نماد آخرین خبر

سرمقاله اعتماد/ فصل تازه تنش ایران و غرب اروپا به دنبال چانه‌زنی است؟

منبع
اعتماد
بروزرسانی
سرمقاله اعتماد/ فصل تازه تنش ایران و غرب اروپا به دنبال چانه‌زنی است؟

اعتماد/ « فصل تازه تنش ایران و غرب اروپا به دنبال چانه‌زنی است؟ » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته عارف دهقاندار است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

شرایط امروز نظام بین‌الملل امروز بسیار پیچیده‌تر از گذشته است. به عبارتی باید گفت که نظام بین‌الملل در شرایط گذار قرار داشته که برای قدرت‌های میانی یا متوسط همچون ایران توأمان دارای مزایا و تهدیدات فراوانی است. ایران باید بر اساس منافع ملی خود، حداکثر بهره را از این وضعیت برده و تهدیدات آن را به حداقل برساند. نوع مواجهه قدرت‌های بزرگ در شرایط فعلی با یکدیگر بسیار متفاوت از چند سال گذشته است. امروز قدرت‌های بزرگ دارای چالش‌های فراوانی با یکدیگر بوده و کشورهایی همچون ایران باید از این چالش‌ها بهره برده و روابط خود را با قدرت‌های بزرگ بر اساس واقعیت‌های امروز روابط بین‌الملل تنظیم کند.  پس از گزارش مشکوک وال استریت ژورنال در خصوص ارسال موشک‌های فتاح 360 به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین، سایر اندیشکده‌ها و رسانه‌های معتبر غربی تصمیم گرفتند تا به صورت فعال تبدیل به بخشی از چرخه پروپاگاندای واشنگتن و بروکسل شوند. به عنوان مثال شورای آتلانتیک در جدیدترین گزارش خود به قلم مارک کاتس سعی کرد تا به واکاوی علل ارسال موشک از شوی ایران به روسیه بپردازد.  این در حالی است که موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین، عدم حمایت از هیچ یک از طرفین منازعه بوده و همواره خواستار پایان جنگ بر اساس مرزهای بین‌المللی بوده است. جمهوری اسلامی هر گونه حمایت نظامی از روسیه در مسیر جنگ اوکراین را تکذیب کرده است. حتی در مساله ارسال پهپادهای شاهد نیز، همانطور که مرحوم حسین امیرعبداللهیان وزیر فقید امور خارجه بیان کرد، فروش این پهپادها هیچ ارتباطی به جنگ اوکراین نداشت و فروش آنها به روسیه، پیش از آغاز جنگ اوکراین صورت پذیرفته است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون مناطق تحت تصرف روس‌ها از خاک اوکراین را به رسمیت نشناخته است. همچنین جمهوری اسلامی برخلاف ادعای رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی، ارسال هر گونه موشک بالستیک به روسیه را قویا تکذیب کرده است.

دکتر سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشور عمل اروپایی‌ها و امریکایی‌ها را مبتنی بر اطلاعات غلط و معیوب دانسته و صریحا اعلام کرد که ایران هیچ موشکی به روسیه ارسال نکرده است. همچنین دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه نیز این ادعای رسانه‌های غربی را رد و اذعان داشته که این ادعاها با واقعیت مطابقت ندارد. حتی شخص ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکرین نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از سوی ایران به روسیه، اذعان داشته که هیچ گونه مدرک معتبری در این زمینه در اختیار نداشته و نمی‌تواند چنین چیزی را تایید کند.  آنچه مشخص است، ادعای غربی‌ها مبنی بر ارسال موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه موضوعی جدا از پرونده هسته‌ای است. همچنین باید توجه داشت که رابطه تهران با مسکو رابطه‌ای مبتنی بر منافع مشترک بوده و ایران بر اساس منافع خود این روابط را پیش می‌برد. به نظر می‌ر‌سد که هدف غربی‌ها از طرح این ادعاهای واهی این باشد که در کوتاه‌مدت از این اهرم در جهت افزایش توان چانه‌زنی خود در مذاکرات با ایران استفاده کرده و امتیازات بیشتری را از ایران اخذ کنند. همچنین غربی‌ها می‌خواهند که در بلندمدت ایران را از روسیه دور کرده و در روابط اقتصادی و تجاری تهران با مسکو خلل ایجاد کنند و به ایران نشان بدهند که هرگونه رابطه ایران با روسیه، منجر به افزایش فشار و تحریم بر ایران خواهد شد. 
همان‌طور که اشاره شد که ایران برای باز گذاشتن راه‌های مذاکره با غربی‌ها باید در ابتدا اقدام به تفکیک پرونده‌های مورد مناقشه با غرب کند و برای حل و فصل هر یک از آنها استراتژی مشخصی را اتخاذ کند. البته این موضوع به معنای عدم ارتباط این پرونده‌ها با یکدیگر نیست، بلکه نوعی تاکتیک هدفمند برای کاهش فشار طرف غربی است. بر همین اساس ایران باید توسعه روابط با همسایه شمالی را با عینک واقع‌بینی دنبال کرده و از قرار دادن تمام تخم‌مرغ‌های خود در سبد مسکو خودداری کند. جمهوری اسلامی ایران ضمن پیگیری روابط با روس‌ها بر اساس منافع ملی، باید بداند که آنها هرگز به ایران به چشم یک هم پیمان ضدامریکایی نگاه نکرده و یک ایران قدرتمند و قوی را برنمی‌تابند. تامین حداکثری منافع ملی ایران از بازی در شکاف قدرت‌های جهانی حاصل خواهد شد و تهران باید بر اساس قواعد دوران گذار عمل کند.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره