نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

مسافران ایرانی زمین گیر پروازهای‌خارجی

منبع
همشهري
بروزرسانی
مسافران ایرانی زمین گیر پروازهای‌خارجی

همشهري/متن پيش رو در همشهري منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

دفاتر خدمات مسافرتي: ايرلاين‌هاي خارجي از اسفندماه سال گذشته پول مردم را گرفته‌اند و پس نمي‌دهند 

 محمد باريکاني/ خطوط هوايي خارجي و برخي خطوط هواپيمايي داخلي از اسفندماه سال گذشته تاکنون که پاندمي کرونا جهان را تحت تاثير قرار داده است، پول مردم را گرفته‌اند و رفته‌اند و سازمان هواپيمايي کشوري هم پيگير بازگرداندن پول‌هاي رفته مردم نيست. اين جمله‌اي است که حرمت‌الله رفيعي، رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران به همشهري گفته است.
پاندمي کرونا نه تنها در ايران که بسياري از خطوط پروازي جهان را نيز متاثر کرد و برخي از شرکت‌هاي بزرگ هواپيمايي جهان را به تعديل نيرو و زمينگير شدن پروازها ناچار کرد. در اين ميان اما تنها چند خط پروازي توانسته‌اند مسيرهاي بين‌المللي پروازهاي جهان را پس از يک وقفه طولاني به يکديگر متصل کنند.
براساس آنچه رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران به همشهري مي‌گويد، تمام اين اقدامات با مجوز سازمان هواپيمايي کشوري صورت گرفته است و حالا که اين مشکلات پيش‌آمده، مسئولان اين سازمان مي‌گويند آيين نامه‌اي براي بازگرداندن پول مسافران خطوط پروازهاي خارجي ندارند.  پيگيري همشهري از فعالان صنعت گردشگري از جمله حرمت‌الله رفيعي مشخص کرده است که خط پروازي اصلي ترکيه در ايران که مدتي بازار پروازهاي خارجي کشور به مقصد ترکيه را نيز در اختيار خود گرفته‌اند و ايرلاين‌ هاي داخلي در اين مسير را متضرر کرده بود، از اسفندماه سال گذشته تاکنون پول مسافران ايراني که براي خريد بليت پروازهاي کنسل شده به آن خط پروازي از طريق دفاتر خدمات مسافرتي پرداخت شده را پس نداده است.
براساس آماري که فعالان صنعت گردشگري ايران در اختيار همشهري قرار دادند، تمامي ظرفيت پروازي در نظر گرفته شده براي فروردين‌ماه سال 99 تعداد 440 هزار صندلي پرواز به مقاصد خارجي بود که از اين تعداد حدود 300 هزار صندلي تنها براي نوروز در حال فروش بود.
بازهم براساس همين آمار، حدود 25 درصد ظرفيت 300 هزار صندلي نوروزي به مسافران فروخته و پول بليت آنها از ايراني‌ها دريافت شده بود. 
در نهايت 70 هزار صندلي فروخته شده است که تعداد حدود 30 هزار ايراني بليت سفر به ترکيه را خريداري کردند و 80‌درصد ايراني‌هايي که ظرفيت 70‌هزار صندلي را پر کردند عازم کشورهاي ترکيه، گرجستان، آذربايجان و دوبي بودند.
برآورد همشهري حاکي است حدود 180 ميليارد تومان تنها براي سفر به ترکيه به ايرلاين‌ها پرداخت شد که هنوز بخش عمده اين پرداختي‌ها به مسافران مسترد نشده است. تخمين‌زده مي‌شود مبلغ بليت پرواز به ترکيه در سفرهاي نوروزي براي هر نفر 6 ميليون تومان و براي سفر به آذربايجان و گرجستان 3ميليون تومان و براي سفر به دوبي نيز 4‌ميليون تومان بوده است.
براساس بررسي‌هاي همشهري از آمار ارائه شده توسط شرکت‌هاي خدمات مسافرتي 75‌درصد از مسافران نوروزي بليت سفر به مقاصد‌خارجي را از ايرلاين‌هاي داخلي تهيه کرده‌اند. رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران حتي به همشهري خبر داده است که خط پروازي معروف آلمان نيز که بزرگترين خط پروازي آن کشور است، از دي‌ماه سال گذشته دفتر خود در تهران را تعطيل کرد و از ايران رفت و هنوز بيش از 50 ميليارد توماني را که ايراني‌ها براي خريد بليت‌هاي پروازي از طريق شرکت‌هاي خدمات مسافرتي ايران به آن شرکت داده‌اند، مسترد نکرده است.
دو خط پروازي مهم و شناخته شده کشوري نيز همين مشکل را دارند و هنوز بخشي از بدهي خود به مسافراني که پروازهايشان از اسفندماه سال قبل تاکنون کنسل شده است را مسترد نکرده‌اند.  دفاتر خدمات مسافرتي ايران پيش‌تر نيز صداي اعتراض خود را نسبت به اقدام ايرلاين‌ها در بازنگرداندن پول بليت پروازهاي کنسل شده مردمي که براي دريافت بليت به دفاتر خدمات مسافرتي کشور مراجعه کردند و از طريق اين دفاتر بليت پرواز خريداري کردند، به گوش مسئولان هواپيمايي کشور و وزارت ميراث فرهنگي رساندند. اما با اين حال هنوز بخش بزرگي از مطالبات مردم از سوي ايرلاين‌ها پرداخت نشده و اين موضوع مشکلات زيادي براي دفاتر خدمات مسافرتي ايجاد کرده است.
حرمت‌الله رفيعي خطاب به مسئولان شرکت هواپيمايي کشوري مي‌گويد: اگر پروازها انجام نمي‌شود چرا مجوز پروازهاي خارجي را صادر مي‌کنيد؟ در همين مسير ترکيه بارها مجوز فروش بليت پرواز صادر کرديد و آنها هم بدعهدي کردند و پروازها را برقرار نکردند. در حالي که بليت پرواز به ترکيه فروخته شده است.   او مي‌گويد: مجوز داشتن پرواز را سازمان هواپيمايي کشوري صادر مي‌کند و سيستم فروش بليت هم توسط ايرلاين براي آژانس‌ها باز مي‌شود و بعد که پروازي بدعهدي مي‌کند به آژانس‌ها مي‌گويند بليت نفروشند. خب تکليف مردمي که بليت پروازها را خريداري کرده‌اند چه مي‌شود؟
 حرمت‌الله رفيعي حتي به گراني بليت پروازهاي خارجي در برخي ايرلاين‌ها اشاره مي‌کند و مي‌گويد: قيمت بليت پرواز رفت و برگشت به ترکيه که سال گذشته تا 5 ميليون تومان بود امسال به 80 ميليون تومان رسيده است و در همين شرايط باز هم خطوط پروازي آن کشور در برقراري پروازها بدعهدي مي‌کند. 
صنعت حمل‌ونقل يکي از زيرساخت‌هاي اصلي صنعت گردشگري در جهان است. اما کرونا کاري با اين صنعت کرد که براساس برآوردهاي سازمان‌هاي جهاني هوانوردي، تنها در فروردين و ارديبهشت‌ماه سال‌جاري خسارت جهاني کرونا به اين صنعت 252‌ميليارد دلار برآورد شد.   سازمان بين‌المللي هوانوردي (ايکائو) نيز چندي پيش در گزارشي اعلام کرد: شمار مسافران هوايي بين‌المللي تا اواسط شهريورماه گذشته حدود ۱ ميليارد و ۲۰۰‌ميليون نفر معادل دو سوم افت کرده و درآمد شرکت‌هاي هواپيمايي در سراسر جهان نيز در همين مدت ۲۳۵ ميليارد دلار ريزش کرده است.  مسئولان سازمان هواپيمايي کشوري اما معتقدند تنها صنعت هوانوردي ايران نيست که از کرونا آسيب ديده است. به گفته کارشناسان صنعت هوانوردي، تصور اوليه آن بود که صنعت حمل‌ونقل هوايي تا آخر سال 2021 به قبل از کرونا بازگردد. اما اين امکان ميسر نيست و به همين دليل مجامع جهاني صنعت هوانوردي سال 2024 را براي بازگشت صنعت هوانوردي به شرايط پيش از کرونا مطرح کرده است.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar