میان اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند نبردهای هوا-زمینی جنگ مدرن را بازتعریف کند.

با موج اخیر ترورهای اسرائیل در بیروت، تهران و خان یونس، احتمال جنگ سوم بین اسرائیل و حزب‌الله به طور قابل توجهی افزایش یافته است. انتظار می‌رود هر دو طرف در این جنگ از انواع مختلف پهپادها استفاده گسترده کنند.

شکست سناریوی همیشگی
به نوشته عمر آشور برای وبگاه میدل‌ایست آی، در ماه آوریل، امید حامیان اسرائیل به سناریوی «صلح از طریق ترور» بود که در آن، بازدارندگی متعارف غالب خواهد شد و از وقوع یا تعویق جنگ تمام‌عیار جلوگیری می‌کند. در آن زمان، وضعیت اسرائیل در امتداد مرز با لبنان بیشتر دفاعی بود.

با این حال، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، این موضع سریعاً جای خود را به موضعی تهاجمی داد. این وضعیت تهاجمی با استقرار مجدد واحدها از غزه، از جمله تیپ‌های لشکر منظم ۳۶ ارتش شمال تقویت شده است. این همان لشکری است که قبلاً غزه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرد و با جنگیدن راه خود را به مدیترانه گشود تا کریدور نِتزاریم را ایجاد کند.

علاوه بر این، تیپ‌های لشکر نخبه چتربازان ۹۸ و لشکر ذخیره ۱۴۶ مجدداً یا جدیداً در شمال استقرار یافتند. گروه‌بندی جنگی فعلی سه لشکر ۱۲ تیپ تقریباً دو برابر نیروی مهاجم اسرائیل در جولای ۲۰۰۶ است.

جاسوسی از جاسوس‌ها
در زمان نگارش این مطلب، گزارش شده بود که تنها برخی از تیپ‌های تهاجمی این لشکرها در موقعیت‌های خود قرار دارند. با این وجود، برای جلوگیری از شکست جنگ ۲۰۰۶ و به عقب‌ بردن موفقیت‌آمیز واحدهای سرسخت حزب‌الله به آن سوی رود لیتانی، ارتش اسرائیل به نیروی انسانی اضافی قابل‌توجهی نیاز خواهد داشت.

برای تضعیف مؤثر اهداف عملیاتی ارتش اسرائیل، حزب‌الله احتمالاً جنگ پهپادی را تشدید کرده و از انواع مختلف پهپادها، از جمله بال‌ثابت، چند روتور، مهمات سرگردان و دید اول‌شخص استفاده کند.

چگونه حزب‌الله در جنگ احتمالی سوم علیه اسرائیل از پهپادها استفاده خواهد کرد؟
در ژوئیه ۲۰۰۶، حزب‌الله با استفاده از ترکیبی از تکنیک‌های جنگ الکترونیک، اطلاعات سیگنالی و رهگیری زمینی موفق شد ویدئوها و ارتباطات پهپادهای اسرائیلی را رهگیری و رمزگشایی کند. این نفوذ به آن‌ها اجازه داد تا اطلاعات بلادرنگ در مورد طرح‌های عملیاتی ارتش اسرائیل و تحرکات واحدها در جنوب لبنان به دست آورند.

حزب‌الله این فیدها را مختل نکرد. در عوض، واحدهای آن از «جاسوسان پرنده» ارتش اسرائیل جاسوسی کردند. با شناسایی مکان‌های هدف، واحدهای جنگی حزب‌الله علیه واحدهای تهاجمی ارتش اسرائیل به کمین نشستند. رزمندگان حزب‌الله برخی از مکان‌های هدف را مین‌گذاری و بمب‌گذاری کرده و تیم‌های «ضدتانک» این سازمان با موشک‌های ضدتانک هدایت‌شونده و راکت‌های بدون هدایت آماده بودند.

تمام این آمادگی‌ها بر اساس حرکت بلادرنگ در فیدهای پهپادی اسرائیل بود. علاوه بر این، حزب‌الله نیروهای خود را برای مقاومت بهتر در برابر حملات اسرائیلی مجدداً مستقر ساخت و با دانستن مکان و حرکات واحدهای ارتش اسرائیل، آتش غیرمستقیم خود، مانند توپخانه راکتی و خمپاره را برای دقت بیشتر، از پیش در موقعیت قرار داد.


به طور کلی، در سال ۲۰۰۶، حزب‌الله یک عملیات ضدپهپادی را اجرا کرد که ارتش اسرائیل را در کمین‌های مرگبار هدف قرار می‌داد.

کُشندگی زمینی
حزب‌الله نیروی سال ۲۰۰۶ نیست. توانایی‌های نظامی کنونی این سازمان برتر از اکثر نیروهای غیردولتی و نیروهای زمینی چندین کشور کوچک است.

نیروهای زمینی همچنان غالب توانایی‌های نظامی حزب‌الله را تشکیل می‌دهند. آن‌ها شامل انواع مختلف پیاده‌نظام، نیروهای ویژه، زرهی، توپخانه‌ای و پدافند هوایی زمینی می‌شوند. کُشندگی زمینی حزب‌الله توسط تیم‌های پیاده‌نظام ضد زرهی آن در سال ۲۰۰۶ به نمایش گذاشته شد.

در مقایسه با سایر واحدها و شاخه‌ها از جمله راکت و خمپاره، بمب‌های دست‌ساز، تیراندازی و حتی آتش به خود اسرائیلی که منجر به حدود ۱۲ درصد تلفات ارتش این رژیم شد، این تیم‌ها بالاترین درصد تلفات نظامی را بر اسرائیل در لبنان وارد کردند.


این سازمان همچنین در حوزه‌های الکترونیکی، سایبری و اطلاعاتی توانمند بوده و در حوزه دریایی کمتر این‌گونه است. توانایی‌ها در حوزه هوایی عملیات به طور مداوم اما غیرسنتی در حال پیشرفت بوده است. در سال ۲۰۰۶، آتش غیرمستقیم راکت‌ها و موشک‌ها به دلیل عدم دقت و دلایل دیگر منجر به تلفات غیرنظامی بیشتری در اسرائیل نسبت به تلفات نظامی در لبنان شد.

در سال ۲۰۲۴، سطح دقت و همچنین برد و بار مفید به طور قابل توجهی افزایش یافت که تا حدی به دلیل نیروی هوایی بدون سرنشین حزب‌الله است.

اگرچه پیش از جنگ ۲۰۰۶، حزب‌الله سابقه استفاده از پهپادهای را اولیه داشت، اما این سازمان در سال ۲۰۲۴ توانایی نسبتاً جدیدی را بروز داده است: «دیدن» عمق مواضع اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی.

«دیدن» در اصطلاح نظامی به معنای «اطلاعات، نظارت و شناسایی» (ISR) است. حزب‌الله چندین نفوذ به حوزه هوایی را با موفقیت انجام داد؛ جایی که پهپادهای نظامی برای جمع‌آوری اطلاعات و انجام عملیات نظارت و شناسایی به عمق حریم هوایی اسرائیل نفوذ کردند.

توانایی از راه دور
مکان‌های هدف‌گیری‌شده تنها مکان‌های نرم نبودند. آن‌ها پایگاه هوایی رامات دیوید که به خوبی تحت دفاع قرار داشت و یک پایگاه دریایی اسرائیل در حیفا و همچنین چندین کشتی جنگی و زیرساخت‌های واحد زیردریایی نیروی دریایی را هدف قرار دادند.

این عملیات‌ها توانایی حزب‌الله در نظارت از راه دور بر پایگاه‌های هوایی و دریایی اسرائیل و همچنین مراکز شهری را نشان داد. اگر یا زمانی که جنگ آغاز شود، پهپادهای ISR احتمالاً مختصات مکان اهداف خود را برای سامانه‌های توپخانه راکتی، واحدهای موشکی، پهپادهای جنگی و/یا مهمات سرگردان (پهپادهای یک‌طرفه یا انتحاری) برای حملات دقیق ارسال خواهند کرد.

از این نظر، این کار تقلیدی از آنچه پهپادهای ISR اورلان-۱۰ روسیه و مهمات سرگردان لانست در اوکراین انجام می‌دهند، است. احتمالاً هماهنگی بین پهپادهای ISR و جنگی روسیه و واحدهای موشکی عامل شکست و نابودی دو پرتابگر پاتریوت (دو جزء یکی از قدرتمندترین و گران‌ترین سیستم‌های دفاع هوایی جهان) توسط نیروهای روسیه در اوکراین بوده باشد.

ممکن است حزب‌الله از یک ضرب‌المثل قدیمی نظامی انگلیسی-آمریکایی پیروی کرده باشد: «اگر دیده شود، می‌توان آن را زد. اگر بتوان آن را زد، می‌توان آن را کشت». مشکل توپخانه راکتی کور و آتش غیرمستقیم نادرست حزب‌الله تا حدی به دلیل پهپادها، در حال محوشدن است.

توانایی‌های از راه دور محدود به ISR نیست.

این سازمان حملات از راه دور را در عمق اسرائیل انجام داده که آخرین مورد آن به آگوست ۲۰۲۴ برمی‌گردد. چندین پهپاد توانستند به شمال سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده که منجر به زخمی‌شدن سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی شد. این حملات ماهیت دوگانه ناوگان پهپادی حزب‌الله برای عملیات نظارتی و تهاجمی را برجسته ساخت.

به طور کلی، تأثیرات پهپادها بر جنگ هنوز بین کارشناسان نظامی و امنیتی شدیداً مورد بحث است. با این حال، هم برای حزب‌الله و هم برای ارتش اسرائیل، پهپادها استفاده‌های تاکتیکی و احتمالاً عملیاتی قابل‌توجهی در درگیری آتی خواهند داشت.

تاکنون، پهپادها صرف نظر از نوع آن‌ها، دسته استراتژیکی از سیستم‌های تسلیحاتی به شمار نمی‌آیند و بسیار بعید است که نتیجه جنگ را تعیین کنند.

پیشرفت چشمگیر
حتی در سطح عملیاتی جنگ، حزب‌الله با چالش‌هایی در توسعه، ساختاردهی و استفاده از نیروی هوایی بدون سرنشین خود مواجه است. در حال حاضر، این سازمان نمی‌تواند دسته‌های بزرگ پهپادی را برای دستیابی به برتری هوایی زیر ۳ هزار فوتی و در نتیجه، انجام حملات هوایی قابل توجه، به کار گرفته و حفظ کند.

با استفاده از دسته‌های پهپادی، حزب‌الله با مسائل تداخل فرکانسی مخرب، خودکشی جنگ الکترونیکی و حملات الکترونیکی پیشرفته اسرائیل دست و پنجه نرم خواهد کرد.

بدون دسته‌های پهپادی و مزایای آن‌ها، اثربخشی جنگی و سطح کشندگی حزب‌الله در حوزه هوایی، به ویژه در مقایسه با تیم‌های پیاده‌نظام ضدتانک یا حتی توپخانه راکتی بدون هدایت آن، احتمالاً محدود باقی می‌ماند. این امر حتی با استقرار مهمات سرگردان نظامی هنگام کار انفرادی یا به تعداد کم نیز صادق است.

با این وجود، توانایی‌های پهپادی حزب‌الله در حال تکامل است. یافتن راه‌حل برای چالش‌های فعلی تابع اراده، مهارت و زمان است. در حال حاضر، پهپادها توانایی‌های بی‌سابقه شناسایی مخفیانه و هدف‌گیری دقیق متناوب را برای حزب‌الله به ارمغان آورده‌اند. این نشان‌دهنده یک پیشرفت چشمگیر است که چند دهه پیش غیرممکن تلقی می‌شد.

تکامل جنگ پهپادی در این درگیری و فراتر از آن هنوز به پایان نرسیده است. با ادامه اصلاح و گسترش زرادخانه پهپادی حزب‌الله، این پرنده‌ها می‌توانند به نیرویی تعیین‌گر در حوزه هوایی تبدیل شوند. از این رو، جنگ آتی می‌تواند نبردهای هوا-زمینی جنگ مدرن را بازتعریف کند.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar