نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

سرنوشت زم

منبع
شرق
بروزرسانی
سرنوشت زم

شرق/متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

رئيس ديوان عالي کشور از صدور حکم قطعي روح‌الله زم خبر داده است؛ البته احمد مرتضوي‌مقدم از بيان جزئيات رأي خود‌داري کرده و گفته است به‌زودي رأي نهايي اعلام خواهد شد. 22 مهر سال گذشته بود که خبر بازداشت روح‌الله زم منتشر شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بيانيه‌اي از گرفتار‌شدن «روح‌الله زم»، سرشبکه سايت معاند و ضدانقلاب «آمدنيوز»، در عمليات اطلاعاتي هوشمندانه از سوي سازمان اطلاعات سپاه و دستگيري وي خبر داد؛ البته در اين بيانيه و گزارش‌هاي بعدي‌اي که درباره زم منتشر شد، هرگز نحوه دستگيري و انتقال او به ايران توضيح داده نشد و فقط در بخشي از اين بيانيه آمده است: «نام‌برده به‌رغم اينکه تحت هدايت سرويس اطلاعاتي فرانسه و حمايت و پشتيباني سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکا و رژيم صهيونيستي و مرتبط با ساير سرويس‌هاي اطلاعاتي قرار داشت و به صورت شبانه‌روزي با روش‌هاي پيدا و پنهان و در پوشش‌هاي گوناگون و چند‌لايه‌اي مورد حفاظت قرار مي‌گرفت، در دام فرزندان ملت ايران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد». اينکه او چگونه دستگير شده، با همه اهميتي که دارد، به دلايل امنيتي بازگو نشده است؛ هرچند گمانه‌زني‌هاي بسياري آن زمان مطرح شد و همسر و نزديکانش از دستگيري او در عراق و مشارکت يکي از همکاران او در آمدنيوز، براي دستگيري زم سخن مي‌گفتند که همه اينها نيز قابل تأييد يا تکذيب نيست. اما خانواده روح‌الله زم در ايران با صدور بيانيه‌اي، ضمن رد مشارکت خود براي بازداشت روح‌الله زم توضيح دادند: «فارغ از آنکه خداوند منّان و حنّان سرنوشت آينده مکتوم «روح‌الله زم» را چه نوشته و چه روزي‌اي را برايش مقدر کرده باشد، ما اعضاي خانواده، رهاسازي او را از سياهچاله‌هاي دروغ، خيانت، انحراف و فريب دريوزگان ضد انقلاب و دشمنان اسلام و ايران، ارج نهاده و آن را نشان مهر و رحمت ديگري از سوي حضرت رب‌العالمين، به روح‌الله و خود مي‌دانيم. بازگرداندن روح‌الله به بهانه و انگيزه زيارت مواليان(ع) و ملاقات با مرجعيت شيعه سرزمين عراق و سپس انتقال او به ايران عزيز را برگ ديگري از برکت خداوندي در حق او و خويش پنداشته و آن را نشاني از صفاي باقي‌مانده، طينت پاک، فطرت نيالوده و رسوب‌نيافتگي زنگارهاي دنيازدگي و برخي اتهام‌هاي منتسب در وجود او، دانسته و بابت نعمت سلامت و بازگشت او، سر و سجده به آستان بيکران حضرت کريم ارباب مي‌ساييم!». اين بخش از بيانيه خانوادگي زم، از بازداشت او در کشور عراق به بهانه ديدار با مرجعيت شيعه (آيت‌الله سيستاني) خبر مي‌داد که دفتر آيت‌الله سيستاني هرگونه داشتن وعده ديدار با زم را رد کرد.


هم‌زمان با بازداشت زم، از او فيلمي پخش شد که از کرده خود اعلام پشيماني کرد و از همدستان خود در ايران گفت. 
از آنجايي که در اين فيلم، زم به داشتن همکاراني در ايران اشاره کرده و نامشان منتشر نشده بود، موج شايعه‌سازي‌ها از همکاران احتمالي زم آغاز و کريمي‌قدوسي مدعي شد چند نفر در نهاد رياست‌جمهوري در همين رابطه بازداشت شده‌اند که سخنگوي دولت اين ادعا را کذب دانست و گفت: اميدوارم مقام‌هاي قضائي در پرونده «آمدنيوز» اتهامات بي‌پايه‌اي را که مايه تشويش اذهان عمومي مي‌شود، مورد رسيدگي جدي قرار دهند. سخنگوي قوه قضائيه نيز هرگونه بازداشت در اين رابطه را تکذيب و در نهايت 28 آبان خبرگزاري فارس اعلام کرد: عبدالرضا داوري از نزديکان محمود احمدي‌نژاد با دستور قضائي به اتهام همکاري با شبکه معاند آمدنيوز بازداشت شده است.
خبري از اسامي همکاران زم نبود تا اينکه جلسات دادگاه برگزار شد و هر روز اسامي مختلفي مطرح مي‌شد. اما مشهور‌ترين نام‌ها در جلسه پنجم دادگاه عنوان شد؛ «رابطه هنگامه شهيدي و روح‌الله زم» عنواني بود که در صدر اخبار قضائي از پوشش دادگاه قرار گرفت. در پنجمين جلسه دادگاه، قاضي صلواتي خطاب به متهم زم گفت: خانم هنگامه شهيدي با شما همکاري داشته و در ارتباط با اين موارد محکوم شده و حکم وي نيز قطعي است. خانم شهيدي در چه مقطع زماني با شما همکاري داشته و در چه زمينه‌هايي بوده است؟ متهم زم بيان کرد: خانم شهيدي اخبار و مطالبي را ارسال مي‌کرد. قاضي گفت: به شما کمک فکري مي‌داد؟‌ متهم زم پاسخ داد: کمک فکري نمي‌داد، اما زياد صحبت مي‌کرد؛ مثلا درباره فردي صحبت کرده بود که خارج از ايران کارش را پيگيري مي‌کرد و نام او شادي صدر بود که من 10 بار با او تماس گرفتم. رئيس دادگاه عنوان کرد: اکثر خبرها را او (هنگامه شهيدي) تأييد مي‌کرد و شما بايد به‌نوعي از او اجازه مي‌گرفتيد. متهم زم پاسخ داد: نه اين‌طور نبوده که من از او اجازه بگيرم، اما شخصيتي عصباني داشت. قاضي اظهار کرد: آيا از خانم هنگامه شهيدي براي آمد‌نيوز پولي قرض کرديد؟ متهم پاسخ داد: يک بار از او پول گرفتم. در اين ميان، هنگامه شهيدي از زندان نامه‌اي خطاب به رئيس قوه‌ قضائيه نوشت و ارتباط خود با روح‌الله زم را تکذيب کرد. 


در متن اين نامه که به «شرق» نيز ارسال شده، آمده است: «اينجانب هم‌اکنون در زندان هستم و دوران محکوميت خود را سپري مي‌کنم و در برابر ادعاها و اظهارات خلاف واقع امکان دفاع از خود را ندارم. ادعاها و اظهارات مطروحه در دادگاه را با قاطعيت رد کرده و عرض مي‌کنم که فاقد هرگونه سند و مدرک بوده و اين اقدام جز اينکه باعث هتک حرمت و حيثيت بنده به‌عنوان يک زن مسلمان شد، حاصلي دربر نداشت. علي‌ايحال برابر شعارهاي جنابعالي در تحقق عدالت و انصاف در امر قضا و نيز در راستاي حفظ حرمت و کرامت متهمان و خانواده‌هايشان اعتراض و شکايت خود را نسبت به هتک حرمت و حيثيت نزد جنابعالي آورده و توقع رسيدگي دارم. در پايان از حضرتعالي تقاضا دارم دستور فرماييد اولا مستندات و مدارک مربوط به ادعاها و اظهارات قاضي و محکوم پرونده را در جلسه دادگاه مزبور اخذ تا به صحت ادعاي بنده پي ببريد. ثانيا نتيجه تحقيق‌و‌تفحص از پرونده اينجانب را که به دستور حضرتعالي در بهمن سال ۹۸ انجام شده بود، به وکيل اينجانب اعلام کنيد». همچنين سيدعلي‌اصغر حسيني، وکيل شهيدي نيز نوشت: «با توجه به اظهارات و ادعاهايي که عليه موکل اينجانب، خانم هنگامه شهيدي، در پنجمين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات آقاي روح‌الله زم در تاريخ 1399/3/13 از سوي قاضي صلواتي به‌عنوان رياست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و متهم پرونده مطرح شد و فيلم و گزارش آن در رسانه‌ها، سايت‌ها و جرايد خبري انتشار يافت، اينجانب به‌عنوان وکيل خانم شهيدي و با توجه به اينکه هم‌اکنون موکلم در زندان است و امکان دفاع از خود را ندارد، از قاضي صلواتي و مجموعه دادگاه انقلاب درخواست مي‌کنم هر سندي اعم از فيلم يا نوشته امضا‌شده از خانم شهيدي دارند که ثابت مي‌کند او مطالب مطرح‌شده در جلسه دادگاه را بيان کرده است، منتشر کنند». 


جلسه پاياني دادگاه نيز با ابراز پشيماني زم همراه بود و زم در جلسه آخر دادگاه تأکيد کرد: «من قصدي در‌خصوص ارتکاب جرم عليه امنيت داخلي و خارجي نداشتم». اين اظهار پشيماني مانع از صدور اشد مجازات براي او نشد و غلامحسين اسماعيلي، در نشست روز سه‌شنبه، دهم تير ۱۳۹۹ از صدور حکم اعدام براي روح‌الله زم خبر داد و تأکيد کرد اين حکم «غيرقطعي و قابل فرجام‌خواهي» است و چنانچه زم به آن اعتراض کند، «پرونده به ديوان عالي ارسال مي‌شود». او گفت دادگاه «۱۳ مورد از عناوين ريز او را از مصاديق افساد في‌الارض دانسته و حکم اعدام صادر کرده ‌است» و جاسوسي براي دو کشور فرانسه و اسرائيل نيز از‌جمله اتهامات زم شمرده شده‌ و درباره چند مورد اتهامي که «افساد في‌الارض نبوده»، زم به مجازات حبس محکوم شده ‌است. زم به حکم خود اعتراض کرد و پرونده به ديوان عالي کشور رفت و رئيس ديوان عالي از صدور رأي ديوان خبر داده است؛ هرچند هنوز مشخص نيست حکم اعدام تأييد شده يا خير؟ اما پرونده زم در روزهاي پاياني خود قرار دارد و اگر حکم اعدام نقض هم شده باشد، حبس طولاني‌مدت در انتظار او خواهد بود؛ هرچند شانس رهايي از اعدام، به ميزان قطعي‌شدن حکم صادرشده شعبه 15 دادگاه انقلاب است و نمي‌توان پيش‌بيني خاصي از نظر نهايي صادرشده داشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar