نماد آخرین خبر

ژن آقازادگی روی پرده توهم سینما!

منبع
روزنامه جوان
بروزرسانی
ژن آقازادگی روی پرده توهم سینما!
روزنامه جوان/ متن پيش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
ژن آقازادگي مدتي است که در حال سرايت به سينماست. علي حضرتي، سيد هادي رضوي و حميدرضا عارف اسامي هستند که طي دو، سه سال اخير تبديل به تهيه‌کننده سينما شده‌اند. اينکه چطور امکان دارد آقازاده‌هايي که برخي دهه سوم زندگي خود را طي مي‌کنند بتوانند يک‌شبه تبديل به تهيه‌کننده سينما بشوند، ماجرايي است که به احتمال زياد نياز به کنکاش در زد و بندهاي سياسي و پشت پرده دارد. طي همين چند سال اخير که دولت يازدهم بر سر کار آمده نام برخي آقازاده‌هايي که پدرانشان جزو حاميان و نزديکان دولت محسوب مي‌شوند، در تيتراژ برخي فيلم‌هاي سينمايي به چشم مي‌خورد. سينما موضوعي است که جذابيت‌هاي خاص خود را دارد، عکس گرفتن کنار سلبريتي‌ها در مراسم گوناگون مي‌تواند جايگاه اجتماعي و شهرت آقازاده‌ها را دستخوش تغيير کند يا حداقل اين استنباط ذهني براي برخي آقازاده‌ها وجود دارد که مي‌توانند به واسطه سينما منزلت و موقعيت خود را ارتقا دهند. تهيه‌کنندگي در سينما حرفه و شغلي محسوب مي‌شود که براي مثال در هاليوود نياز به گذراندن دوره‌هاي آکادميک دارد و جزو اصلي‌ترين شاخه‌هاي شغلي در سينماست اما در ايران چنين رشته‌اي تعريف نشده است. اما حميدرضا عارف که در سي امين جشنواره فيلم فجر با فيلم فصل نرگس در اين رويداد هنري حضور داشت، به دليل حرف‌هاي روزهاي گذشته‌اش در صدر اخبار داخلي و فضاي مجازي قرار گرفته است. او در گفت‌وگويي تصويري گفته بود که موفقيت‌هاي اقتصادي‌اش به خاطر رانت حکومتي نيست، بلکه از روي «ژن قوي» انتقال يافته از سمت پدر و مادر توانسته مرزهاي موفقيت اقتصادي را درنوردد. سخنان او به شکلي کم سابقه در فضاي مجازي با واکنش کاربران مواجه شد. ژن‌ها سياسيون را پاي کار مي‌آورند اين سخنان پسر محمد رضا عارف با رسانه‌اي شدن تصاويري همزمان شد که در آن جمعي از مقامات سياسي سابق از جمله سيد محمد خاتمي و مديران اجرايي کشور همچون احمد مسجدجامعي در يک مراسم محدود و خصوصي در سينما فرهنگ‌ همراه با بازيگران و عوامل به تماشاي فيلم سينمايي «فصل نرگس» نشستند. تصاوير مراسم نمايش فيلم فصل نرگس اثبات‌کننده ژن توانمندي است که پسر عارف از آن سخن مي‌گويد؛ ژني که به سينما هم علاقه نشان داده و براي اکران خصوصي يک فيلم مقامات سابق و دوستان پدر را از يک جناح سياسي و سران تأثيرگذارش دعوت مي‌نمايد. گفته مي‌شود جناب حميدرضا عارف سرمايه‌گذار فيلم است اما ظاهراً واقعيت چيز ديگري است، چرا که پسر عارف برخلاف آنچه عنوان مي‌شود از جيب مبارک رقمي براي ساخته شدن اين فيلم کم‌خرج هزينه نکرده است با اين حال بنياد سينمايي فارابي يکي از نهادهايي است که براي ساخته شدن فيلم فصل نرگس به تهيه‌کننده وام داده است. يکي از اعضاي هيئت انتخاب جشنواره سي‌وپنجم فجر از ورود فيلم اين آقازاده با وساطت پدرش به جشنواره سخن گفته بود. سال گذشته عماد افروغ از اعضاي هيئت انتخاب فيلم فجر در گفت‌وگو با فريدون جيراني در برنامه «۳۵» از وساطت يکي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب براي ورود فيلم آقازاده خود به بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر پرده برداشت! افروغ از اين گفته بود که هيئت انتخاب جشنواره، فيلمي را که با حمايت يک آقازاده اصلاح‌طلب ساخته شده، رد کرده بودند، اما بعداً اين فيلم را جايگزين يکي ديگر از فيلم‌هاي پذيرفته شده مي‌کنند. ظاهراً ژن خوب کار خودش را کرده بود و توانسته بود فيلم مورد نظر را وارد جشنواره کند. آقازاده عارف چندي بعد در گفت‌وگويي تفصيلي گفته بود که فيلمش را با وام گرفتن از يک بانک خصوصي و سپردن سند خانه‌اش به عنوان وثيقه توليد کرده است اما ظواهر امر نشان مي‌دهد که فارابي تنها يکي از نهادهايي است که از طريق ژن آقازادگي به فيلم فصل نرگس وام داده است. آقايي که به آقازاده‌اش تبريک گفت در موردي ديگر دو سال پيش يکي از حواشي که دامن سي و سومين جشنواره فيلم فجر را گرفت تهيه‌کنندگي فرزند يک سياستمدار اصلاح‌طلب ديگر البته با ادعاي حضور مستقل بود که موجب شد حتي تبريک پدر به پسر در روزنامه خودشان هم مورد نقد قرار بگيرد. پيش از آن نيز «جواد نوروز بيگي» تهيه‌کننده پرکار سينما در مراسم اختتاميه جشنواره به کنايه خطاب به حجت‌الله ايوبي معاونت سينمايي گفت: «مواظب باشيد تا توپ‌جمع‌کن‌ها به ما گل نزنند» که ظاهراً اشاره‌اي به حضور فيلم خداحافظي طولاني در جمع مهمترين نامزدهاي بخش سوداي سيمرغ بود، کنايه او به رئيس سازمان سينمايي دولت يازدهم به اين موضوع بود که چطور فيلمي که از نظر مردمي در صف پنج فيلم اول قرار نگرفته، تا اين اندازه به چشم داوران بزرگ آمده است. در نهايت نيز «خداحافظي طولاني» با دستي پر از جشنواره بازگشت؛ دو سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد و بهترين طراحي لباس و البته ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه جوايزي بود که فيلم از جشنواره گرفت. پس از پايان جشنواره الياس حضرتي، مديرمسئول روزنامه اعتماد در مورد اين حواشي سکوت کرد و با تبريک به پسرش در کادري بزرگ و بدون اشاره به ديگر عوامل «خداحافظي طولاني» موجب حيرت مخاطبان شد. اين اتفاق در حالي رقم مي‌خورد که شنيده‌ها حکايت از آن داشت که هنوز پروانه تهيه‌کنندگي علي حضرتي صادر نشده بود. علي حضرتي در فيلم خداحافظي طولاني به عنوان سرمايه‌گذار حضور داشت و البته اگر بنا بود به وي تبريکي هم گفته شود بايد به عنوان سرمايه‌گذار مي‌بود نه به عنوان تهيه کننده! اما نام سيد هادي رضوي بيش از آقازاده‌هاي ديگر به عنوان تهيه‌کننده و سرمايه‌گذار طي سال گذشته در رسانه‌ها به چشم مي‌آمد. رضوي داماد محمد شريعتمداري معاون اجرايي رئيس‌جمهور است که نام او به خاطر سريال جنجالي شهرزاد بر سر زبان‌ها افتاد. کم سن و سال بودن هادي رضوي موضوعي بود که با ديدن اولين تصوير او به چشم مي‌آمد و اين سؤال پيش مي‌آمد که چطور شخصي با اين سن پايين و بدون سابقه‌اي در سينما توانسته پروژه‌اي چون شهرزاد را پشتيباني مالي کند. اينکه سوداي تهيه‌کنندگي آقازاده‌ها در سينما که در دولت يازدهم خود را نشان داده روندي فکر شده از سمت عالم سياست به سوي سينماست يا اينکه صرفاً نوعي وسوسه آقازادگي است، موضوعي است که احتياج به پژوهشي جداگانه دارد و در اين مقال نمي‌گنجد. آنچه مي‌توان درباره آن سخن گفت اين است که ژن آقازادگي چندسالي است که به سينما هم علاقه نشان داده و در حال حضور در اين کارزار است؛ حضوري که به احتمال زياد مانند ديگر حوزه‌هاي کشور نمي‌تواند مبارک و ميمون باشد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد