انواع شرکتهای دانش بنیان
آخرين خبر/شرکت دانش بنيان چيست؟
شرکتهاي دانش بنيان، شرکت هايي هستند که بر پايهي علم و دانش ميباشند و همان طور که از اسمشان پيداست، بنيان و ريشهي آن ها را، دانش تشکيل ميدهد. اين شرکتها، کالا يا محصول ملموسي که به تنهايي قابل استفاده باشد را ارائه نميدهند و با ترکيب علم و فنآوري، فعاليتهاي مفيدي را به ثمر ميرسانند. از آن جايي که در اين نوع از شرکت، علم و دانش نقشي اساسي را ايفا ميکند، اقشار پژوهشگر و هيئتهاي علمي، از اعضاي مهم اين شرکتها به شمار ميروند.
انواع شرکت هاي دانش بنيان
شرکت هاي نوپا نوع ۱:
شرکت دانش بنيان نوپا نوع ۱، به شرکتي گفته ميشود که هيچ دستاورد مالياي کسب نکرده است و يا به عبارتي، فاقد اظهار نامه مالياتي مي باشد. اين دسته از شرکتهاي دانش بنيان، بايد محصولات خود را به مرحلهي توليد برسانند و يا در بدبينانه ترين حالت، به عنوان نمونهي آزمايشگاهي ساخته شوند. محصول توليد شده توسط اين نوع از شرکتها، بايد به سطح فن آوري بالايي دست پيدا کند و باعث به وجود آمدن ارزش افزوده ابالايي شود تا بتواند در دسته ي شرکت هاي دانش بنيان سطح يک قرار بگيرد. شرکتهاي دانش بنيان نوع ۱، معاف از ماليات ميباشند
🔸شرکتهاي نوپا نوع ۲
اين دسته نيز بايد سطح دست يابي به فن آوري بالايي را داشته باشد تا بتواند خدمات دانش بنيان سطح دو را دريافت کند. تنها فرق اين دسته با دستهي نوپا نوع ۱ در اين است که سطح پيچيدگي و سختي کار نوع ۱ بيشتر از نوع دو ميباشد.
🔸شرکتهاي توليدي نوع ۱
شرکتهاي اين دسته از دانش بنيانيها، به شرکتهايي گفته ميشود که در آخرين اظهارنامه مالياتي شرکت، بيش از ۲۵ درصد درآمدشان مکتوب شده باشد. اين شرکت ها بايد محصولات خود را به مرحلهي توليد برسانند. محصولات توليد شده بايد از سطح فناوري بالايي برخوردار باشند تا بتوانند مشمول خدمات شرکت هاي دانش بنيان سطح يک شوند.
🔸شرکت هاي توليدي نوع ۲
عنوان اين نوع از دانش بنيان ها را تنها سه دسته از شرکتها مي توانند داشته باشند.
دسته اول: شرکت هايي که محصولات خود را به مرحلهي توليد رسانده باشند. اين محصولات بايد به سطح تکنولوژي بالايي دست پيدا کنند و شامل خدمات شرکت هاي دانش بنيان سطح يک شود.
دسته دوم: شرکت هايي که فعاليت هاي مهندسي و پروژه هاي پيمانکاري داشته باشد اما با شرط بر اينکه حداقل ۱۰ درصد کار را معيار هاي شرکت دانش بنيان تشکيل دهد.
دسته سوم: شرکت هايي که محصولات خود را به مرحله ي توليد رسانده باشند. اين محصولات بايد به سطح تکنولوژي بالايي دست پيدا کنند و شامل خدمات شرکت هاي دانش بنيان سطح دو شود.
🔸شرکت هاي دانش بنيان نرم و هويتساز
شرکت هايي که در اين حوزه فعاليت مي کنند، بايد از محصولاتي با فناوري و تکنولوژي بالايي برخوردار باشد و همچنين مقدار دقيق و مشخص مسائل فني و مالي اين نوع از شرکت ها بررسي خواهد شد
🔸شرکت هاي دانش بنيان فرايندي و خدماتي
شرکتهاي اين دسته، بايد با استفاده از وسايل، امکانات و مسيرهايي که از طرف شرکتهاي دانش بنيان به تاييد رسيده و شرايط آيين نامهي ارزيابي دانش بنيان را دارا مي باشد، کالا و خدمات غير دانش بنياني توليد کنند. اين نوع از شرکتها ميتوانند مشمول خدمات شرکتهاي دانش بنياني توليدي نوع دوم شوند..
نقش شرکتهاي دانش بنيان در صنعت لوازم خانگي
پيشرفت تکنولوژي در سطح جهاني و حضور در بازارهاي بين المللي، نيازمند توليد لوازم خانگي بسيار با کيفيت و رقابتي و همچنين افزايش ميزان توليد در اين زمينه ميباشد. صنعت لوازم خانگي در کشورما، يکي از مهمترين صنعتها به شمار ميرود و تمامي شرکتها سعي بر ارائهي محصولات با کيفيتتر از قبل همراه با تکنولوژي روز دنيا هستند، اما چه مقدار از اين تلاشها به نتيجه خواهد نشست؟ پشتيباني از شرکتهاي دانش بنيان در صنعت لوازم خانگي، يکي از اصلي ترين مباحث در حوزهي دانش بنيان ها به حساب ميآيد؛ زيرا با حضور در بازار هاي بين المللي و قرار گرفتن در کنار برندهاي نام آشنا و معروف دنيا، اين ترکيب علم و دانش و تبديلش به يافتههاي علمي جديد است که ميتواند جايگاه در خور توجه براي ما به ارمغان بياورد.
سخن آخر
امروزه شرکتهاي دانش بنيان، سهم بسزايي در پيشرفت اقتصادي کشورها دارند. کشورمان ايران نيز با حدود ۲۷۰۰ شرکت دانش بنيان، در ابتداي اين راه طولاني قرار دارد؛ اما پژوهشگراني با استعداد و اساتيدي با جايگاه علمي بالا، در اين حوزه مشغول به فعاليت هستند که آيندهي اقتصاد ايران را در دست دارند. براي رشد بيشتر در اين حوزه و همگام شدن با کشورهاي پيشرفتهي ديگر، اولين و ابتدايي ترين قدم، حمايت از شرکتهايي است که به واسطهي دانشي که دارند، توانستهاند تکنولوژي و فناوري هاي روز دنيا را، با علم درآميزند تا بتوانند آسايش بيشتري را براي مردم به ارمغان بياورند. به عنوان مثال، گروه صنعتي انتخاب الکترونيک که محصولات خود را با نام چندين برند از جمله اسنوا، پرچمدار لوازم خانگي در ايران، روانه بازار ميکند، با بومي سازي دانشهاي جهاني، لوازم خانگي پيشرفته خود را با جديدترين تکنولوژيهاي روز دنيا، به خط توليد ميرساند و آزمايشگاههاي دانش بنيان اين شرکت، نظارت مستمري بر تمامي اين فرايندها دارد. درست است که کشور ما در ابتداي اين مسير طولاني قرار دارد، اما با حمايت شرکتهاي دانش بنيان، آيندهي درخشاني در اقتصاد دنيا خواهيم داشت.