نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

چرا انتخابات در آمریکا قابل پیش‌بینی نیست؟

منبع
فرارو
بروزرسانی
چرا انتخابات در آمریکا قابل پیش‌بینی نیست؟

فرارو/متن پيش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

کمتر از دو ماه مانده به انتخابات رياست جمهوري آمريکا رقابت‌هاي انتخاباتي اوج گرفته و دو رقيب اصلي يعني دونالد ترامپ و جو بايدن تلاش مي‌کنند خود را به اثبات برسانند. مسئله مهم اين است که رئيس‌جمهور ايالات متحده آمريکا تاثير بزرگي بر چگونگي برخورد دنيا با بحران‌هاي بين‌المللي نظير جنگ، شرايط اقتصادي، تغييرات اقليمي، کرونا و... مي‌گذارد. به همين دليل انتخاب رييس جمهور آمريکا براي همه دنيا مهم است.

پيش بيني انتخابات آمريکا براي همه کشور‌ها اهميت دارد، اما مسئله آن است که انتخابات در آمريکا کمتر از ديگر نقاط جهان قابل پيش بيني است. در اروپا عموما چند هفته پيش از انتخابات براساس نظرسنجي‌ها و ارزيابي افکار عمومي مي‌توان حدس زد پيروز انتخابات کيست. اما در آمريکا نمي‌توان انتخابات را پيش‌بيني کرد.

شايد دليل اصلي ساختار انتخابات در آمريکا باشد. فرد برنده هميشه آن کسي نيست که بيشترين راي را در سطح کشور کسب مي‌کند، مثل اتفاقي که در سال ۲۰۱۶ براي هيلاري کلينتون افتاد.

در عوض نامزد‌ها بر سر آراي کالج الکترال رقابت مي‌کنند. هر ايالت به نسبت جمعيتش تعداد مشخصي راي در کالج الکترال دارد که در مجموع شامل ۵۳۸ راي مي‌شود؛ لذا نامزد پيروز کسي است که حداقل ۲۷۰ راي کسب کند.

معني اين فرايند اين است که مردم وقتي به نامزد مورد علاقه خود راي مي‌دهند در رقابتي ايالتي شرکت مي‌کنند، و نه رقابتي سراسري.

دلايل ديگري نيز در اين بين وجود دارد. 

محسن جليلوند تحليلگر مسائل بين‌الملل در اين باره به فرارو گفت: «ساختار سياسي آمريکا با اروپا و ديگر کشور‌هاي غربي متفاوت است. انتخابات امريکا دو مرحله‌اي است يک مرحله مردم راي مي‌دهند و يک مرحله کالج‌هاي انتخاباتي، به اين ترتيب سخت است با نظرسنجي از مردم به نتيجه انتخابات رسيد. در انتخابات چهار سال پيش خانم کلينتون سه ميليون بيشتر از ترامپ در ميان مردم آمريکا راي آورد، اما کالج‌هاي انتخاباتي ترامپ را انتخابات کردند به اين خاطر پيش بيني بسيار مشکل است.»

او افزود: "از سوي ديگر ساختار اجتماعي آمريکا هم با ديگر نقاط جهان متفاوت است، در برخي ايالت‌ها، لاتين تبار‌ها و رنگين پوستان نتيجه انتخابات را تعيين مي‌کنند، اما در برخي ديگر سفيد پوستان موثرند. گروه‌هاي مختلف مذهبي هم اثرگذاري زيادي دارند."

جليلوند ادامه داد: "در آمريکا با وجود اينکه ساختار دموکراتيک وجود دارد، اما در پشت پرده کانون‌هاي قدرت به افکار عمومي جهت‌دهي موثري دارند. البته خبري از تقلب و فساد انتخاباتي وسيع نيست، اما با جهت دادن به افکار عمومي در انتخاب رييس جمهور مطلوب خود اثر گذار مي‌شوند."

اين کارشناس مسائل سياست خارجي درباره نقش رسانه‌ها در انتخابات آمريکا گفت: "اصطلاحي هست که مي‌گويد آمريکا "دموکراسي" نيست، "مدياکراسي" است. اين نگاه مدعي است که اين رسانه‌ها هستند که در آمريکا حکومت مي‌کنند. بايد به اين نکته هم توجه کرد که رسانه‌ها در آمريکا بسيار قدرتمندند. يکي از درگيري‌هاي بزرگ ترامپ با همين رسانه هاست. وقتي خبرنگاري را از کاخ سفيد اخراج مي‌کنند با راي يک قاضي باز مي‌گردد. البته بايد اين مسئله را در نظر گرفت که اين رسانه‌ها هر کدام تابع کدام دسته، باند و يا گروه سياسي خاص هستند مثلا واشنگتن پست چپ گراست و فاکس نيوز راستگرا البته چپ و راست در آمريکا تفاوت‌هايي با ديگر نقاط جهان دارند."

به گفته جليلوند "ازطرف ديگر امروزه رسانه‌ها يک طرفه نيستند، شبکه‌هاي اجتماعي فضاي رسانه‌اي يکطرفه را شکسته‌اند. يک زماني همه صبح از خواب بيدار مي‌شدند ببينند سي ان ان چه مطلبي از رييس جمهور را پوشش مي‌دهد، اما حالا اين کار را نمي‌کنند هر وقت اراده کنند مي‌توانند موضع ترامپ را در توئيتر ببينند، درباره آن اظهار نظر کنند و حتي به او فحاشي کنند. رسانه‌هاي امروز دو طرفه شده‌اند، قدرت خط دهي رسانه‌ها کمي تغيير کرده است، اما سياستمداران مي‌توانند به طور مستقيم با مردم ارتباط داشته باشند."

برخي مي‌گويند انتخابات آمريکا شباهت‌هايي به انتخابات ايران دارد و تا دقيقه نود غيرقابل پيش‌بيني است، جليلوند در اين باره گفت: «انتخابات در ايران شبيه به انتخابات در آمريکا نيست همچنين مردم ايران با مردم آمريکا تفاوت دارند. بخشي از مردم ايران عادت دارند نظرشان را پنهان کنند، اما در آمريکا اين شرايط وجود نداد. مردم آمريکا نظرشان را آشکارا بيان مي‌کنند.»

جليلوند درباره پيش بيني نتيجه انتخابات در آمريکا گفت: «با اين اوصاف پيش‌بيني بسيار سخت است، اما معمولا آمريکايي‌ها وسط مسابقه اسب را تغيير نمي‌دهند. از طرف ديگر ترامپ اخيرا موفقيت‌هاي مهمي کسب کرده است. در بحث کرونا توانسته تا حدودي کنترل کند. نرخ بيکاري در دوران کرونا را هم متعادل کرده است و حالا بيکاري در آمريکا تک رقمي شده است. کمک‌هاي حمايتي مناسبي هم به آمريکايي‌ها داده است.»

او افزود: "در حوزه سياست خارجي هم موفقيت‌هاي مهمي کسب کرده است. در بحث صلح اعراب و اسرائيل پيشرفت زيادي داشته است. اين يک برگ برنده براي ترامپ است. يهوديان آمريکا از اين توافق‌هاي صلح با کشور‌هاي حوزه خليج فارس بسيار راضي‌اند. در خصوص افغانستان هم پيشرفت زيادي در زمينه صلح ميان دولت و طالبان داشته است. درباره عراق هم به دنبال خروج نيرو‌هاي خود از اين کشور است. اين موارد اتفاقات مهمي براي ترامپ است که مي‌تواند به باز گرداندن اوضاع به سود ترامپ کمک کند با اين حال تا دقيقه نود نمي‌توان پيش بيني دقيقي از نتيجه انتخابات داشت. "

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar