نماد آخرین خبر

بازی آتش‌بس

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
بازی آتش‌بس

وطن امروز/متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

جنبش حماس دیروز به طور رسمی دولت آمریکا را متهم به جانبداری از جنایات رژیم صهیونیستی و اقدامات کذایی دیپلماتیک برای از بین بردن توافقات حداقلی قبلی با رژیم صهیونیستی بر اساس  قطعنامه ۲۷۳۵ سازمان ملل - موسوم به توافق دوم ژوئیه - کرد.
پیش‌تر مقاومت اسلامی فلسطین در آستانه سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو، پیشنهاد کاخ سفید برای دور جدید مذاکرات آتش‌بس را رد کرده و آن را حربه دولت بایدن برای زمان خریدن به نفع اسرائیل خوانده بود. 
بویژه در روزهای پس از نشست دوحه درباره آتش‌بس و آزادی زندانیان اسرائیلی که به ابتکار آمریکا، مصر و قطر و با حضور هیات اعزامی رژیم صهیونیستی برگزار شد، آشکار شد کل داعیه مذاکرات جدید بین اسرائیل و حماس، چیزی جز یک بازی فریبکارانه آمریکایی با اهداف معطوف به حفظ آبروی بر باد رفته سیاست خارجی واشنگتن به خاطر همدستی با جنایات اسرائیل در غزه و همچنین ایجاد یک فضای دیپلماتیک کاذب در منطقه به منظور به تعویق انداختن پاسخ سخت ایران و حزب‌الله به رفتار تروریستی رژیم صهیونیستی نبوده است. 
حماس تکلیف خود را با مذاکرات نمایشی طبق طرح آمریکا و میانجی‌های عربی خیلی زود مشخص کرده بود. نه تنها هیات این جنبش در نشست پنجشنبه گذشته دوحه شرکت نکرد، بلکه جنبش ابتدای این هفته نیز در بیانیه‌ای مخالفت خود را با طرح پیشنهادی آمریکا ابراز و اعلام کرد: «پیشنهاد جدید با شرایط نتانیاهو سازگار است و با خواسته‌های وی، بویژه امتناع او از آتش‌بس دائم، عقب‌نشینی کامل از نوار غزه، اصرار او بر ادامه اشغال تقاطع نتزاریم، گذرگاه رفح و کریدور فیلادلفی همسو می‌شود. وی همچنین شرایط جدیدی را درباره معامله تبادل اسرا مطرح و از سایر موارد توافق شده عقب‌نشینی کرده و مانع از انعقاد معامله مبادله شده است».
حماس همچنین نتانیاهو را به خاطر تحمیل خواسته‌های نامشروع و مغایر با ذات آتش‌بس به مذاکرات دوحه متهم کرد و او را عامل نابودی توافق دانست: «ما نتانیاهو را مسؤول کامل شکست تلاش‌های میانجی‌ها، مانع‌تراشی در حصول توافق و مسؤولیت کامل جان زندانیانش می‌دانیم که به دلیل تجاوزات مستمر و هدف‌گیری سیستماتیک او، در معرض خطری مشابه مردم ما قرار دارند». در نهایت با انتشار مفاد پیشنهاد آمریکایی‌ها توسط یک شبکه قطری، برحق بودن مخالفت حماس با آن بر همه روشن شد. 
یک عضو ارشد دفتر سیاسی حماس در قطر به شبکه الشرق در این باره توضیح داد: «پیشنهاد آمریکا در مذاکرات آتش‌بس شامل کاهش حضور ارتش اشغالگر اسرائیل در محور فیلادلفی و نه عقب‌نشینی کامل از آن است. همچنین اداره گذرگاه مرزی رفح به تشکیلات خودگردان فلسطین سپرده خواهد شد».
بر اساس پیشنهاد منافقانه آمریکایی‌ها مذاکرات فعلی صرفا برای آتش‌بس موقت بوده و فقط در مرحله دوم در چارچوب سقفی مشخص و آن هم در صورت موافقت حماس با خواسته‌های اسرائیل، مذاکره برای آتش‌بس دائم در غزه آغاز می‌شود و در غیر این صورت ارتش اسرائیل به جنگ بازگشته و عملیات نظامی را از سرخواهد گرفت!
بر این اساس اسرائیل حق داشت شمار زیادی از اسرای فلسطینی را که در قالب توافق آزاد می‌شوند به خارج از فلسطین تبعید کند، در کنار آن می‌تواند با آزادسازی حداقل 100 اسیر مخالفت کند.
امدادرسانی به مردم غزه نیز مشروط به موافقت با بندهای ذکر شده خواهد بود. همچنین برخلاف نظر فلسطینیان، مذاکرات درباره غزه بعد از جنگ و بازسازی و رفع محاصره آن نیز همگی در صورت محقق شدن شروط اولیه نتانیاهو قابل انجام بود.
طبیعی بود حماس با این شروط مخالفت کرده و این پیشنهاد کاخ سفید را همسو با شروط اشغالگران بداند.
جالب اینکه بلافاصله پس از مخالفت حماس با این پیشنهاد کذایی، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موضع جنگ‌طلبانه جدیدی در قبال غزه حتی در صورت پیشرفت دور دوم مذاکرات فعلی در قاهره اتخاذ کرد.
به گزارش شبکه العربی، حتی ایجاد مکانیزم نظارتی درباره بازگشت آوارگان به نوار غزه همان خواسته نتانیاهو است.
این رسانه به نقل از منابع قطری اعلام کرد در مسیر مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا، حماس تنها به مفاد مذاکرات دوم جولای موسوم به چارچوب بایدن پایبند است که نیاز به مکانیزم اجرایی دارد.
با این حال هرگاه مذاکرات آتش‌بس و پایان جنگ در نوار غزه نزدیک‌ می‌شود، نخست‌وزیر اسرائیل آنها را به نقطه اول بازمی‌گرداند و موانع زیادی در مسیر دستیابی به آتش‌بس اضافه می‌کند.
 روز دوشنبه نیز منابعی در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به یدیعوت آحارانوت گفتند محور فیلادلفی بیش از آنکه مساله امنیتی باشد، یک موضوع سیاسی است و توافقی که اکنون برای حصول آن تلاش می‌شود، برای بازگرداندن اسراست و نه پایان جنگ. 
این روزنامه نوشت: «هیچ نشانه‌ای از احتمال دستیابی به توافق با حماس درباره آتش‌بس در غزه یا انعقاد توافق تبادل اسرا وجود ندارد». 
سرانجام رسوایی انگیزه‌های آمریکا برای انداختن توپ به زمین مقاومت فلسطین، حماس را واداشت بیانیه شدیداللحن دیروز را صادر کند که در آن اظهارات بایدن و بلینکن در راستای جانبداری از رژیم اشغالگر و مشارکت در قتل‌عام ساکنان بی‌گناه نوار غزه و محو موضوع فلسطین قلمداد شده است. بلینکن در سفر اخیر به تل‌آویو ادعا کرده بود نتانیاهو طرح پیشنهادی آمریکا برای رفع اختلاف در مذاکرات آتش‌بس در غزه را پذیرفته اما حماس این اظهارات را منعکس‌کننده ریاکاری آمریکایی‌ها دانست و اعلام کرد:«چراغ سبز جدید آمریکا به کابینه تندرو صهیونیست‌ها را به منظور ارتکاب جنایت‌های بیشتر در حق غیرنظامیان بی‌دفاع برای کوچاندن اجباری ملت فلسطین می‌دانیم. آنچه اخیرا به حماس اعلام شده، کودتایی علیه توافقات دوم ژوئیه است که بر اساس طرح پیشنهادی جو بایدن و قطعنامه ۲۷۳۵ به آن دست یافتیم اما آنچه اکنون به حماس ارائه شده است، نشانه تسلیم کامل و همراهی آمریکا با شرط‌های جدید نتانیاهو و نقشه‌های جنایتکارانه او برای نوار غزه است».
این بیانیه همچنین از دولت آمریکا می‌خواهد سیاست جانبداری کورکورانه از جنایتکاران جنگی را کنار گذاشته و از سرپوش گذاشتن بر جنایت‌ها و قتل‌عام ملت بی‌گناه فلسطین و ساکنان نوار غزه دست بردارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره