نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

سیرک سازش ترامپ رژیم جعلی اسرائیل را نجات نمی‌دهد 

منبع
کيهان
بروزرسانی
سیرک سازش ترامپ رژیم جعلی اسرائیل را نجات نمی‌دهد 

کيهان/  متن پيش رو در کيهان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
علني‌سازي روابط بحرين و امارات با رژيم صهيونيستي در حالي در کاخ سفيد صورت گرفت که اين مراسم، بيش از آنکه شبيه به يک مراسم رسمي باشد، صحنه يک سيرک را در ذهن به تصوير کشيد. هدف اصلي ترامپ از علني کردن روابط قديمي امارات و بحرين با رژيم صهيونيستي، علاوه‌بر نجات خود در انتخابات، کمک به طولاني شدن عمر يک رژيم جعلي است که شمارش معکوس آن مدتهاست شروع شده!

سه شنبه شب وزراي خارجه امارات و بحرين و نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با حضور در کاخ سفيد-و در حالي که به گفته بسياري از مقامات و رسانه‌هاي همين رژيم صهيونيستي، طرفين مدتهاست با هم مخفيانه در ارتباطند-توافق عادي ‌سازي روابط امضا کردند. در اين مراسم، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و وزراي خارجه بحرين و امارات، اسنادي را امضا کردند، که بعدها معلوم شد، لااقل طرف بحريني محتواي سند را اصلا نديده بود!
 براساس اين توافق، امارات و بحرين، رژيم جعلي صهيونيستي را به رسميت مي‌شناسند و با آن، «روابط کامل ديپلماتيک» بر قرار کرده و تبادل سفير انجام مي‌دهند. از ميان کشورهاي اروپايي تنها وزير خارجه مجارستان در اين برنامه حضور داشت! همچنين عمان نيز براي اين مراسم، هيئتي را اعزام کرده بود. به اعتقاد بسياري از کارشناسان جهان، مراسم امضاي اين توافق بيشتر به يک سيرک شبيه بود چون حتي متحدين اروپايي ترامپ نيزحاضر به مشارکت در آن نشدند. دونالد ترامپ که خود در عرصه سياست خارجي فاقد دستاورد است و در ارتباط با ايران، ونزوئلا، چين، کره شمالي، عراق، سوريه و... شکست خورده اکنون سعي مي‌کند با استفاده ابزاري از مهره‌هاي دست نشانده خود در خليج‌فارس به دنبال برگ برنده‌اي در مناظره‌هاي انتخاباتي آمريکا باشد. از سوي ديگر رژيم صهيونيستي نيز که رهبر معظم انقلاب در سال 94 از پايان عمر اين رژيم در 25 سال آينده خبر داده بود، سعي دارد تا براي فرار از نابودي به اقدامات مختلفي دست بزند. اما غافل از اينکه عادي ‌سازي روابط با چند ريز کشور بي‌اهميت و بي‌اراده، نخواهد توانست عمر اين رژيم را طولاني‌تر کند. چرا که امارات و بحرين اساسا در دو دهه گذشته روابط محرمانه با صهيونيست‌ها داشته‌اند و در شرايط کنوني اين روابط فقط علني شده است. اين توافق آنچنان مسخره و مضحک است که حتي روزنامه‌هاي مطرح آمريکايي نيز از آن استقبال نکرده و آن را تنها يک برگ برنده براي ترامپ در انتخابات دانسته‌اند. 
واکنش‌ها

امضاي اين توافق با محکوميت گسترده بين‌المللي مواجه شده است. شخصيت‌ها و گروه‌هاي مختلف در سطح جهان از بغداد، صنعا، سوريه و مراکش گرفته تا ايران، موريتاني، يمن و... همه يک صدا توافق ننگين امارات و بحرين را با رژيم صهيونيستي محکوم کردند. «محمد علي الحوثي» رئيس‌کميته عالي انقلاب يمن در اين مورد اعلام کرد، اماراتي‌ها و سعودي‌ها و متحدان آنها در برابر صهيونيست‌ها سر خم مي‌کنند و با ملت يمن که هيچ تعرضي به آنها نداشته‌اند، مي‌جنگند. اين داستان خنده‌آوري است، آنها دچار نا اميدي و ذلت شده‌اند و در حال گرفتن انتقام از مسائل مهم امت اسلام و در رأس آن مسئله فلسطين هستند. وي در پايان ضمن توصيه به کشورهاي سازش‌کننده براي تجديدنظر در اين اقدام، اعلام کرد، کشورهايي که به عادي‌‌سازي روابط روي آورده‌اند نماينده اسلام و اصول عربي نيستند بلکه بدترين تصوير انحطاط را به نمايش گذاشته‌اند.
«صائب عريقات»، دبير کميته اجرايي سازمان آزادي‌بخش فلسطين نيز توافق صلح امارات و بحرين با   صهيونيست‌ها را در واقع امضاي همان نقشه صلح ادعايي آمريکا موسوم به معامله قرن دانست. اين مسئول فلسطيني ابراز نگراني کرد که شايد بحرين و امارات توافق کرده باشند مسجدالاقصي تحت حاکميت رژيم صهيونيستي قرار گيرد!
«جبريل الرجوب» دبير اول کميته مرکزي جنبش فتح نيز اعلام کرده‌امارات فلسطين را از سال 2010 تحريم کرده و از آن زمان، سفير فلسطين در ابوظبي براي هيچ مناسبت رسمي دعوت نشده است. شيخ نعيم قاسم، جانشين دبيرکل حزب‌الله لبنان نيز اعلام کرد که عادي ‌سازي روابط برگ برنده‌اي است در دست رژيم صهيونيستي که از آن براي اعمال فشار بيشتر بر فلسطينيان استفاده مي‌کند تا حقوق آنها را سلب کند. علي الفايز رئيس‌دفتر سياسي فراکسيون معارضان بحرين نيز ضمن محکوم کردن اين توافق اعلام کرد که عادي‌‌سازي به يک ابزار آمريکايي براي مقابله با محور مقاومت تبديل شده است. 
روزنامه الاخبار لبنان نيز در واکنش به اين توافق نوشت، ملت فلسطين بيش از هر زمان ديگري مي‌دانند که هيچ گزينه‌اي جز مقاومت و انتفاضه ندارند. الجزيره هم نوشته که نتانياهو در نشان دادن حجم دستاوردش در رسيدن به سازش با رژيم‌هاي عربي بزرگنمايي مي‌کند و اين روش معمول اوست؛ درحالي که اين اقدام ميزان وابستگي کامل اسرائيل به آمريکا را نشان مي‌دهد.
موشکباران سرزمين‌هاي اشغالي
جنبش حماس همزمان با امضاي اين توافق اقدام به شليک 15 راکت به سمت سرزمين‌هاي اشغالي کرد. طبق اعلام رسانه‌ها، چند راکت از نوار غزه به سوي شهرک‌هاي اشدود عسقلان شليک شد. برخي منابع خبري از مجروح شدن حداقل شش شهرک‌نشين صهيونيست در اين عمليات خبر داده‌اند. در مقابل جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي سلسله حملات هوايي عليه مناطق مختلف در نوار غزه انجام دادند. گردان‌هاي شهداي «الاقصي» شاخه نظامي فتح نيز در پيامي به صهيونيست‌ها اعلام کرد، گلوله‌باران مقابل گلوله‌باران، معادله‌اي است که مقاومت فلسطين آن را تغيير نخواهد داد. گردان‌هاي «ناصر صلاح الدين» شاخه نظامي کميته‌هاي مقاومت در فلسطين هم اعلام کرد، زمان سکوت تمام شده و آتش با آتش پاسخ داده مي‌‎شود. گردان‌هاي «القسام» شاخه نظامي حماس نيز اعلام کرد، رژيم صهيونيستي هزينه هر تجاوزي به ملت فلسطين يا پايگاه‌هاي مقاومت را خواهد داد و پاسخ گلوله‌باران، گلوله‌باران است. اتاق مشترک گروه‌هاي مقاومت فلسطين نيز اعلام کرد که هرگز به دشمن اجازه نمي‌دهيم ملت و مواضع ما را مورد هدف قرار دهد. اتاق عمليات مشترک گروه‌هاي مقاومت فلسطين با صدور بيانيه‌اي تاکيد کرد «پاسخ ما به تجاوزات دشمن صهيونيستي براي مقابله با هرگونه تجاوز همچنان ادامه خواهد داشت». دکتر محمد الهندي رئيس‌اداره سياسي جنبش جهاد اسلامي هم تاکيد کرد موشک‌هاي غزه پيام فلسطينيان به آمريکا و رژيم صهيونيستي بود مبني بر اينکه غرور آنان را مي‌شکنند. وي تاکيد کرد، نبرد آينده در قلب پروژه صهيونيستي يعني کرانه باختري خواهد بود.
تجمع‌هاي اعتراضي
همزمان هزاران فلسطيني در محکوميت توافق امارات و بحرين با اين رژيم، در شهر رام‌الله و ساير مناطق اين بخش از خاک فلسطين به خيابان‌ها و ميادين آمده‌ و عليه امارات، بحرين و رژيم اشغالگر قدس شعار دادند. آوارگان فلسطيني در لبنان هم براي رد و محکوميت سازش رژيم‌هاي عربي با دشمن اشغالگر با تأکيد بر اينکه مقاومت تنها گزينه براي آزاد‌سازي فلسطين است دست به تظاهرات و تجمعات گسترده‌اي زدند.
شماري از مخالفان سازش رژيم صهيونيستي با امارات و بحرين سه شنبه در شهر واشنگتن و مقابل کاخ سفيد تجمع کردند. به نوشته پايگاه «عاروتص شوع» رئيس‌ائتلاف انجمن ضد اسرائيل حاضر در اين راهپيمايي گفت: «اين يک ضربه به مردم فلسطين است.آنچه آنها توافق صلح مي‌نامند در واقع تاييد اشغال و آپارتايد است.» مردم در پايتخت تونس نيز با برپايي تظاهرات مراسم امضاي دو توافق سازش رژيم‌هايبحرين و امارات با دشمن صهيونيستي در واشنگتن را محکوم کردند. «زهير حمدي» دبيرکل حزب جريان مردمي تونس در حاشيه اين مراسم در گفت‌وگو با شبکه الميادين گفت: «برخي کشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس در آغوش صهيونيسم جا خشک کرده‌اند».او افزود:« به برخي رژيم‌هاي عربي حوزه خليج‌فارس مي‌گوييم اسرائيل هرگز از شما حفاظت نخواهد کرد». نکته جالب توجه اينکه، در داخل آمريکا اين توافق چندان مورد توجه واقع نشده است. سايت عربي ۲۱ در رصد برجسته‌ترين سايت‌ها و روزنامه‌هاي آمريکايي دريافت که روزنامه‌هاي واشنگتن پست، نيويورک تايمز، وال استريت ژورنال و يو اس آي تودي، اين توافق را ناديده گرفته و اين مسئله را در عناوين اصلي خود قرار ندادند و صرفاً برخي از آنها به خبري کوچک در حاشيه بسنده کردند. رسانه‌هاي آمريکايي به توافق‌هاي عادي‌‌سازي ميان کشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي به عنوان يک هديه انتخاباتي براي دونالد ترامپ طي کمپينش براي پيروزي بر جو بايدن، رقيب دموکرات وي مي‌نگرند.
بحرين نمي‌دانست چه چيزي را امضاء مي‌کند!
اما در امضاي اين توافق نکته جالب ديگري نيز وجود دارد. روزنامه صهيونيستي‌هاآرتص در مطلبي نوشته اعضاي هيئت بحريني که براي امضاي توافق سازش با اسرائيل به واشنگتن رسيده بودند تا آخرين ساعات تلاش داشتند از جزئيات نسخه قراردادي که قرار است امضا کند، اطلاع حاصل کنند. آنها تماس‌هاي زيادي با نمايندگان آمريکا برقرار کرده بودند تا بدانند وزير خارجه بحرين در کاخ سفيد قرار است چه قراردادي را با دونالد ترامپ و بنيامين نتانياهو امضا کند. اين روزنامه صهيونيستي در تحليل اين موضوع مي‌نويسد که اين نکته نيز دليل ديگري است که نشان مي‌دهد جزئيات روند سازش هنوز نهايي نشده است.
اين خبر با واکنش تمسخرآميز افکار عمومي داخل سرزمين‌هاي اشغالي مواجه شده است. يکي از شهرک‌نشينان در اين خصوص نوشته است وي از روش معامله‌هاي املاک که در نيويورک استفاده مي‌شود، بهره‌برداري کرده و به اين ترتيب پول زيادي را به جيب زده است.گفتني است، بنابر اعلام رئيس‌سابق موساد، امارات 50 سال است که با رژيم صهيونيستي ارتباط مخفيانه دارد و بنابر اعلام برخي رسانه‌اي صهيونيستي، بحرين نيز سالهاست با اين رژيم حشر و نشر دارد. 

اين يعني، اين دو کشور با رژيم صهيونيستي دشمن نبوده‌اند که حالا با هم توافق صلح امضاء کرده‌اند! همين مسئله سيرک بودن آنچه سه شنبه شب در کاخ سفيد اتفاق افتاد را به خوبي نمايان مي‌کند. اين نمايش فقط يک دستاورد داشت آن هم براي ترامپ در انتخابات پيش رو. البته، کشورهاي مرتجع عربي که همواره اعلام مي‌کردند، فلسطين يک مسئله عربي است و به ايران ربط ندارد، را هم رسوا کرد. حالا ديگر همه چيز شفاف و عيان شده و تکليف مردم منطقه و فلسطيني‌ها با سران خائن عرب آشکار!

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره