زنجبیل، سیر و لیموترش کالای لوکس شدند!
آرمان ملي/ متن پيش رو در آرمان ملي منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست زنجبيل، سير و ليموترش به کالاهاي لوکس پيوستند! از زمان انتشار اخبار مربوط به شيوع ويروس کرونا در ايران و توصيههاي بهداشتي و پزشکي مبني بر تقويت قواي ايمني، اقلام ويژهاي با افزايش تقاضا و به تبع آن افزايش قيمت مواجه شدهاند. به نظر ميرسد افزايش قيمتها تنها گريبان کالاهاي بهداشتي نظير ماسک و ژل ضدعفونيکننده را نگرفته و اين روند به بازار برخي از خوراکيها نيز سرايت کرده است. خبرها از بازار حاکي است اين روزها هر کيلو زنجبيل تازه در خردهفروشيها 120هزار تومان و هر کيلو ليموترش و سير نيز 50 هزار تومان به فروش ميرسد. اسدا... کارگر، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي با بيان اينکه افزايش قيمت اين محصولات از مبدا رخ ميدهد، گفت: وقتي در مقطع کوتاهي تقاضا براي محصولي بيشتر ميشود، عدهاي براي سودجويي از اين فرصت استفاده ميکنند و بهتبع آن قيمتها بالا ميرود. از زمان انتشار اخبار پيرامون شيوع ويروس کرونا در کشور، فضاي مجازي از انواع توصيههاي پزشکي و بهداشتي پر شده است. پيامهاي تلگرامي که در چند روز اخير مردم را به استفاده از مواد غذايي همچون سير، ليموترش، زنجبيل و مواردي از اين دست تشويق ميکردند تا مردم از اين طريق بتوانند سيستم ايمني خود را بيش از پيش در برابر بيماري جديد تقويت کنند، دست به دست چرخيد تا تقاضا براي اين محصولات را در بازار افزايش دهد. به تبع افزايش تقاضا، بر مبناي قانون بازار اکنون قيمت اين مواد نيز با افزايش مواجه شده است. اين امر همزمان با نايابشدن ابزارها و مواد بهداشتي و کميابشدن انواع قرصها و شربتهاي ويتامينه در داروخانهها اتفاق افتاده و باعث هجوم بيشتر مردم به سمت ليموترش، سير و زنجبيل شده است. با اين حال، افزايش قيمت ناگهاني اين محصولات علاوه بر اينکه مصرفکنندگان را نگران کرده، باعث نارضايتي فروشندگان ميوه و سبزي نيز شده است. فروشندگان معتقدند براي خريد اين محصولات به صورت عمده از ميادين ميوه و ترهبار بهاي زيادي ميپردازند؛ در حالي که مشتريان تصور ميکنند که خود مغازهداران براي سود بيشتر قيمتها را بالا بردهاند. افزايش قيمتها از مبدا رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي با بيان اينکه اتحاديه خردهفروشي ميوه و سبزي پل ارتباطي بين بارفروش و مصرفکننده است و در تعيين قيمت نقشي ندارد، اظهار کرد: نقش اتحاديه اين است که با اعمال سود مصوب، محصولات را در اختيار مصرفکنندگان قرار دهد؛ بنابراين اينکه قيمت اين محصولات در مبدا گران ميشود، بر عهده بخشهاي ديگر است. کارگر اضافه کرد: در اينگونه مواقع متاسفانه فروشنده متهم اصلي شناخته ميشود؛ زيرا مردم براي خريد کالا با فروشندگان مواجهند. اما حقيقت اين است که خود فروشنده هم محصولاتش را از مبدا گران ميخرد. حتي در بعضي مواقع، قيمت کالا به حدي بالا ميرود که فروشندگان سود مصوبشان را در کمترين حد ممکن اعمال ميکنند. او ادامه داد: براساس کشف قيمت ميدان مرکزي ميوه و ترهبار، زنجبيل تازه تا 110هزارتومان هم به فروش رسيده است و اگر قرار باشد با اعمال سود 35درصدي در خردهفروشيها عرضه شود قيمت آن به 140هزار تومان ميرسد. کارگر در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينکه ما نيز از اين افزايش قيمت انتقاد داريم، تصريح کرد: بر اساس کشف قيمت در ميادين مرکزي ميوه و ترهبار، قيمت ليموترش 50 هزارتومان، سير 35هزار تومان و ليمو شيرين 9000 تومان است. او تاکيد کرد: قيمت ساير محصولات در بازار مصرف تغيير چنداني نداشته است و به قيمت سابق به فروش ميرسد و تنها افزايش قيمت سه محصول سير، ليموترش و زنجبيل حاد است. کارگر ابراز کرد: اعضاي ما از ميدان اين سه محصول را با قيمت بالايي به همراه فاکتور خريداري و با درصدي سود مشخص در سطح شهر توزيع ميکنند. او خاطرنشان کرد: همه فروشگاههايي که در سطح شهر تهران اقدام به فروش هر محصول کشاورزي از جمله سه محصول زنجبيل، ليموترش و سير ميکنند بايد فاکتور خريد رسمي خود را از عمدهفروشان ميدان مرکزي به همراه داشته باشند؛ در غير اين صورت تخلف صورت گرفته است و بايد با آنها برخورد صورت گيرد.