نماد آخرین خبر

سرمقاله جهان صنعت/ تجربه‌ای رضایت‌بخش

منبع
جهان صنعت
بروزرسانی
سرمقاله جهان صنعت/ تجربه‌ای رضایت‌بخش

جهان صنعت/ « تجربه‌ای رضایت‌بخش » عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت به قلم نادر کریمی‌جونی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

مهم‌ترین ویژگی نشست خبری رییس‌جمهور در روز گذشته را می‌توان صداقت ایشان با افکار عمومی دانست. مسعود پزشکیان در نشست دیروز به جای دادن وعده‌های امیدوارکننده و جذاب، پذیرفت که اوضاع اقتصادی کشور خوب نیست و برای بهبود آن راهکار بلافاصله وجود ندارد. برخلاف نشست‌های خبری روسای‌جمهور گذشته، پزشکیان سخنرانی مقدماتی بسیار اندکی بیان کرد تا فرصت بیشتری به اصحاب رسانه برسد. از این بابت تفاوت در رفتار رییس‌جمهور از همان ابتدای نشست مشاهده شد. در این نشست رییس‌جمهور هنگامی که در مقابل اتهام‌زنی‌های روزنامه کیهان قرار گرفت، تصریح کرد که اتهام‌زنی‌ها را نمی‌پذیرد و قبول ندارد که هر اعتراض و شکایتی، فتنه‌گری است. اینکه رییس‌جمهور به تمامیت‌خواهان و دیدگاه مالکانه ایشان حمله می‌کند، نشانگر آن است که کیهان و همفکرانش نمی‌توانند با اتهام‌زنی‌ها و ترور شخصیت، دولت چهاردهم را مرعوب کنند. پزشکیان در همین جلسه هنگامی که اظهار کرد به دلیل عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شده، در واقع تنگ‌نظری‌هایی که در فضای سیاسی کشور حاکم است را مورد حمله قرار داد و رد کرد.جالب است که برخلاف عمده روسای‌‌جمهوری اسلامی ایران، مسعود پزشکیان هنگامی که در برابر انتقادهای صحیح قرار می‌گرفت، آن انتقادها را ‌پذیرفت و وجود مشکلات را انکار نکرد.
مثلا وقتی درباره سن بالای همکاران و اعضای کابینه دولت چهاردهم سوال شد، پزشکیان این انتقاد را به همانگونه که بیان شده بود پذیرفت و قول داد که در آینده و در مورد سایر همکاران دولت، وعده‌های داده شده، عملی شود.همین رویه کمابیش در مورد مسائل اقتصادی مشاهده شد و پزشکیان بدون آنکه به دادن وعده‌های غیرواقعی یا طولانی متوسل شود، پذیرفت که باید جراحی‌های اقتصادی صورت گیرد اما تاکید کرد که هر وقت برای شروع این جراحی اقدام می‌شود، عده‌ای فریاد می‌زنند. روشن است که رییس‌جمهور با مزاحمت‌های متعددی مواجه است و این مزاحمت‌ها در فعالیت‌های او و همکارانش خلل‌های متعدد و موانع ناراحت‌کننده ایجاد کرده است.البته در مواردی رییس‌جمهور واقع‌نگری را از دست داد و تمایلات قلبی خویش را جایگزین واقع‌نگری کرد به ویژه در مورد دیپلماسی و روابط با کشورهای دیگر. رییس‌جمهور بارها تاکید کرد که از بهبود روابط میان ایران و کشورهای مسلمان و همسایه استقبال می‌کند. او در این‌باره به‌گونه‌ای حرف زد که گویی می‌توان با این روابط، طرف‌های غربی و ایالات‌متحده آمریکا را کنار زد و به حاشیه راند. اما او همچنین تصریح کرد که وقتی برای مذاکره به کشورهای مسلمان و… مراجعه می‌کنیم، آنها (طرف‌های مذاکره) از اینکه قدرت‌های بزرگ مخالف این مذاکره هستند، هراسان هستند و نمی‌خواهند که این مذاکره‌ها با ایران شکل بگیرد و پیش برود. با این اظهارنظر در واقع پزشکیان اعتراف کرد که بدون رضایت، همراهی یا دست‌کم سکوت طرف‌های قدرتمند، نمی‌توان دیپلماسی تمام‌عیاری میان ایران و طرف‌ها و شرکای دیگرش شکل بگیرد.
اگر مسعود پزشکیان باور دارد که طرف‌های قدرتمند جهان حتی در مذاکرات میان ایران و همسایگانش تاثیرگذار هستند، باید متوجه ضرورت بهبود روابط ایران با همین قدرت‌ها نیز باشد و بداند که بدون بهبود روابط ایران و غرب، احتمالا دیپلماسی ایران در منطقه و میان کشورهای مسلمان نیز کامیابی چندانی نخواهد داشت.
در مجموع می‌توان این نشست خبری را برای روزنامه‌نگاران و افکار عمومی رضایت‌بخش و امیدوارکننده توصیف کرد. ایرانیان متوجه شدند در دولتی که مورد ستایش محافظه‌کاران و محافظه‌کاران ارشد است، برنامه‌هایی تدارک دیده شده که پشتوانه مالی ندارد و مثلا در حالی که برای بازنشستگان 70هزار میلیارد تومان باید در نظر گرفته می‌شد، فقط 20هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و همین مشکلات زیادی در پرداخت‌ها به این قشر را موجب شده است. ملت ایران همچنین متوجه شده که برخلاف باور عمومی کلیه رفع فیلترینگ اینترنت در اختیار رییس‌جمهور و همکارانش نیست و دست‌کم تا یکی،دو ماه آینده نمی‌توان انتظار به رفع فیلترینگ داشت.در عوض روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نیز دریافتند که نشست‌های خبری رییس‌جمهور ادامه خواهد داشت و اگر کسی در این دور نتوانست پرسش و ابهام خود را با رییس قوه مجریه در میان بگذارد، ممکن است در آینده این شانس نصیبش شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar