نماد آخرین خبر

روایت منابع آمریکایی از سختی جنگ برای اسرائیل در جنوب لبنان

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
روایت منابع آمریکایی از سختی جنگ برای اسرائیل در جنوب لبنان

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

منابع رسانه‌ای صبح دیروز (چهارشنبه ۲۵مهرماه) از حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف لبنان و شهادت و زخمی شدن شماری در نتیجه این حملات خبر دادند. «ایسنا» به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی در این‌باره گزارش داد که جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین حمله خود به لبنان شهرک «مرکبا» در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. طبق این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی همچنین چند شهرک در جنوب شرق لبنان را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد.
اشغالگران همچنین حملات هوایی را به شهرک‌های «الطیبه»، «تله العویضه»، «مجدل سلم» و «المجادل» انجام دادند. جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی همچنین حملات شدیدی را به شهر «النبطیه» انجام دادند. شبکه العربیه گزارش داد که اشغالگران بیش از ۱۰حمله به النبطیه و حومه آن انجام دادند که تعدادی کشته و زخمی بر جا گذاشت. خبرنگار اسکای‌نیوز گفت: گزارش‌ها از کشته شدن تعداد زیادی از افراد غیرنظامی در شهرداری النبطیه از جمله داوطلبان امدادی حکایت دارد. همزمان خبرگزاری ملی لبنان نیز از بمباران شهرک قانا در ۱۰کلیومتری جنوب شرقی شهر «صور» خبر داد. طبق این گزارش، حمله به قانا ۱۰شهید و بیش از ۱۵زخمی بر جای گذاشته است. طبق آخرین آمار اعلامی توسط وزارت بهداشت لبنان، حملات رژیم صهیونیستی به این کشور از اکتبر گذشته تاکنون بیش از ۲هزار و ۳۰۰شهید و بیش از ۱۰هزار زخمی بر جای گذاشته است. حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به این جنایات، حملات متعددی را به نقاط مختلف اراضی فلسطین اشغالی انجام داده است. این حملات منجر به ترس و وحشت صهیونیست‌ها شده است.

روایت از کمین‌ حزب‌الله
وال‌استریت‌ژورنال هم از کمین‌های حزب‌الله برای نظامیان رژیم صهیونیستی و همچنین شرایط دشوار نبرد برای اشغالگران در شرایط جغرافیایی جنوب لبنان نوشت. به گزارش «ایسنا» به نقل از این روزنامه آمریکایی، در ۲هفته‌ای که رژیم صهیونیستی برای اولین‌بار در ۱۸سال گذشته نظامیان خود را به‌صورت دسته‌جمعی به لبنان فرستاده، سربازان در جنگل‌های تپه‌ای و روستاهای اغلب متروکه درگیر نبرد نزدیک با حزب‌الله هستند و البته در کمین‌های مرگبار نیروهای حزب‌الله می‌افتند. طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، مقامات صهیونیستی می‌گویند که هدف آنها یافتن و نابودی سنگرها و دیگر زیرساخت‌های نظامی است که حزب‌الله طی سال‌های متمادی برای تسهیل مانور زمینی خود در شمال سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده است.

طبق روایت رسانه آمریکایی، حمله زمینی رژیم صهیونیستی به لبنان اما عملیاتی بسیار متفاوت و خطرناک‌تر از انفجار پیجرها، ترورهای هدفمند و عملیات هوایی قبل از آن است؛ زیرا در اینجا، درگیری مستقیم با دشمن در یک میدان نبرد کوهستانی است که حزب‌الله سال‌ها برای آماده‌سازی آن زمان صرف کرده است. «دنی سیترینوویچ» یک مقام سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی که اکنون در «موسسه امنیت ملی» مستقر در تل‌آویو فعالیت می‌کند، معتقد است: «در یک عملیات زمینی، می‌دانید از کجا شروع می‌کنید؛ اما نمی‌دانید آن را کجا تمام می‌کنید.»
 
این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: به‌عنوان مثال، در روز دوم تهاجم اسرائیل، گروهی از کماندوها در تاریکی از مرز عبور کرده بودند و روستای کفرکلا را به دنبال مخفیگاه‌ها و سلاح‌های حزب‌الله می‌گشتند. درست در زمان سپیده‌دم، آنها هدف قرار گرفتند. نیروهای حزب‌الله در مواضع مستحکم سپس با استفاده از سلاح‌های خود و موشک‌های ضدتانک از جهات مختلف روی آنها آتش گشودند. یک خمپاره ۶۰میلی متری به وسط تیم افتاد و منفجر شد. «ایسنا» همچنین به نقل از روزنامه هاآرتص گزارش داد که حزب‌الله لبنان موشک‌های کافی در اختیار دارد که می‌تواند با آن خسارت بزرگی را به رژیم صهیونیستی بزند.

این روزنامه صهیونیستی گزارش داد: حزب‌الله لبنان بازسازی یگان‌های رزمی خود برای مقابله با رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است. از سوی دیگر روزنامه معاریو نیز روز سه‌شنبه (۲۴مهرماه) گزارش داد رژیم صهیونیستی در حال حاضر استراتژی فراگیری برای پایان نبرد در لبنان ندارد. این روزنامه نوشت: «حزب‌الله لبنان تلاش می‌کند تا در یک جنگ فرسایشی اسرائیل را به چالش بکشد و این مساله از نظر ارتش اسرائیل پیچیده خواهد بود.» «تامر هایمن» رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی گفت: «در سایه نبود طرحی برای پایان نبرد ما در مقابل جنگی بی‌پایان هستیم که ما را به سمت شکستی استراتژیک و دردناک رهبری می‌کند.»

بیمارستان‌ها در سیبل حملات اسرائیل
«یوان وارد» هم در گزارش ۱۵اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشت، ساعت ۱۲:۵۴ ظهر بود و «الی هاشم» چند روزی بود که نخوابیده بود که پرستار ارشد بیمارستان بیروت او را با وحشت صدا زد. ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که حمله به تاسیسات حزب‌الله در این منطقه را آغاز خواهد کرد و دستور تخلیه بیمارستان را صادر کرده بود. آقای هاشم گفت که ده‌ها نفر از کارکنان و بیماران هنوز در داخل بودند، از جمله نوزادان نارس که به انکوباتورها متصل بودند. او با تشریح رویدادهای این ماه در بیمارستان «سنت ترز»، جایی که او مدیر آن است، در حومه بیروت گفت: «ما فقط ۲۰ دقیقه وقت داشتیم. شاید کمتر.»

هاشم گفت که بمب‌های این حمله هوایی در ۸۰متری بیمارستان فرود آمد و خسارات سنگینی به بار آورد، سقف‌ها فرو ریخت و بخش‌هایی از مرکز بهداشتی زیر آب رفت، هرچند به کسی آسیبی نرسید. روز بعد از ترس اینکه شانس از آنها روبرگرداند، هاشم دستور داد بیمارستان مسیحیان تعطیل شود. او گفت: «کارکنان آسیب دیدند.» بیمارستان سنت ترز در نزدیکی ضاحیه است؛ منطقه‌ای پرجمعیت و غیرنظامی در مجاورت بیروت که حزب‌الله بر آن تسلط دارد و با حملات هوایی اسرائیل مواجه شده است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، این یکی از حداقل ۹بیمارستان در لبنان است که اکنون بسته شده یا فقط تا حدودی فعال است.

سازمان ملل متحد گفت که برخی از بیمارستان‌ها پس از آسیب‌دیدگی در حملات، تعطیل شده‌اند. برخی دیگر از بیمارستان‌ها پس از فرار کارکنانشان از ترس امنیت خود، به حال خود رها شده‌اند. آن بیمارستان‌هایی که همچنان عملیاتی هستند، می‌گویند با آوردن بیمارانی که از سایر مراکز درمانی تخلیه شده‌اند، تخت‌هایشان به سرعت پر می‌شود و دیگر ظرفیت پذیرش ندارند. مقامات سازمان ملل می‌گویند که حملات هوایی اسرائیل در این مقیاس وسیع واقعا «بی‌رویه» است و تشدید حملات، سیستم بهداشتی درمانده در لبنان را تحت تاثیر قرار داده است. ارتش اسرائیل مدعی است حزب‌الله تجهیزات خود را در زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها مستقر کرده است. مقامات لبنانی و حزب‌الله این ادعا را رد کرده‌اند.


از زمان تشدید درگیری با حزب‌الله از سه هفته پیش، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ۱۶ حمله به بخش بهداشت لبنان را ثبت کرده که در آن ۶۵ نفر جان باخته‌اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و آمبولانس‌ها همگی در بحبوحه جنگ مورد حمله قرار گرفته‌اند. هاشم، مدیر سنت ترز گفت: «ما به تضمین‌هایی برای امنیت کارکنانمان و بیمارانمان نیاز داریم. من نمی‌خواهم بیمارستان را ببندم. جامعه به ما و  درمان نیاز دارد.» او گفت که نیروهای درمانی‌اش به‌طور شبانه‌روزی برای ترمیم خسارات ناشی از حمله در اوایل این ماه سخت کار کردند. او افزود که انجام تعمیرات بار مالی بزرگی برای این بیمارستان خصوصی بود؛ زیرا بودجه کمی از دولت لبنان دریافت می‌کند.

با این حال، تا بعدازظهر یکشنبه گذشته، آنها برای بازگشایی دوباره بیمارستان آماده شدند. هاشم گفت: سپس، بدون هشدار، یک حمله هوایی دیگر از سوی اسرائیل در همان نزدیکی انجام گرفت و بمب‌ها فرود آمدند و یک بار دیگر به بیمارستان آسیب دید. او گفت: «من به نقطه اول برگشتم.» «فراس ابیض»، وزیر بهداشت لبنان، هم حملات رژیم صهیونیستی به مراکز درمانی را محکوم کرد. وی در مصاحبه‌ای گفت: «این چیزی نیست که به‌عنوان یک عمل طبیعی اتفاق بیفتد. غیرنظامیان نه تنها هدف قرار می‌گیرند، بلکه کاری می‌کنند که از دریافت کمک نیز جلوگیری شود.» «عمران رضا» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای لبنان گفت که «هدف‌ قرار دادن عملیات‌های بهداشتی و امدادی در حال گسترش است» و چنین حملاتی را «نقض جدی» قوانین بین‌المللی بشردوستانه خواند.

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «تنها بر اساس ضرورت نظامی حمله می‌کند.» ارتش اسرائیل بدون ارائه هیچ مدرکی مدعی شد که حزب‌الله در روزهای اخیر «سوءاستفاده خود از وسایل نقلیه امدادی» مانند آمبولانس‌ها برای انتقال رزمندگان و سایر اعضا را افزایش داده و همین مساله از نظر اسرائیل آنها را به اهداف قانونی تبدیل کرده است. مقامات لبنانی و مدیران بیمارستان‌ها این ادعاها را رد کرده‌اند. بیمارستان‌های جنوب لبنان، جایی که ارتش اسرائیل در حال انجام تهاجم زمینی خود است، به‌ویژه آسیب دیده‌اند. حداقل سه بیمارستان بزرگ در منطقه -که زمانی به هزاران نفر خدمات‌رسانی می‌کردند‌- به‌دلیل آسیب‌دیدگی یا فرار کارکنان بسته شده‌اند. دکتر جهاد ساعده، رئیس بیمارستان دانشگاه گفت: «ما بدترین‌ها را پیش‌بینی می‌کنیم.»

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar