نماد آخرین خبر

مشق گرانی!

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
مشق گرانی!

وطن امروز/ متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
 
سال جدید تحصیلی در حالی با شور و شوق دانش‌آموزان شروع می‌شود که هزینه بالای تامین لوازم‌التحریر، در کنار تهیه لباس فرم، کیف و کفش گران و پرداخت پول برای ثبت‌نام در مدارس و کتب درسی، داد والدین را درآورده است. بماند اینکه هزینه شهریه دانش‌آموزان مدارس غیردولتی که هر سال بر آن افزوده می‌شود جای کلی بحث دارد ولی امسال علاوه بر هزینه بالا برای لوازم‌التحریر، آنطور که حداقل هزینه تهیه یک پک مرغوب ایرانی برای نیم‌فصل یک تا دو میلیون و پانصد هزار تومان رقم می‌خورد، هزینه کرایه سرویس دانش‌آموزان نیز برای سال تحصیلی جدید 45 درصد افزایش یافته است تا فشارهای مالی به والدینی که ‌دارای چند فرزند هستند مضاعف‌تر شود. 

* لوازم‌التحریر چند؟
میانگین بودجه لازم برای خرید لوازم‌التحریر ضروری برای یک دانش‌آموز پایه ابتدایی، حداقل ۲ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تومان است؛ البته این رقم بسته به تعداد، برند و نوع لوازم‌التحریر متغیر است. مشاهدات میدانی گویای این واقعیت است که با توجه به تورم یک‌ سال گذشته، قیمت انواع لوازم‌التحریر هم نسبت به سال قبل افزایش یافته است؛ البته در این میان برخی کالا‌های لوکس با قیمت‌های بالاتر از حد انتظار عرضه می‌شوند. به ‌باور کارشناسان و فعالان بازار نوشت‌افزار، عوامل متعددی نظیر افزایش قیمت کاغذ طی سال‌های گذشته، تورم سالانه، افزایش هزینه‌های تولید و... بر افزایش قیمت این محصولات تأثیر گذاشته است. به طور مثال هر بسته مدادرنگی ۱۲تایی بسته به برند آن از ۳۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود؛ البته مدادرنگی‌های با تنوع رنگ بیشتر قیمت بالاتری دارند. رصد بازار در آستانه شروع سال تحصیلی نشان می‌دهد امسال کوله‌پشتی مدرسه عموما در محدوده قیمتی بین ۳۰۰ هزار تا 3 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. این روز‌ها یک بسته مداد مشکی ۱۲تایی بسته به نوع و برند آن ۳۵ تا ۲۴۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت دفتر نقاشی ۵۰ برگ بسته به نوع، تعداد برگ و طرح آن در مدل‌های معمولی از ۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و برای مدل‌های مخصوص آبرنگ به بیش از 500 هزار تومان می‌رسد. قیمت دفتر مشق در یک‌ سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است. دفتر مشق ۱۰۰ برگ ۴۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و قیمت دفتر‌های سیمی فانتزی هم بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است. خودکار‌های معمولی نیز در بازار از ۶ هزار تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارند. قیمت خودکار‌های رنگی نیز در ارزان‌ترین حالت در بسته‌های ۶ تایی حدود ۳۵ هزار تومان است.


* افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس در سال جاری

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از افزایش ۴۵ درصدی نرخ کرایه سرویس مدارس در سال جاری خبر ‌داد. بر این اساس افزایش کرایه سرویس مدارس از نرخ تورم پیشی گرفته است تا والدین مهرماه را با افزایش هزینه‌ها شروع کنند. شادی مالکی اعلام کرد: نرخ مصوب سرویس مدارس به عوامل مختلفی اعم از پایه تحصیلی، شرایط منطقه و... متفاوت است اما می‌توان گفت 45 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. تلاش کردیم نرخ مصوب قیمت واقعی را ارائه دهد تا برای رانندگان و اولیا صرفه اقتصادی داشته باشد. وی درباره ساماندهی سرویس مدارس همزمان با آغاز مهر هم اعلام کرد: بر اساس آیین‌نامه‌ اجرایی سرویس دانش‌آموزی مصوبه هیات وزیران، شهرداری تهران به نمایندگی از سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مسؤول تایید صلاحیت رانندگانی است که متقاضی ثبت‌نام در بستر سامانه سپند هستند. وی با بیان اینکه حدود 170 هزار دانش‌آموز در پایتخت با سرویس تردد می‌کنند، عنوان کرد: با توجه به آمار افراد ثبت‌نام شده در سامانه می‌توان نتیجه گرفت تعداد زیادی از دانش‌آموزان از سرویس‌های آزاد در سطح شهر استفاده می‌کنند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه تاکنون 171 شرکت در سامانه سپند ثبت‌نام کرده‌اند، بیان کرد: پس از بررسی‌های انجام شده برای 72 شرکت تاییدیه‌های لازم صادر شد. نکته قابل توجه این است که در میان شرکت‌های ثبت‌نام شده، نام شرکت‌های تخصصی در حوزه سرویس مدارس را کمتر مشاهده می‌کنیم و این یعنی گردش کاری سرویس مدارس خارج از بستر سامانه سپند در سال جاری ادامه خواهد داشت. وی ضمن تاکید بر اینکه رانندگان و شرکت‌هایی که در سامانه ثبت‌نام می‌کنند باید به مصوبات تعیین شده شورای اسلامی شهر تهران در حوزه نرخ کرایه پایبند باشند، خاطرنشان کرد: سرویس‌های آزاد نرخ‌های خودشان را دارند و ممکن است مشکلاتی را برای اولیا و شهروندان به وجود ‌آورند. مالکی درباره وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی برای بازگشایی مدارس هم اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تاکسی‌ها همزمان با بازگشایی مدارس به بهترین شکل خدمت‌رسانی خواهند کرد. ناظران سازمان تاکسیرانی از ابتدای شهریور در پایانه‌ها مستقر شده‌اند و حضور و غیاب تاکسی‌ها را کنترل می‌کنند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه طبق آمار دانش‌آموزانی که در سامانه سپند ثبت‌نام کردند، حدود 10 هزار خودرو نیاز است، ادامه داد: در صورت استفاده از ون‌های شاتل تاکسی برای سرویس مدارس باز هم کمبود سرویس در تهران جبران نخواهد شد. همچنین اغلب خودروهایی که به سرویس مدرسه اختصاص داده می‌شوند، خودروهای غیرتاکسی هستند.

* کلاس‌اولی‎ها امروز به مدرسه می‌روند

جشن شکوفه‌ها و آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان کلاس‌اولی صبح روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور برگزار خواهد شد. حدود یک میلیون و 495 هزار دانش‌آموز کلاس‌اولی صبح امروز با برگزاری جشن شکوفه‌ها، سال تحصیلی جدید خود را آغاز می‌کنند. مراسم جشن شکوفه‌ها هر سال در تاریخ 31 شهریور برگزار می‌شد اما امسال به ‌دلیل تقارن این روز با ولادت حضرت پیامبر گرامی اسلام و حضرت امام جعفر صادق(ع) و تعطیل رسمی،  روز سه‌شنبه 27 شهریور برگزار می‌شود. مراسم نمادین جشن شکوفه‌ها با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌و‌پرورش در یکی از مدارس تهران برگزار می‌شود. طبق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در پایه اول دبستان 99 درصد دانش‌آموزان به ‌تعداد یک میلیون و 393 هزار و 75 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. مشخص نیست یک درصد باقیمانده دانش‌آموزان کلاس‌اولی که تا آخرین روزهای شهریور در مدارس ثبت‌نام نکرده بودند، موفق به ثبت‌نام در مدارس شدند یا خیر! همچنین طبق گفته‌های محمد علوی‌تبار، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، یک میلیون و 216 هزار دانش‌آموز هنوز کتاب‌های درسی خود را سفارش نداده‌اند. دلیل عدم ثبت سفارش کتاب‌های درسی توسط این دانش‌آموزان، ثبت‌نام نکردن در مدارس است. رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش به خانواده‌ها توصیه کرده است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دانش‌آموزان کلاس‌اولی حتما در مراسم جشن شکوفه‌ها حضور داشته باشند. وی خطاب به خانواده‌ها گفت: عجله‌ای برای بزرگ شدن فرزند خود و یادگیری مفاهیم درسی نداشته باشید، اجازه دهید کودکان کنار یکدیگر کودکی کردن را تجربه کنند و انتظارات زیادی از آنها نداشته باشید و به هیچ عنوان فرزند خود را با سایر کودکان مقایسه نکنید. مراسم جشن غنچه‌ها ویژه دانش‌آموزان پیش‌‌دبستانی نیز دیروز برگزار شد و امسال 700 هزار نوآموز در دوره پیش‌دبستانی ثبت‌نام کرده‌اند. طبق قوانین کشور، دوره پیش‌دبستانی اجباری نیست و خانواده‌ها در صورت تمایل می‌توانند فرزند خود را در این دوره ثبت‌نام کنند. 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره