نماد آخرین خبر

آیا اعتراضات اسرائیل قدرت نتانیاهو را متزلزل خواهد کرد؟

منبع
جماران
بروزرسانی
آیا اعتراضات اسرائیل قدرت نتانیاهو را متزلزل خواهد کرد؟

جماران/متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

اسرائیل تلاش های خود را بر آزادی اسیران از طریق عملیات نظامی و نه مذاکره متمرکز کرده است.

 طولانی شدن جنگ در غزه و مخالفت مکرر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم برای برقراری آتش بس و اصرار او برای تحقق هدف ناممکن نابود شدن قدرت حماس در این منطقه، با پیداشدن اجساد اسرای اسرائیلی و غیراسرائیلی در اختیار حماس خشم مردم اسرائیل  را برانگیخته و آنها را برای چندمین  بار در بیش از ده ماه اخیر به خیابان ها کشانده است.

الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد: اسرائیلی ها  از کشته شدن شش اسیر در غزه خشمگین شده اند. ارتش اسرائیل می گوید  که اسیران اندکی قبل از کشف اجساد کشته شده اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر حماس را مسئول این قتل‌ها دانست و گفت: «هر کسی که گروگان‌ها را می‌کشد، معامله نمی‌خواهد.» اما حدود 300000 نفر عصر یکشنبه برای تظاهرات علیه دولت نتانیاهو به خیابان‌ها آمدند و دولت نتانیاهو را مسئول ناکامی در تضمین آتش‌بس در غزه می‌دانند.
 
عزت الرشق، یکی از مقامات ارشد حماس گفت که شش اسیر در حملات هوایی اسرائیل کشته شدند. حماس در ازای پایان دادن به جنگ ویرانگر اسرائیل که در آن بیش از 40700 فلسطینی در غزه کشته شده اند، پیشنهاد آزادی اسیران را داده است. خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و آزادی تعداد زیادی از اسرای فلسطینی از جمله اعضای برجسته گروه های مسلح غزه از دیگر شرط های حماس است.

این اعتراض های عمومی نشان دهنده آخرین چالش برای تسلط نتانیاهو بر قدرت در اسرائیل است. اما به گفته تحلیلگران، تأثیر اعتراضات و اعتصاب تنها در روزهای آینده مشخص خواهد شد. آلون پینکاس، سفیر سابق اسرائیل و مشاور دولت، به الجزیره گفت: « خیلی زود است که بگوئیم این اعتراض ها چه تاثیری بر دولت نتانیاهو دارد. مسئله اینجاست که آیا این اعتراض ها پایدار خواهد بود  یا خیر. آیا این اعتراض ها صرفا یک بار رخ خواهد داد و نتانیاهو هم دخالتی نمی کند تا خشم آنها فروکش کنند و آنها بتوانند این ناامیدی و عصبانیت  را تخلیه کنند؟ـ

دادگاه بین المللی دادگستری در حال رسیدگی به اتهامات مربوط به نسل کشی اسرائیل در غزه است. در همین حال، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواستار صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر جنگ او و دو رهبر حماس شده است.

پس از یک مکث کوتاه و تبادل اسرا در ماه نوامبر، بخش بزرگی از جامعه اسرائیل از نتانیاهو خواستار مذاکره برای آتش بس برای آزادی حدود 100 اسیر باقی مانده که اکثریت آنها هنوز زنده هستند، شده است.

به نظر می رسید که یک توافق در اواخر ماه مه نزدیک بود، اما به گفته مذاکره کنندگان و تحلیلگران اسرائیلی، نتانیاهو یک سری شرایط جدید و غیرقابل مذاکره را اضافه کرد که تا حد زیادی مذاکرات را از مسیر خود خارج کرد. این شرایط شامل حفظ نیروهای اسرائیلی در کریدور فیلادلفیا، هم مرز با مصر، و کریدور نتساریم است که شمال و جنوب غزه را جدا می کند، است.  از آن زمان تاکنون هزاران فلسطینی در غزه کشته شده اند و اسرائیل عملیات خود را در کرانه باختری و لبنان تشدید کرده است.

آلون پینکاس، دیپلمات اسرائیلی در گفت و گو با الجزیره معتقد است که نتانیاهو تشدید جنگ را دامن زده چرا که او برای ادامه حیات سیاسی به این جنگ نیاز دارد.

در همین حال، اسرائیل تلاش های خود را بر آزادی اسیران از طریق عملیات نظامی و نه مذاکره متمرکز کرده است. در اوایل ژوئن، اسرائیل عملیاتی را آغاز کرد که منجر به نجات چهار اسیر شد، اما به گفته مقامات بهداشت فلسطین، بیش از 200 فلسطینی را کشت.

با این حال، این استراتژی با انتقادهای فزاینده ای در داخل اسرائیل مواجه شده است. کشف اخیر شش جسد تنها مخالفت با رویکرد نتانیاهو را تشدید کرده است. اوری گلدبرگ، کارشناس سیاست اسرائیل، به الجزیره گفت: دولت و نخست وزیر اکنون در حالت تدافعی هستند.

این اولین باری نیست که نتانیاهو کانون اعتراضات گسترده در اسرائیل است. صدها هزار نفر در سال 2023 به خیابان ها آمدند تا علیه برنامه های او برای بازنگری در سیستم قضایی این رژیم اعتراض کنند، چیزی که منتقدان ادعا کردند تلاش هایی برای فرار از اتهامات فساد در دوره نخست نخست وزیری گذشته بود. اعتراضات علیه دولت نتانیاهو تا تابستان 2024 ادامه یافت و معترضان خواستار توافق آتش بس و آزادی اسرای اسرائیلی در غزه شدند.

پینکاس می گوید نتانیاهو مطلقاً هیچ علاقه ای به معامله گروگان گیری یا آتش بس ندارد و این واضح است. کسانی که از آنچه اتفاق افتاده شوکه و ویران و خشمگین هستند نباید تعجب کنند زیرا این دقیقاً همان چیزی است که وزیر جنگ گالانت و همه ما هشدار می‌دادند که اتفاق خواهد افتاد.  در ماه ژوئیه، یک نظرسنجی نشان داد که 72 درصد از اسرائیلی ها احساس می کنند نتانیاهو باید به دلیل شکست هایش در جلوگیری از عملیات حماس از 7 اکتبر استعفا دهد.

با این حال، در حالی که نتانیاهو عمیقاً نزد یک قشر از مردم محبوبیت ندارد، نتانیاهو به آرامی در نظرسنجی‌ها اوج گرفت و تا هفته گذشته همچنان از رقیب اصلی خود بنی گانتز در محبوبیت پیشی گرفته بود. نتانیاهو  همچنان از حمایت راست افراطی برخوردار است که شامل وزرای او ایتامار بن گویر (امنیت ملی) و بزالل اسموتریچ (مالی) می شود.

 
پینکاس گفت: «او نه تنها این ائتلاف را با آنها تشکیل داد، بلکه به آنها مناصب کلیدی داد و آنها را تشویق کرد، جسارت داد و قدرت داد و هرگز آنها را کنترل و تندروی آنها را مهار نکرد. بنابراین این انها نیستند که نتانیاهو را گروگان گرفته اند بلکه خود او هم بخشی از این باند است.

با این حال، تحلیلگران بر این باورند که آرام کردن راست افراطی بدون هزینه نبوده  و اکنون نتانیاهو برای بقای سیاسی خود بازی می کند.گلدبرگ گفت: «او یک دیکتاتور کاملاً فاسد نیست که فقط بر اساس منافع شخصی عمل کند. با این حال، او معتقد است که منافع شخصی اش منافع اسرائیلی ها است و تنها در صورتی می توان آن را نجات داد که او در راس کار باشد.»

تاکنون، سیاستمداران کمی علیه نتانیاهو تحرکات قابل توجهی انجام داده اند. تحلیلگرانی مانند گلدبرگ می گویند که این به این دلیل است که یک آلترناتیو سیاسی کاملاً منسجم برای جنگی که اسرائیل علیه غزه به راه انداخته است هنوز شکل نگرفته است. اما در چند روز اخیر، رقبای اصلی نتانیاهو شروع به تکان خوردن کرده اند. گالانت، وزیر دفاع گفت: اولویت دادن نتانیاهو به «گذرگاه فیلادلفیا به قیمت جان گروگان‌ها یک ننگ اخلاقی است». یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، به نوبه خود، از اعتصابات کارگری روز دوشنبه حمایت کرد. با عقب نشینی مجدد نتانیاهو، تحلیلگران بر این باورند که حرکت بعدی او حرکتی حیاتی خواهد بود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره