نماد آخرین خبر

گزارش «رویترز» از نقشه جنگی بن زاید برای بازگشت ترامپ

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
گزارش «رویترز» از نقشه جنگی بن زاید برای بازگشت ترامپ

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 به گفته برخی منابع، امارات متحده عربی به دنبال احیای یک قرارداد چند میلیارد دلاری با ایالات متحده برای هواپیماهای جنگی F-35 و پهپادهای مسلح در صورت پیروزی دونالد ترامپ است.
 
 به گفته برخی منابع، امارات متحده عربی به دنبال احیای یک قرارداد چند میلیارد دلاری با ایالات متحده برای هواپیماهای جنگی F-35 و پهپادهای مسلح در صورت پیروزی دونالد ترامپ برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور در ماه نوامبر است. 

به گزارش رویترز، امارات متحده عربی مدت‌هاست که به دنبال پیشرفته‌ترین جت جنگنده است که با فناوری رادارگریز ساخته شده و به آن اجازه می‌دهد از شناسایی دشمن فرار کند. اگر ایالات متحده این انتقال را تایید کند، امارات دومین کشور خاورمیانه پس از اسرائیل خواهد بود که جنگنده‌های F-35 را در اختیار دارد.

توافق با ترامپ
ترامپ در روزهای پایانی ریاست جمهوری خود در سال 2021 این توافق را امضا کرده بود، اما امارات متحده عربی مذاکرات را تا پایان سال به حالت تعلیق درآورد، زیرا نتوانست شرایط را با دولت بایدن به توافق برساند.

سه منبع گفتند که در صورت انتخاب مجدد ترامپ، امارات متحده عربی به دنبال از سرگیری مذاکرات خواهد بود و از دولت جدید ترامپ می‌خواهد که به توافق اولیه عمل کند. یکی از این منابع گفت که امارات از دولت جدید ترامپ خواهد خواست تا به توافق 2021 احترام بگذارد.

ترامپ قرارداد 23 میلیارد دلاری را که شامل پهپادها و مهمات MQ-9 Reaper بود، پس از برقراری روابط امارات با اسرائیل در سال 2020 بر اساس توافقی که با میانجیگری دولت او انجام شد، تصویب کرد.

این امر امارات متحده عربی را به برجسته‌ترین کشور عربی تبدیل کرد که در 30 سال گذشته روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرده و تنها چند ماه مانده به انتخابات، دستاورد سیاست خارجی قابل توجهی را به ترامپ داد که در نهایت به جو بایدن باخت.

اما پس از ماه‌ها بحث، امارات متحده عربی در دسامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که مذاکرات F-35 با دولت بایدن را به دلیل «محدودیت‌های عملیاتی حاکمیتی» از جمله دلایل دیگر به حالت تعلیق درآورده است.

وقتی از یک مقام اماراتی پرسیده شد که آیا امارات از دولت دوم ترامپ برای اجرای قرارداد F-35 درخواست خواهد کرد، مقام اماراتی مستقیماً این ادعا را رد یا تأیید نکرد و در عوض گفت ابوظبی روابط بنیادین و مشارکت پایدار با واشنگتن را در چندین دولت ایجاد کرده است.


به گفته آن‌ها: «ملت‌های ما تعهد مشترکی به پیشبرد منافع متقابل و رسیدگی به نگرانی‌های مشترک دارند» و با پشتکار برای تقویت امنیت منطقه‌ای و تقویت رفاه تلاش می‌کنند.

این کشور خلیج فارس یکی از مهمترین شرکای امنیتی واشنگتن در خاورمیانه است. ارتش این کشور در چندین عملیات از جمله جنگ در افغانستان در کنار ایالات متحده جنگیده است و سربازان آمریکایی در ابوظبی مستقر هستند.

صلح از طریق قدرت
کارولین لیویت، سخنگوی ملی ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای گفت که ریاست‌جمهوری دوم ترامپ «یک بار دیگر صلح را از طریق قدرت برای بازسازی و گسترش ائتلاف صلحی که او در اولین دوره ریاست‌جمهوری خود برای ایجاد امنیت بلندمدت در خاورمیانه و در سراسر جهان به وجود آورده بود، به ارمغان خواهد آورد.»

پیش از ترامپ، واشنگتن درخواست‌های کشورهای خاورمیانه برای جنگنده‌های جت را رد کرده بود، زیرا سیاستی برای اطمینان از حفظ برتری نظامی اسرائیل نسبت به همسایگان خود داشت.


ترامپ از روابط گرمی با کشورهای ثروتمند خلیج فارس برخوردار بود. شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی در سال 2017 زمانی که ولیعهد ابوظبی بود، از کاخ سفید دیدن کرد.

او در دوران دولت بایدن از کاخ سفید بازدید نکرده بود، اما در سال 2022 در جده با رئیس جمهور بایدن دیدار کرد.

این منابع نگفتند اگر کامالا هریس معاون رئیس جمهور، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شود، امارات چه خواهد کرد. کمپین هریس از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرد. 

هریس در سال‌های 2022 و 2023 از امارات دیدن کرد و با شیخ محمد و دیگر مقامات ارشد دولت امارات دیدار کرد.

دولت بایدن درباره فروش F-35 به عربستان سعودی به عنوان بخشی از مذاکرات برای یک معاهده دفاعی دوجانبه و برقراری روابط دیپلماتیک ریاض با اسرائیل صحبت کرده است.

در سال‌های اخیر نشانه‌هایی از تنش بر سر برخی مسائل بین ایالات متحده و امارات دیده شده است، از جمله ناامیدی امارات از شرایط تعیین شده توسط دولت بایدن برای قرارداد F-35 و فشار ایالات متحده بر امارات متحده عربی به دلیل فرار از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و روسیه توسط شرکت‌های فعال در کشور.

قانونگذاران آمریکایی این سوال را مطرح کرده بودند که آیا دستیابی امارات به F-35 مزیت نظامی اسرائیل را تضعیف می‌کند، اگرچه مقامات اماراتی گفتند که برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل باید این نگرانی‌ها را برطرف کند. اسرائیل اعلام کرده است که با این توافق مخالف نیست و سیستم‌های دفاع هوایی را به امارات عرضه کرده است.

ایالات متحده همچنین نگران روابط امارات با چین است.

امارات متحده عربی که از جنگنده‌های F-16 ساخت آمریکا و میراژ 2000-9s ساخت فرانسه استفاده می‌کند، روابط اقتصادی و تجاری نزدیکی با پکن دارد که اخیراً به مانورهای مشترک نیروی هوایی گسترش یافته است.

امارات جت‌های «حمله سبک» چینی را خریداری کرده است و زیرساخت‌های ارتباطی امارات از فناوری چینی استفاده می‌کند که به اعتقاد ایالات متحده می‌تواند امنیت سیستم‌های نظامی آمریکا را به خطر بیندازد. ابوظبی همچنین جنگنده‌های رافال ساخت فرانسه را سفارش داده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره