برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

علامت شرقی به بازار دلار

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
علامت شرقی به بازار دلار

دنياي اقتصاد/متن پيش رو در دنياي اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

يکي از هراس‌هاي بازيگران افزايشي بازار ارز، آزادسازي منابع ارزي ايران در کشورهاي ديگر بود؛ همين عامل موجب مي‌شد که آنها تا حدي با احتياط در معاملات فعاليت کنند. روز دوشنبه، ميزان احتياط افزايشي‌ها به‌دليل انتشار دو خبر بيشتر هم شد. برخي خبرگزاري‌ها گزارش کردند که درخصوص نحوه جابه‌جايي و مصرف بخشي از منابع بانکي ايران در کره جنوبي، توافق‌هايي بين دو طرف صورت گرفته است. در کنار اين، عنوان شد که سفير ژاپن در ديدار با رئيس کل بانک مرکزي به ايران پيشنهاد کرده است که از منابع ارزي موجود در اين کشور شرقي براي خريد واکسن کرونا استفاده شود.
 
انتشار چنين خبرهايي، به معامله‌گران ارزي سيگنال مي‌داد که گشايش‌هاي واقعي اقتصادي در راه است؛ همين موضوع زمينه ساز آن شد که دلار و سکه در روز دوشنبه افت قيمت را تجربه کنند؛ در سومين روز هفته، اسکناس آمريکايي تا نزديک ساعت ۴ بعدازظهر ۱۵۰ تومان افت را تجربه کرد و روي عدد ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان قرار گرفت.  سکه بازان علامت کره‌اي‌ها و ژاپني‌ها را جدي تر گرفتند و اين مساله در روند قيمتي فلز گرانبهاي داخلي مشهود بود. سکه ديروز ۲۳۰ هزار تومان افت قيمت را به ثبت رساند و به بهاي ۱۰ ميليون و ۹۷۰هزار تومان رسيد. چنين افتي در شرايطي صورت گرفت که بهاي اونس طلا تا ساعت ۸ بعدازظهر در بازارهاي جهاني روندي صعودي داشت و از مرز هزار و ۱۸۰ دلاري عبور کرده بود. شايد اگر افزايش بهاي طلاي جهاني نبود، فلز گرانبهاي داخلي افت بيشتري را نيز به ثبت مي‌رساند.

چرا سيگنال کره‌اي‌ها اهميت دارد؟
به‌دليل اعمال تحريم‌هاي بانکي توسط ايالات‌متحده آمريکا، بسياري از منابع ارزي ايران در کشورهاي ديگر بلوکه شده است. به‌عنوان مثال، گفته مي‌شود که حدود هفت ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي ايران به‌دليل تحريم‌هاي آمريکا در بانک‌هاي کره‌اي وجود دارد و امکان استفاده از آن براي ايران وجود نداشته است. برخي از تحليلگران بازار ارز اعتقاد دارند، دليل افزايش قيمت دلار در سال ۹۹ بيشتر ناشي از ضعف در قسمت عرضه ارز بود. اين گروه معتقدند هر چقدر دسترسي ايران به منابع بلوکه شده اش بيشتر شود، سمت عرضه ارز تقويت خواهد شد و به تبع آن، قيمت دلار در مسير کاهشي قرار خواهد گرفت.

براي اينکه ميزان بزرگي منابع بلوکه شده مشخص شود، بايد گفت که اندازه واردات ايران در دي ماه ۹۹ حدود ۴ ميليارد دلار بود که هم چنان بسيار کمتر از منابع بلوکه شده ايران در کره‌جنوبي است. در واقع ايران با آزادسازي منابع ارزي‌اش مي‌تواند به راحتي تقاضاي واقعي را پاسخ دهد و حتي مقداري را براي پاسخگويي به تقاضاهاي سفته بازانه کنار بگذارد.

جدا از اين، دسترسي به درآمدهاي ارزي به معناي آن است که گشايش‌هايي در زمينه ارتباطات بانکي صورت گرفته و حداقل سختگيري‌هاي آمريکايي‌ها در حال کاهش است.

چنين ديدگاه‌هايي در روز دوشنبه ميان معامله‌گران وجود داشت و موجب شد که قيمت دلار و سکه نزولي شود. با اين حال، برخي از فعالان باور داشتند که بازار همچنان درگير سودگيري معامله‌گران از خريدهاي پيشين است. اين گروه اعتقاد دارند، دلار در صورتي که از کانال ۲۴ هزار توماني نيز پايين برود، در محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ توماني مورد حمايت قرار خواهد گرفت. آنها باور دارند، تا زماني که تحريم‌ها به‌صورت کامل لغو نشوند، امکان افت قيمت دلار به‌صورت جدي وجود نخواهد داشت. آنچه مسلم است بازار در روزهاي اخير بيشتر از قبل نسبت به اخبار سياسي حساس شده است. برخي از فعالان عنوان مي‌کنند، اگر جنس اخبار متفاوت تر از روز دوشنبه شود، دلار به مسير افزايشي بازخواهد گشت و سطوح از دست رفته را پس خواهد گرفت. با اين حال، ديروز جو بازاري‌هاي سکه و دلار کاهشي بود و کمتر کسي جسارت خريد داشت. در صورتي که دلار زير مرز ۲۵ هزار توماني باقي بماند، فروش‌ها باز هم بيشتر خواهد شد. براي سکه بازان عدد ۱۰ ميليون و ۸۰۰ هزار توماني اهميت خواهد داشت و با توجه به شکست يا مقاومت آن، موقعيت معاملاتي آينده خود را تنظيم خواهند کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar