نماد آخرین خبر

تل‌آویو در آستانه ماجراجویی در مورد لبنان؟

منبع
اکو ايران
بروزرسانی
تل‌آویو در آستانه ماجراجویی در مورد لبنان؟

اکو ایران/متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

هوکشتاین در شرایطی این پیام را منتقل می‌کند که ارتش و کابینه امنیتی اسرائیل آماده‌سازی‌های خود برای جنگ علیه حزب‌الله لبنان را افزایش داده‌اند، چیزی که امیدوارند به ده‌ها هزار اسرائیلی آواره اجازه بازگشت به خانه‌هایشان را بدهد.
 
 سه منبع آگاه به آکسیوس گفتند که آموس هوخشتاین، مشاور ارشد بایدن، روز دوشنبه به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره آغاز جنگ گسترده‌تر علیه لبنان هشدار داد.
 
هوخشتاین در شرایطی این پیام را منتقل می‌کند که ارتش و کابینه امنیتی اسرائیل آماده‌سازی‌های خود برای جنگ علیه حزب‌الله لبنان را افزایش داده‌اند، چیزی که امیدوارند به ده‌ها هزار اسرائیلی آواره اجازه بازگشت به سکونت‌گاه‌هایشان را بدهد.

تبادل آتش در مرز اسرائیل و لبنان، که با حمله حزب الله به اسرائیل در 8 اکتبر آغاز شد، به طور مداوم در حال افزایش است.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی امیدوار بودند که توافق آتش‌بس در غزه باعث آرام شدن مرز شمالی نیز شود. اما در غیاب چنین توافقی، ترس از یک جنگ همه جانبه بین اسرائیل و حزب الله طی دو هفته گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

انتظار می‌رود کابینه امنیتی اسرائیل روز سه‌شنبه در مورد تعیین «بازگشت اسرائیلی‌های آواره» به عنوان یک هدف رسمیِ جنگی که تقریباً یک سال است ادامه دارد، رای‌گیری کند.

هوخشتاین درست در میانه یک بحران سیاسی وارد اسرائیل شد. نتانیاهو در حال بررسی این است که آیا یوآو گالانت، وزیر دفاع را که یکی از شرکای کلیدی دولت بایدن بوده است برکنار کند یا خیر.

نتانیاهو ماه‌هاست که می‌خواهد گالانت را به دلیل روابط بد شخصی و اختلافات عمیق سیاسی برکنار کند و به دنبال زمان مناسبی برای انجام این کار بوده است.

بر اساس گزارش‌های مطبوعات اسرائیلی، نتانیاهو در روزهای اخیر به طور مخفیانه با یکی از سرسخت‌ترین رقبای سیاسی خود، وزیر سابق گیدئون سار، برای جایگزینی گالانت مذاکره کرده است.

احزاب افراطی ارتدوکس تهدید کرده‌اند که در صورت عدم تصویب لایحه‌ای که طلاب مدارس مذهبی یشیوا را از خدمت سربازی معاف می‌کند، ائتلاف نتانیاهو را سرنگون خواهند کرد. گالانت با این لایحه مخالف است.

یکی از مقامات آمریکایی گفت «این دیوانگی است» که نتانیاهو وزیر دفاع با تجربه‌ای مانند گالانت را در بحبوحه جنگ غزه برکنار کند و اسرائیل ممکن است به سمت یک جنگ همه جانبه احتمالی در لبنان پیش برود.

دو منبع آگاه از دیدارهای هوخشتاین گفتند که فرستاده ایالات متحده به نتانیاهو و گالانت تاکید کرد که ایالات متحده معتقد نیست که درگیری گسترده‌تر در لبنان منجر به دستیابی به هدف بازگرداندن آواره‌های اسرائیلی به سکونت‌گاه‌هایشان در شمال می‌شود.

هوخشتاین گفت که یک جنگ همه جانبه با حزب الله خطر یک درگیری منطقه‌ای بسیار گسترده‌تر و طولانی‌تر را به همراه دارد.

این منابع گفتند، فرستاده ایالات متحده به نتانیاهو و گالانت تصریح کرد که واشنگتن همچنان به یک راه‌حل دیپلماتیک در لبنان متعهد است، خواه همراه با یک توافق آتش‌بس در غزه یا به تنهایی.


به گفته دفتر نخست وزیری، نتانیاهو به هوخشتاین گفت که بدون تغییر اساسی در وضعیت امنیتی در مرز با لبنان، بازگشت آوارگان اسرائیلی به سکونت‌گاه‌هایشان امکان‌پذیر نخواهد بود.

نتانیاهو به هوخشتاین گفت: «اسرائیل از حمایت دولت بایدن قدردانی می‌کند و به آن احترام می‌گذارد، اما در نهایت آنچه را که برای حفظ امنیت خود و بازگرداندن ساکنان شمال به خانه‌هایشان لازم است انجام خواهد داد».

وزارت دفاع اعلام کرد که گالانت به هوخشتاین گفته است که امکان راه‌حل دیپلماتیک برای وضعیت در مرز شمالی «از بین رفته است زیرا حزب‌الله همچنان خود را به حماس مرتبط می‌کند و از پایان دادن به درگیری امتناع می‌کند».

گالانت به فرستاده آمریکا گفت: «بنابراین، تنها راه باقی مانده برای بازگرداندن ساکنان شمال به سکونت‌گاه‌هایشان، از طریق اقدام نظامی خواهد بود.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar