نماد آخرین خبر

نیاز به خلق معنا برای کابینه

منبع
صبح نو
بروزرسانی
نیاز به خلق معنا برای کابینه

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

نخستین نشست علنی نمایندگان مجلس برای بررسی و رأی اعتماد به 19 وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس برگزار شد و 31 مردادماه حدس و گمان‌ها به پایان خواهد رسید و مشخص خواهد شد که نمایندگان مجلس به چه تعداد از وزرای پیشنهادی برای مسئولیت خطیری که در شرایط فعلی قرار است به آنها محول شود تا بر مدار آن دغدغه‌ها و مطالبات مردم برآورده شود، اعتماد خواهند کرد. با اینکه برخی شایعات حکایت از تغییر یک الی دو وزیر پیشنهادی به مجلس داشت؛ اما رئیس‌جمهور هیچ‌یک از وزرای پیشنهادی را پس نگرفت و تغییر نداد و امروز (شنبه 27 مردادماه) نیز برای دفاع از کابینه به پارلمان ملی رفت و رو در رو با مخالفان و موافقان کابینه صحبت کرد که سخنان او در مجلس بار دیگر موج همدلی و وفاق ملی را در کشور رقم زد.
سخنان امروز رئیس‌جمهور بر بازگشت به هویت بسیج به اعتقاد کارشناسان سیاسی نقطه عطفی در نگاه سیاست‌ورزی او محسوب می‌شود. به عبارتی او راه‌حل غلبه بر مشکلاتی که امروز از چند جبهه مردم و نظام را تهدید می‌کند، بسیج مسئولان به معنای بسیج اوایل انقلاب عنوان کرد که این عبارت معنای کامل و روشنی از کنار گذاشتن اختلاف‌نظرها برای غلبه بر مشکلات و اعتلای ایران در دوره ریاست‌جمهوری چهاردهم است.
اما مسأله‌ای که همچنان در نشست دفاع از کابینه دولت چهاردهم از سوی رئیس‌جمهور مجدد دیده شد، کمبود ایده و مسلط نشدن یک معنا درباره کابینه و دولت است که می تواند در بلندمدت اثربخش باشد.
 انتظار این بود که امروز معناسازی برای مخالفان و موافقان ایجاد شود.


سعید آجورلو، کارشناس مسائل سیاسی نیز در همین‌باره معتقد است: «موضوعی که می‌تواند برای آقای پزشکیان نگران‌کننده باشد، شکل نگرفتن ادبیات دفاع از کلیت کابینه حتی در بین موافقان است. هنوز آن معنایی که بتواند از ماهیت دولت جدید دفاع کند، شکل نگرفته است و این کاملا در نوع دفاع نمایندگان مجلس در جلسه صبح امروز (شنبه 27 مردادماه) مشهود بود. البته مخالفت‌ها هم تا حدود زیادی همین مشکل را داشت.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: «اگر در طول ماه‌های آینده این معنا شکل نگیرد به مخالفان کابینه فرصت کم‌نظیری برای روایت‌سازی داده شده است. این معنا در ارتباط با گفتمان، ایده، سامان سیاسی و چشم‌انداز پدید می‌آید و تبدیل به انرژی کابینه می‌شود. نطق بعدی رئیس‌جمهور در مجلس می‌تواند شروع معناسازی از کابینه باشد.»
البته تأکید چندین باره رئیس‌جمهور بر وحدت همه سلایق سیاسی مورد استقبال نمایندگان مجلس نیز قرار گرفت مخصوصا زمانی که رئیس‌جمهور گفت: «نیاز به وحدت داریم، عقده‌ها و گره‌ها را باید کنار بگذاریم و این راه را با کمک یکدیگر طی کنیم، این راه آسان نیست و وضعیت نیز مناسب نبوده، همه افراد را باید برای طی این مسیر جذب کنیم و این خواسته من است. همه افراد در کابینه با این باور آمده‌اند تا در مسیر حرکت کنیم، جمعی از افراد که با ما کار می‌کردند، این مجموعه را به شما معرفی کردند، در تمام مراحل مشورت‌های لازم را دریافت کرده‌ایم و بدون مشورت اینجا نیامده‌ایم.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره