سرمقاله همشهری/ ضرورت برندسازی نوروز تهران

همشهری/ «ضرورت برندسازی نوروز تهران» عنوان یادداشت روز در روزنامه همشهری به قلم سیداحمد علوی است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدی لِلنَّاسِ وَ بَیناتٍ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقان... «ماهِ رمضان است؛ ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم و نشانههای هدایت و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شدهاست.» آیه 185سوره بقره
«فضایماه رمضان بایستی به ما احساس مسئولیت در هرجا که هستیم را تعلیم بدهد.» مقاممعظمرهبری
نوروز، جشن ایرانیان از روزگاران کهن، پرشکوهترین جشن بهاری در جهان بودهاست. امسال نیز بهار بندگی را در استقبال نوروز قدر مینهیم. نوروز همراه با رویش طبیعت، شروع یک زندگی دوباره است که تلاقی آن با ماه مبارک رمضان نیز میتواند نویدبخش یک آغاز بسیار خوب باشد.
همهساله بخت تو پیروز باد/ همه روزگار تو نوروز باد (فردوسی)
امسال همکاران ما با توجه به تأکیدات مقاممعظمرهبری شهر را در زیبایی کلام فردوسی بزرگ، حماسهسرای ایرانی آذین بستهاند. این موضوع تأکید بر غنای میراث ملموس و ناملموس کشور عزیزمان ایران دارد.
همانطور که مستحضرید، شهر تهران ظرفیتهای بالایی درخصوص جاذبههای گردشگری اعم از موزهها، خانهموزهها، بناهای تاریخی، مراکز فرهنگی و طبیعتگردی دارد و نوروز امسال نیز همکاران ما در شهرداری تهران تلاش کردند که برنامههای متنوع و متناسب با این ایام برای شهروندان و مهمانان نوروزی تهران درنظر بگیرند؛ ازجمله المانهای متناسب با ماه مبارک رمضان و نوروز1404 در میادین اصلی و محلهای مقرر جانمایی خواهد شد. امیدواریم همانند سال گذشته شاهد استقبال پرشور شهروندان تهران و مهمانان تهران باشیم. در نوروز امسال، علاوه بر مسیرهای گردشگری سطح شهر در مناطق 22گانه، موزهها، خانهموزهها، باغموزهها، پروژههای جدید همچون روددرهها و باغ الزهرا نیز در دستور آمادهسازی برای حضور گردشگران قرار گرفتهاست. مسئولیت آمادهسازی ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی و طبیعتگردی شهر تهران با مدیریت شهری است و مدیریت شهری برای ارائه خدمات باید در همه ابعاد و زیرمجموعههای گردشگری مطالعه و خدمات ارزندهای داشته باشد.
حوزه گردشگری انقلاب، گردشگری ادبی، گردشگری ویژه سالمندان و نیز افراد با نیاز ویژه، حق بهرهمندی اقشار مختلف را باید در بربگیرد. نوروز تهران دیگر یک رویداد تقویمی نیست و اذهان عمومی یک برندسازی را دنبال میکنند و ما شاهد پیگیری مخاطبان برنامههای گردشگری هستیم. با علم به این موضوع نوروز را در استقبال سال نو یک آغاز تأثیرگذار درنظر میگیریم و با یک برنامهریزی بلندمدت در مدیریت شهری و مدیریت مقصد شهر، تهران را یک مقصد گردشگری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی متصور خواهیم شد. نوروز، این روز نو را با امید و شادی و در یک صلح جهانی آغاز خواهیم کرد و با توجه به شرایط اقتصادی و توجه ویژه به اقشار کمدرآمد با تعریف تخفیفهای ویژه برای عموم مردم، حمایتگرانه شادی را میگسترانیم.
انتظار داریم شهرداری تهران در اطلاعرسانی عمومی در ورودیهای شهر اعم از ترمینالها و مبدأ حضور گردشگران در هتلها و مراکز اقامتی در برندسازی نوروز تهران کوشاتر از قبل برنامهریزی و اقدام کند.