نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

تلاش جدید آنکارا برای نجات متحد سنتی خود در یمن

منبع
مشرق
بروزرسانی
تلاش جدید آنکارا برای نجات متحد سنتی خود در یمن

مشرق/متن پيش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

ترکيه در ماه هاي گذشته با انتقال تروريست ها از سوريه به يمن تلاش کرد پيشروي رزمندگان را در حومه مارب متوقف کند اما ناکام ماند و حالا تروريست هاي داعش را به ميدان آورده است.

اواخر سال گذشته در گزارشي به جزئيات ماجراجويي ترکيه در بحران يمن اشاره و از تلاش اردوغان براي اعزام صدها تن از تروريست هاي مورد حمايت آنکارا از مناطق اشغالي خاک سوريه به حومه شهر مارب گفته شد.

درخواست کمک حزب اصلاح (شاخه جريان اخوان المسلمين در يمن) از آنکارا باعث شد مقامات اطلاعاتي ترکيه تمام توان خود را به کار گيرند و شخصا در مناطق اشغالي استان ادلب سوريه حاضر شوند و با سرکرده هاي ارشد گروهک هاي تروريستي رايزني کنند.

نتيجه اين ديدارها و مذاکرات فشرده در اين مقطع زماني توافق براي سازماندهي چند گروه از عناصر گروهک تروريستي از جمله جبهه النصره (شاخه رسمي القاعده در سوريه) براي انتقال به خطوط درگيري در حومه شهر مارب بود و البته ترکيه متعهد شد تمامي هزينه ها را پرداخت کند.

براساس اطلاعات به دست آمده در پايان اسفنده ماه ۹۹، حداقل ۳۰۰ تن از تروريست ها با دستمزد ماهانه حدود ۲ هزار دلار از مناطق اشغالي غرب سوريه به مناطق تحت تصرف ائتلاف در يمن اعزام شدند تا پيشروي رزمندگان را متوقف کنند.

دولت ترکيه در ماه هاي اخير روابط تيره با رژيم سعودي را بهبود داد و تمايل خود را براي حضور ميداني در خاک يمن نشان داد و با انتقال تروريست هاي مورد حمايتش درصدد است حزب اصلاح را از شکست در شهر مارب نجات دهد که تاکنون ناکام مانده است.

نتيجه ندادن تلاش تروريست هاي اعزامي از سوريه در حومه غربي مارب (مهم ترين پايگاه هاي حزب اصلاح و سعودي ها در يمن) و رسيدن نبردها به لحظات حساس و حضور رزمندگان در يک قدمي دروازه هاي شهر مارب باعث شده ترکيه به دنبال ماجراجويي جديدتري باشد.

ترس از شکسته شدن آخرين خطوط دفاعي و از دست دادن شهر مارب که به معناي کاهش نفوذ سياسي و نظامي و حذف از چرخه تصميم گيري حزب اصلاح در يمن است دولت ترکيه را به اين نتيجه رسانده که اين بار انتقال تروريست هاي داعش از خاک سوريه به يمن را در دستور کار قرار دهد.

براساس اطلاعات به دست آمده، شماري از تروريست هاي داعش به همراه ساير عناصر گروهک هاي تروريستي در ابتدا از مناطق اشغالي سوريه (شمال استان حلب و مرکز و شمال استان ادلب) به خاک ترکيه انتقال داده شدند و سپس به نقاط اشغالي يمن منتقل شدند.

به گفته منابع ميداني، نيروهاي حزب اصلاح مسئول استقرار عناصر گروهک هاي تروريستي داعش در جبهه هاي مختلف درگيري به ويژه در حومه غربي و جنوبي شهر مارب هستند و اين اقدام به صورت سري صورت ترتيب داده مي شد تا از چشم رسانه ها دور بماند.

اما در روزهاي گذشته با انتشار فيلمي از «صلاح باجبع» معروف به «ابوصفيه» از فرماندهان ارشد شناخته شده تروريست ها  که براي جنبش مقاومت انصارالله و رزمندگان رجزخواني و اعلام کرد وارد يمن شده پرده ها کنار رفت.

اين سرکرده ارشد تروريست ها چندين سال عليه ملت و نيروهاي ارتش سوريه جنايت کرد و مدتي نيز در ترکيه اقامت داشت و حالا به يمن بازگشته است تا پيشروي رزمندگان را در حومه شهر مارب متوقف کند اما روند تحولات به خوبي نشان مي دهد او و ساير تروريست ها در ميدان موفق نبوده اند.

از سويي ديگر بايد به يک نکته توجه داشت «ابوصفيه» و صدها تن ديگر از تروريست هاي القاعده و داعش که از خاک ترکيه به مارب اعزام شده اند و در ميدان نبرد هستند اهل يمن هستند و پيشتر توسط ائتلاف غربي - عبري - عربي به ترکيه و سپس به سوريه انتقال داده شدند.

به گزارش مشرق، با منتشر شدن اين فيلم سرکرده تروريست ها ديگر امکاني براي تکذيب وجود ندارد و آنکارا ديگر نمي تواند اين مسئله را خبرسازي دروغ اعلام کند و مسئوليت نپذيرد و براي همه کساني که در اقدامات ترکيه شک داشتند مشخص شد در پشت پرده چه مي گذرد.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar