نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

ترامپ همچنان در کمین دموکرات‌ها؛ آیا انتخابات آمریکا همه را شگفت زده خواهد کرد؟ 

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
ترامپ همچنان در کمین دموکرات‌ها؛ آیا انتخابات آمریکا همه را شگفت زده خواهد کرد؟ 

نامه نيوز/متن پيش رو در نامه نيوز منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
 
ترامپ براي پرکردن سبد راي خود، هنوز مسير زيادي در پيش دارد. مسيري که ممکن است او قادر به طي کردن آن تا ماه نوامبر(زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري) نباشد!
  
انتشار نخستين نظرسنجي انجام شده ( در سطح ملي) پس از برگزاري کنوانسيون دموکراتها و معرفي رسمي بايدن به عنوان نامزد اين حزب، به وضوح نشان مي دهد که برتري 10 درصدي بايدن بر ترامپ تثبيت شده است. آخرين نظرسنجي"آيپسس" نشان مي دهد که 52 درصد از شهروندان آمريکايي در انتخابات ماه نوامبر از بايدن و 42 درصد آنها از ترامپ حمايت مي کنند. به عبارت بهتر، در عين ثابت ماندن درصد هواداران ترامپ( که در اکثر نظرسنجي ها بين 39 تا 44 درصد در نوسان بوده است )، بسياري از راي دهندگان مستقل ، تصميم گرفته اند آراي خود را به سود بايدن به گردش در آورند. راي دهندگان مستقل نقش مهمي در رقم زدن نتيجه نهايي انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر خواهند داشت. در جريان رقابتهاي انتخابات رياست جمهوري سال 2016، همين راي دهندگان بودند که پيروزي ترامپ را تضمين کردند. در آن زمان، حدود 60 درصد راي دهندگان مستقل از ترامپ حمايت کردند . همين مسئله باعث شد تا در ايالات حساس و سرنوشت سازي مانند اوهايو، فلوريدا، ميشيگان و پنسيلوانيا، رئيس جمهور فعلي آمريکا بتواند رقيب سرسخت خود هيلاري کلينتون را با اختلاف آراي اندک شکست داده و راهي کاخ سفيد شود. با اين حال به نظر مي رسد اين بار راي دهندگان مستقل اقبال چنداني نسبت به ترامپ ندارند! 
در خوشبينانه ترين نظرسنجي انجام شده، تنها 48 درصد از راي دهندگان مستقل از ترامپ حمايت کرده اند، در حالي که 52 درصد آنها حامي بايدن هستند. حتي در برخي نظرسنجي ها، محبوبيت ترامپ حدود 35 درصد ( در ميان راي دهندگان مستقل) تخمين شده شده است. 


محبوبيت کاملا هريس در ميان رنگين پوستان 
موضوع ديگري که منجر به افزايش محبوبيت بايدن در نظرسنجي هاي عمومي و ايالتي شده است، مربوط به افزايش محبوبيت معاون انتخاباتي وي "کاملا هريس" در ميان زنان و رنگين پوستان است. کاملا هريس ۵۵ ساله فارغ‌ التحصيل رشته حقوق از دانشگاه هاروارد است و از سال ۲۰۱۷ ميلادي نمايندگي ايالت کاليفرنيا در مجلس سناي آمريکا را بر عهده دارد.
بدون شک، "کاملا هريس"، گزينه مطلوب بايدن براي حضور در اين پست مهم انتخاباتي ( و شايد در آينده دولتي) نبود زيرا در مناظره هاي انتخاباتي دموکراتها، کاملا هريس بدترين انتقادات را به بايدن وارد کرده و حتي معاون رئيس جمهور سابق آمريکا و نامزد فعلي دموکراتها در انتخابات رياست جمهوري را به نژادپرستي متهم کرده بود!شبکه يورونيوز در گزارشي ضمن اشاره به نقش مهم کاملا هريس در کارزار انتخاباتي دموکراتها مي نويسد :
"کاملا هريس در گردهمايي ملي حزب دموکرات آمريکا به طور رسمي به عنوان اولين نامزد سياهپوست سمت معاونت رياست جمهوري انتخاب شد.او در سخنراني‌اش، که به دليل همه‌گيري کرونا در سالني خالي از تماشگر و به صورت آنلاين برگزار مي‌شد، خود را دختر مهاجراني از جامائيکا و هند خواند که مي‌خواهد پس از ۴ سال «سياست افتراق دولت ترامپ»، ارزش‌هاي يگانگي را در آمريکا احيا کند."
کاملا هريس ضمن تاکيد بر اين موضوع که تاکتيک‌هاي سياسي دونالد ترامپ کشور را از هم گسسته کرده، از آمريکايي‌ها خواست تا در مبارزه عليه نژادپرستي و بيگانه‌هراسي به او بپيوندند.البته او در بخشي ديگر از سخنان خود، ميان اعتراضات ضد نژادپرستي در آمريکا و شيوع کرونا در اين کشور پيوندي مستقيم برقرار کرد و تاکيد کرد:
"واکسني براي نژادپرستي وجود ندارد. اين خود ما هستيم که بايد دست به کار شويم."
آيا انتخابات سال 2008 تکرار مي شود؟
در انتخابات رياست جمهوري سال 2008 ميلادي، باراک اوباما رئيس جمهور سابق آمريکا توانست با حمايت گسترده رنگين پوستان و اقليتهاي نژادي و حاميان سنتي حزب دموکرات، بر رقيب خود جان مک کين غلبه کند. در آن زمان، مشارکت انتخاباتي در آمريکا نسبت به ادوار ديگر بالاتر( حدود 65 درصد) بود. اين بار نيز ممکن است به دليل افزايش تعداد افرادي که نسبت به حضور مجدد ترامپ در کاخ سفيد تنفر دارند، شاهد افزايش مشارکت انتخاباتي در آمريکا باشيم. در اين ميان، رنگين پوستان نقش به سزايي در تعيين تکليف آراي حساس و سرنوشت ساز ايالاتي مانند فلوريدا، ميشيگان و ويسکانسين خواهند داشت. در سال 2016 ميلادي، ترامپ توانست در هر سه ايالت ، مقابل هيلاري کلينتون پيروز شود. اما اين بار نظرسنجي ها چنين چيزي را ، البته تا الان، نشان نمي دهد. 
موضوع ديگر اينکه ترامپ سعي دارد با مانور بر روي توزيع واکسن کرونا ميان شهروندان آمريکايي تا پايان سال 2020، زمينه را براي بازگشت آراي از دست رفته اش فراهم کند. نکته جالب توجه اينکه مطابق نظرسنجي هاي انجام شده، بخشي از آراي سالمندان ( افراد بالاي 65 سال) در آمريکا دوباره به سبد ترامپ بازگشته است. با اين حال اين ميزان، هنوز براي پيروزي دوباره وي در انتخابات رياست جمهوري سال 2020 کافي به نظر نمي رسد! ترامپ براي پرکردن سبد راي خود، هنوز مسير زيادي در پيش دارد. مسيري که ممکن است او قادر به طي کردن آن تا ماه نوامبر(زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري) نباشد!

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره