نماد آخرین خبر

سرمقاله حمایت/ قدرت مردمی جمهوری اسلامی

منبع
حمايت
بروزرسانی
سرمقاله حمایت/ قدرت مردمی جمهوری اسلامی

حمايت/ « قدرت مردمي جمهوري اسلامي » عنوان سرمقاله روزنامه حمايت نوشته دکتر منصور حقيقت پور است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:
 
مردم در ساختار و چارچوب سياسي نظام جمهوري اسلامي نقش اصلي و ويژه‌اي را ايفا مي‌کنند و در هم تنيدگي حضور آن‌ها در دوام و قوام انقلاب تا جايي است که نمي‌توان ميان ملت و حاکميت تفکيک قائل شد. افزون بر حضور قاطبه مردم در نضج گرفتن نهضت امام خميني (ره)، در هر بزنگاه و مقطعي که براي دفع شر توطئه‌هاي داخلي و خارجي به آن‌ها نياز بود، جوانمردانه به ميدان آمدند و قدرت نظام را به رخ بيگانگان کشيدند.
بيش از چهار دهه پيش در چنين روزهايي، اين مردم بودند که در ميانه سبعيت  گارد پهلوي به دستور امام (ره) خيابان‌ها را ترک نکردند، در مقابل گلوله‌ها ايستادند، شهيد و جانباز دادند و بدون کوچک‌ترين چشمداشت مادي تا 22 بهمن به مبارزه ادامه دادند. دامنه اين مجاهدت فراموش ناشدني و حضور دائمي در عرصه‌هاي ديگر همچون دفاع مقدس، کمک به آباداني مناطق محروم، شرکت پرشمار در راهپيمايي‌هاي وحدت‌آفرين و دشمن‌شکن (روز قدس، 22 بهمن، مراسم تشييع شهدا، اربعين حسيني) کشيده شد و ملت سرفراز ايران از همه آن‌ها پيروز بيرون آمد.
يکي از وجوه تمايز شاخص و ممتاز جمهوري اسلامي نسبت به‌نظام ستم‌شاهي و حتي در حال حاضر در مقايسه با کشورهاي قرون‌وسطايي منطقه، مشارکت مردم در تعيين مقدرات خود از طريق حضور در پاي صندوق‌هاي رأي است. در دوره پهلوي، اساساً مردم با پديده‌اي به نام مردم‌سالاري بيگانه بودند و شايد به تعداد انگشتان يکدست هم نبود که ملت احساس مفيد بودن در مديريت کلان کشور داشته باشد. طبق اسناد تاريخي، حتي زمان برگزاري همان انتخابات فرمايشي هم جز در چند روزنامه محدود منتشر نمي‌شد و عموم مردم متوجه نمي‌شدند و نمي‌دانستند که در چه تاريخي برگزار مي‌شود. سپس هر کسي را که پيش‌تر براي وکالت برگزيده بودند، راهي مجلس مي‌کردند و پس از اعلان در روزنامه‌ها، وانمود مي‌کردند که نورچشمي‌هاي فاسد و وابستگان خائن، منتخبين مردم هستند!
انقلاب اسلامي اين قاعده را به‌طور کامل برگرداند و مردم را به گفته معمار کبير انقلاب (ره) به «ولي‌نعمت» تبديل کرد. مردم امروز نه‌فقط به نمايندگان، اعضاي شوراي شهر و رئيس‌جمهور بلکه به خبرگاني که مسئول انتخاب رهبر هستند، رأي مي‌دهند و در همه اين مراحل، نظر آن‌ها حساس و تعيين‌کننده است. مسئولان در نظام جمهوري اسلامي مستظهر به آراي عمومي هستند و در طول مدت خدمت خود، تحت رصد و نظارت آن‌ها؛ لذا مي‌دانند چنانچه رضايت ملت را به دست نياورند، در سپهر سياسي کشور جايي نخواهند داشت و بايد جاي خود را به مسئولي خدوم و کارگزار بدهند. اين‌ها همه جلوه‌هايي از ميدان‌داري ملت در عرصه انتخابات است که به يمن پيروزي انقلاب رخ داد.

درس اين حضور براي متصديان امر و کارگزاران نظام آن است که به اتکا اين پشتوانه خلل‌ناپذير، محاسبات و سياست‌هاي خود را با حداکثر توان به‌پيش ببرند. مردم و ظرفيت‌هاي بي‌نهايت آن‌ها چنانچه درست شناخته شوند، دشمنان نيز در نحوه مواجهه با اقتدار جمهوري اسلامي دچار خطاي محاسباتي نمي‌شوند و علاوه بر اين، تحليل و رويکرد برخي از مسئولان نيز اصلاح خواهد شد.
با غفلت از اين نيروي عظيم، ديده‌ايم که گاهي بعضي از مقامات و نهادهاي تصميم گير، براي حل مشکلات و چالش‌ها نگاه به خارج دارند. با اينکه اين راه‌حل بارها آزموده شده و خسارات سنگيني نيز به کشور وارد کرده، اصرار براي پيمودن اين راه نافرجام، مايه تعجب و تأمل فراوان است. اين در حالي است که هر جا انقلابي عمل کرديم و نيروهاي مردمي را به‌صورت پيش‌فرض در بدنه اجرا و آباداني کشور بکار گرفتيم، نتايج درخشان به دست آورديم و هر زمان که به دشمن اعتماد شد، طرف‌هاي خارجي اين پالس را دريافت کردند که مردم خسته شده‌اند و اوضاع فقط زماني بسامان مي‌شود که بيگانگان به ياري برخيزند.
ديگر آفت دور شدن از سرمايه‌هاي مردمي که ميراث گران‌سنگ امام راحل است، جا ماندن مسئولان از حقايق و واقعيت‌هاست. در اظهار نظر مقامات آمريکايي و غربي به کرات شنيده شده که به ثقل و ثبات نظام جمهوري اسلامي و قوي بودن ايران عزيز اذعان کرده‌اند. رمز اين حقيقت اين است که ايران متکي به اراده و خواست مردم است و دشمن دقيقاً بر همين مبناست که برنامه‌هاي طولاني‌مدت و چندمرحله‌اي براي ايجاد شکاف بين ملت و حاکميت تدوين و اجرايي کرده است.
بدخواهان اين آب و خاک، چنين برداشت واقع‌گرايانه و رئاليستي از اين حقيقت دارند، حال آنکه مع الاسف، بعضي تکيه‌گاه خود را به برقراري رابطه با عوامل پوشالي خارجي قرار داده‌اند. اين نگاه مي‌تواند از اين منظر بسيار خطرناک باشد که به نام مردم و به کام برخي منفعت‌طلبان، چوب حراج به داشته‌ها و ظرفيت‌هاي کشور زده شود. به‌بيان‌ديگر، نگاه واقع‌گرايانه به اين معادله، گره‌گشاي بسياري از معماهاي به‌ظاهر غامض و دشوار است و فاصله گرفتن از درک و فهم آن، حل نهايي مشکلات را به تأخير خواهد انداخت.
در حقيقت، التزام به جمهوريت نظام زماني محقق مي‌شود که تمام رده‌هاي مديريتي کشور در برابر مردم پاسخگو باشند و از زير بار مسئوليت به بهانه‌هاي مختلف شانه خالي نکند. مسئولي که هنگام مصائب و دشواري‌ها، آدرس کارشکني دشمنان خارجي را مي‌دهد و حاضر نيست به مطالبات عمومي تن دهد، هنوز در بديهيات مانده و در جا مي‌زند. ضمن اينکه ملت، خدمتگزاري را مي‌خواهند و مهر تأييد به تصميمات او مي‌زنند که به اسلاميت در کنار جمهوريت ملتزم باشد و دم از مسائلي که معنويت و دين‌داري را تضعيف کند، نزند. به بيان مقام معظم رهبري، اسلاميت و جمهوريت دو عنصر جدا نيستند که به يکديگر وصل شده باشند و يک حقيقت را به وجود آورده باشند؛ در دل اسلاميت، جمهوريت هست. در دل اتکاء به‌حکم الهي، تکيه به مردم و احترام به خواست و رأي مردم هست.» (12 مرداد 88)
و بالاخره اينکه با تکيه به اين نيروي عظيم، همان‌گونه که در دهه فجر 57 نظام تا بن دندان مسلح و موردحمايت پهلوي ساقط شد و گردنه‌ها يکي پس از ديگري فتح شدند، حل مسائل بسيار ساده‌تر در مقايسه با مقاطع سهمگين و دشوار گذشته تنها نيازمند عزم و اراده انقلابي است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar