نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

روایت جدید از جنایت اسرائیل

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
روایت جدید از جنایت اسرائیل

دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

وزارت بهداشت در غزه اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی پس از بازداشت ده‌ها پزشک و برخی از بیماران و وارد کردن خسارت‌های گسترده به یکی از آخرین بیمارستان‌های فعال در شمال غزه، از بیمارستان «کمال عدوان» عقب‌نشینی کردند. این مرکز پزشکی پس از حمله و گلوله‌باران در بحبوحه تهاجم سه هفته‌ای اسرائیل به شمال، از سازمان بهداشت جهانی (WHO) خواست تا مجروحان را از این بیمارستان خارج کند. «طارق ابوعزوم» در گزارش ۲۶اکتبر برای الجزیره نوشت، «مروان الحمس» مدیر بیمارستان‌های صحرایی وزارت بهداشت غزه به الجزیره گفت: «بوی مرگ در اطراف بیمارستان پخش شده است.» پزشکان روز شنبه گفتند که حداقل ۴۴نفر از تیم ۷۰نفره بیمارستان توسط ارتش اسرائیل بازداشت شده‌اند. بعدتر گزارش شد که ۱۴نفر از بازداشت‌شدگان از جمله «حسام ابو صفیه» رئیس بیمارستان مرخص شدند.


 «تدروس آدهانوم گبریسوس» رئیس سازمان جهانی بهداشت روز شنبه در پستی در ایکس نوشت: «کمبود شدید تجهیزات پزشکی، همراه با دسترسی بسیار محدود، مردم را از مراقبت‌های نجات‌بخش محروم می‌کند.» به گزارش طارق ابوعزوم، نیروهای اسرائیلی خسارات گسترده‌ای به انبار دارو و ICU وارد کردند. او گفت: «همه می‌دانند که بیمارستان کمال عدوان یک راه نجات پزشکی برای دو سوم فلسطینی‌های شمال غزه محسوب می‌شود.» بیرون از بیمارستان، صدها گلوله شلیک شده روی زمین دیده می‌شود. پرستاری به نام «میسون علیان» گفت: نیروهای اسرائیلی بیمارستان را از صبح محاصره و از همه طرف تیراندازی کردند. او گفت: «آنها همه کسانی را که در اینجا پناه گرفته بودند، تخلیه کردند. مردان را از زنان جدا کردند و دو صف تشکیل دادند. این برای مردان ما بسیار تحقیرآمیز بود، زیرا لباس‌هایشان را از تنشان درآوردند.» بر اساس تصاویری که الجزیره به آن دسترسی پیدا کرده است، در داخل بیمارستان هرج و مرج وجود داشت و بیماران روی زمین از جمله در راهروها دراز کشیده بودند.

یک بیمار و شاهد در بیمارستان به الجزیره گفت که نیروهای اسرائیلی ابتدا حدود ساعت ۵صبح روز جمعه حیاط را گلوله باران کردند. او گفت: «۳۰ دقیقه بعد، بولدوزرها همه چیز، از جمله چادرهای اسکان آوارگان را ویران کردند. آنها داروخانه بیمارستان را ویران و بیمارستان را گلوله‌باران کردند. آنها از بلندگو شروع به فراخواندن دکتر حسام کردند.» به گفته پزشکان، هنگامی که نیروهای اسرائیلی روز جمعه ژنراتورها و ایستگاه اکسیژن را منهدم کردند، حداقل دو کودک در داخل بخش مراقبت‌های ویژه جان باختند. «هشام ساکانی» سخنگوی بیمارستان کمال عدوان، به الجزیره گفت که این چهاردهمین بار است که این بیمارستان زیر آتش اسرائیل قرار می‌گیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar