نماد آخرین خبر

سرمقاله اطلاعات/ مشکل دقیقاً همینجاست!

منبع
اطلاعات
بروزرسانی
سرمقاله اطلاعات/ مشکل دقیقاً همینجاست!

اطلاعات/ « مشکل دقيقاً همينجاست! » عنوان يادداشت روزنامه اطلاعات به قلم فتح الله آملي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

رهبري در نخستين سخنراني خويش که معمولاً هر سال در جمع زائران حرم شريف رضوي بيان مي‌شد و سال گذشته و امسال به دليل شرايط کرونايي از طريق رسانه ملي به ملت ارائه شد؛ امهاتي مطرح کردند که يکي از آنها تيتر نخست روزنامه ديروزِ [اطلاعات] قرار گرفت: 

«مسئولان، حال و آينده اقتصاد ايران را به تحريم گره نزنند» تجربه‌اي که از بدعهدي آمريکا و اروپا در عمل به تعهدات خويش در برجام داشته‌ايم حالا بايد به خوبي اهميت توجه به اين هشدار را روشن و عيني کرده باشد.

متأسفانه در سال‌ها و حتي دهه‌هاي گذشته شاهد بوده‌ايم که عادت به اقتصاد نفتي و عدم توجه به ظرفيت‌هاي داخلي و ضرورت انجام اصلاحات ساختاري چه سرنوشتي را براي اقتصاد کشور و به تبع آن اشتغال و رفع بيکاري و کاهش تورم رقم زد و به ويژه انرژي زايد الوصفي که دولت مستقر براي رفع تحريم‌ها و گره‌زدن اقتصاد کشور به سرنوشت برجام به خرج داد، چه خستگي و بدعاقبتي برايش به ارمغان آورد. نگارنده برخلاف بسياري از مخالفان دولت تلاش تيم ديپلماسي کشور براي انعقاد برجام و رفع تحريم‌هاي ظالمانه را نه يک شکست مي‌داند و نه دستاوردهاي آن را هيچ مي‌پندارد. بي‌شک تلاش مجاهدانه دکتر ظريف و مذاکره کنندگان کشور نمونه‌اي از وطن‌دوستي و ايمان و مجاهدت خالصانه بود که نبايد آن را بي‌اجر گذارد که البته نقاط ضعفي هم داشت که محل اين بحث نيست و کارشکني‌هايي هم در زمان خودش از داخل و خارج براي شکست آن صورت گرفت که در همان زمان و در سلسله يادداشت‌هايي بدان اشاره شد و جاي تکرار آن در اين مقال نيست؛ اما بزرگ‌ترين اشکالي که مي‌توان بدان اشاره کرد و برآن نقد داشت، اتکاي غيرلازم و بيش از منطق و ظرفيت وجودي آن پيرامون برجام و صرف انرژي فراوان براي برداشتن تحريم‌ها به هر قيمتي و از همه بدتر گره زدن اقتصاد کشور به آن و بزرگنمايي بيش از حد اثر تحريم‌ها بر توسعه و پيشرفت کشور بود.

براساس همين اتکا و خوش بيني بود که در سال‌هاي ۹۶ و ۹۷ با سرکوب قيمت ارز و با دل بستن به رشد اقتصادي که بيشتر محصول صادرات نفت و مشتقات نفتي و نه اصلاح ساختاري اقتصاد کشور بود و بدتر از همه با صرف اين درآمدها در بخش مصرف و نمايش کاذب کاهش تورم و عدم توجه به توليد ملي واقعي عملاً‌ به آسيب‌پذيري اقتصاد و اثرگذاري بيشتر تحريم کمک شد و به همين علت دولت عجيب و غريب ترامپ فرصت را براي خروج از برجام و فشار بيشتر تحريمي مناسب ديد و نتيجه اين غفلت و به ويژه قيمت‌گذاري دستوري و غيرمنطقي ارز خارجي و فسادي که متعاقب آن بروز کرد، با فاصله اندک از بازگشت تحريم‌ها و کاهش درآمد نفتي با چيزي شبيه فاجعه در اقتصاد و دخل و خرج کشور و کاهش ارزش پول ملي روبرو شديم که محصول همين عادت به مفت‌خوارگي نفتي و عدم توجه به تلاش و کار و توليد داخلي بود و تورم، رشد نقدينگي و سقوط پول ملي را به دنبال آورد و حال که اقتصاد کشور با وجود بدترين تحريم‌ها تا حدي در حال بازيابي ثبات نسبي خويش است محصول همين مقدار توجه به توليد داخلي و دل‌کندن از درآمدهاي نفتي و گره نزدن سرنوشت اقتصاد کشور به رفع تحريم‌هاست. اما آيا اين سخن بدين معناست که تلاشي براي رفع تحريم‌هاي ظالمانه و قلدرمآبانه صورت نگيرد يا اصولاً بر اين انديشه باشيم که تحريم نعمت و برکت است! قطعاً چنين نيست و توصيه رهبري هم هيچ نسبتي با اين گزاره ندارد و هيچ منطق خيرخواه و دلسوزانه‌اي نيز اين را نمي‌پذيرد.

اتفاقاً تلاش در جهت تقويت توان و ظرفيت داخلي از جمله مادي، معنوي، انساني و تکنيکي و دانش‌بنيان و جلوگيري از عادت به مفت‌خوارگي نفتي، بهترين مؤلفه قدرت براي چانه‌زني و منصرف‌کردن دشمن از اين حربه کثيف و قديمي را فراهم مي‌آورد. لذا قدر مسلم بايد همه تلاشمان را به کار ببريم تا اين تحريم‌هاي ظالمانه از سر کشور و ملت دور شوند. بي‌ترديد در مسير توسعه کشور وجود تحريم‌ها يک سد بزرگ و غير قابل انکار است اما گره‌زدن سرنوشت اقتصاد به رفع تحريم و بزرگنمايي بيش از حد آن در فهم و ارزيابي مشکلات و نارسايي‌ها و چالش‌هاي کشور يک اشتباه و انحراف اساسي است که ما را از توجه به آسيب‌شناسي معضلات ناشي از عدم تعادل‌هاي اساسي در اقتصاد و تأخير در انجام اصلاحات ساختاري لازم باز مي‌دارد.

خلاصه آنکه نقش تحريم در مشکلات کشور حدود سي درصد است؛ براي آن هفتاد درصد بقيه چه کرده‌ايم؟ مشکل دقيقا همينجاست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar