نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

چرا رادیکال‌ها نگرانند؟

منبع
اعتماد
بروزرسانی
چرا رادیکال‌ها نگرانند؟

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

مهدی بیک اوغلی| دلیل عصبانیت جریان رادیکال و تندرو جناح راست از ایده وفاق و آشتی ملی رییس‌جمهور چیست؟ هر اندازه که اهمیت استفاده از رویکرد وفاق توسط دولت چهاردهم بیشتر میان افکار عمومی و فعالان سیاسی جناح‌های مختلف بیشتر می‌شود به همان اندازه خشم و کینه و انزجار جریانات تندرو از رییس‌جمهور، یارانش و البته رای‌دهندگان به پزشکیان نیز بیشتر می‌شود. نماد عینی این کینه‌ورزی و خشم را پس از پایان نشست دیروز رییس‌جمهور با رسانه‌های داخلی و خارجی به عینه می‌توان دید. در شرایطی که هنوز دقایقی از پایان نشست رییس‌جمهور با رسانه‌های داخلی و خارجی نگذشته بود، موج سهمگین انتقادات از سوی رسانه‌های رادیکال جناح راست در خصوص این نشست به راه افتاد. تخریب گسترده تندروها در حالی استارت خورد که واکنش افکار عمومی، نخبگان و جامعه مدنی نسبت به اظهارات رییس‌جمهور مثبت و امیدبخش بود. 


 از چرایی انتخاب هادی حیدری به عنوان مجری برنامه رییس‌جمهور گرفته تا اظهاراتی که رییس‌جمهور درباره توسعه مناسبات ارتباطی با جهان، ضرورت پایان دادن به برخوردهای تند و سلبی با زنان، ضرورت دستیابی به آشتی ملی و... داشت، همگی محور حمله رسانه‌های رادیکال به رییس‌جمهور قرار گرفت. مانند همیشه گام نخست تخریب‌ها را صدا و سیما برداشت که سیطره یک جریان رادیکال در آن مشهود است. دقایقی پس از پایان نشست پزشکیان، نظرسنجی عجیب صداوسیما که با هدف تخریب شعار وفاق ملی منتشر شده بود، بازتاب‌های زیادی پیدا کرد. شبکه 3 صدا و سیما در ساعت پیک برنامه‌های خود از مخاطبان پرسید: «آیا وفاق ملی با افراد و گروه‌هایی که سابقه مجرمیت و اقدام علیه منافع ملی دارند، امکان پذیر است؟»

در ادامه برخی افراد که کاملا مشخص است، طرفدار یک جریان سیاسی خاص هستند، انتصابات دولت را زیر سوال برده و با تندترین واژه‌ها از دولت و انتصاب‌هایش انتقاد کردند. رسانه‌های مرتبط با جبهه پایداری هم با انتشار یک سویه و جهت‌دار اظهارات رییس‌جمهور تلاش کردند، برای دولت حاشیه‌سازی کنند. در شرایطی که نحوه انتخاب خبرنگاران برای طرح سوال از رییس‌جمهور شفاف و پیش روی رسانه‌ها انجام شد، باز هم تسنیم ترجیح داد تا موضوع قرعه‌کشی خبرنگاران حاضر در نشست را زیر سوال ببرد. رجا نیوز به عنوان پایگاه خبری جریان پایداری اما شمشیر را برای دولت از رو بست و نشست خبری رییس‌جمهور را در 3 کلمه توصیف کرد: «ضعیف، ضدوفاق و کاریکاتوری». اما چرا رادیکال‌ها تا این اندازه‌ای گفتمان دولت چهاردهم و کلیدواژه‌های رییس‌جمهور خشمگین و ناراحت هستند؟ واقع آن است که ایده وفاق دولت پزشکیان به‌طور عینی، قلمروی کنشگری رادیکال‌ها را به ‌شدت تنگ کرده است. تندروها اساس فعالیت‌های خود را بر امر انشقاق، تخریب، حاشیه‌سازی و دعوا قرار داده‌اند. اگر قرار باشد ایده وفاق پزشکیان باعث شود تا فعالان سیاسی از منتهی علیه جناح چپ تا کانون‌های مرکزی جناح راست و راست میانه، همچنین طیف‌های میانه‌رو بر سر توسعه و پیشرفت کشور توافق کنند، در آن صورت آیا جایگاه و قلمرویی برای فعالیت‌های رادیکال‌ها و طیف‌های افراطی باقی می‌ماند؟ این مقوله‌ای است که بیشتر از هر گزاره دیگری بزرگان این طیف را نگران می‌کند. بنابراین با اسم رمز «حاشیه‌های نشست خبری» دامنه وسیعی از برنامه‌های تخریبی را علیه دولت ساماندهی کرده‌اند. برخی تحلیلگران معتقدند این جریان رادیکال برای از دست ندادن کانون‌های نفوذ و قدرت خود به هر دستاویزی چنگ زده و تلاش می‌کند بر سر فعالیت‌های روتین دولت مانع‌تراشی کند.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره