نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

تایید 8 نامزد؟

منبع
صبح نو
بروزرسانی
تایید 8 نامزد؟

صبح نو/متن پيش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

احراز صلاحيت‌هاي نامزدهاي سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري اگرچه کماکان در ايستگاه شوراي‌نگهبان متوقف است اما زمان زيادي تا اعلام نهايي و پايان مهلت قانوني اين شورا باقي نمانده است. حضور چهره‌هاي مختلف و متکثر سياسي در گردونه انتخابات حالا شرايط را متفاوت از دوره‌هاي پيش کرده است.
گمانه‌زني‌ها حالا شرايط را به گونه‌اي ديگر رقم زده است؛ اگرچه شخصيت‌هاي متفاوتي را مي‌توان در فضاي انتخاباتي ديد اما گمانه‌زني‌ها تاکنون از احراز صلاحيت شخصيت‌هايي مانند آيت‌الله سيدابراهيم رييسي، سعيد جليلي، محسن رضايي، عزت‌الله ضرغامي، علي لاريجاني، عبدالناصر همتي، حسين دهقان و مسعود پزشکيان، محمد شريعتمداري و عليرضا زاکاني حکايت دارد؛   اما تاييد صلاحيت 8 نفر از اين 10 نامزد رياست‌جمهوري در شوراي نگهبان ادامه دارد.
در اين راستا، عباسعلي کدخدايي درباره احراز صلاحيت‌هاي کساني که پيش از اين و در دوره‌هاي گذشته، گفت: کسي که دو دوره رييس‌جمهور بوده و بعدِ چهار سال دوباره براي ثبت‌نام آمده، دوباره بايد با شرايط فعلي ما بررسي شود. اين حکم قانون است؛ يعني ميزان حال فعلي افراد است و بايد در هر دوره‌اي افراد بررسي شوند. به همين خاطر ممکن است فردي در دوره‌ گذشته صلاحيت داشته ولي الان صلاحيتش را از دست داده است.
 
جهانگيري؛ فداي روحاني
 شايد اسحاق جهانگيري مصداق آن چيزي باشد که کدخدايي اعلام کرده است. وي در سال96 علي‌رغم احراز صلاحيت و حضور در انتخابات، تنها به نقشي پوششي بسنده کرد و زير سايه حسن روحاني قرار گرفت. کانديداي اجاره‌اي حالا علاوه بر کارنامه ضعيف و هزينه‌سازي براي اصلاح‌طلبان، کانديداي بالقوه آن‌ها را نيز به پرتگاه برده است. حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر طي توييتي در صفحه شخصي خود نوشت که اسناد تخلفات اسحاق جهانگيري را که منجر به رأي دادگاه شده است، براي بررسي در تاييدصلاحيت‌ها به شوراي محترم نگهبان ارسال کردم.
دفاع تمام‌قد جهانگيري در مناظرات سال96 از روحاني و ظاهر شدن در مقام مسوول و گزارش عملکرد در برنامه‌هاي متعدد تلويزيون، حالا جهانگيري را باوجود اقبال کارگزاراني‌ها، با ترديد و اماواگر همراه کرده است. عدم احراز صلاحيت جهانگيري در اين دوره مي‌تواند الگويي باشد براي کساني که با فدا کردن خود نقش‌هاي پوششي و تکميل‌کننده را برعهده مي‌گيرند.
البته چهره‌هاي بسياري در اين دور از انتخابات از حضور در گردونه نامزدهاي اصلي باز خواهند ماند تا شايد الگويي باشد براي جلوگيري از ثبت‌نام‌هاي بي‌رويه و بي‌هدفي که در سال‌هاي گذشته بسيار شايع شده است. گمانه‌زني‌ها از عدم احراز صلاحيت عليرضا زاکاني، رستم قاسمي، محسن هاشمي، اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي و شخصيت‌هايي ديگر حکايت دارد.  البته ممکن است در ادامه شاهد احراز صلاحيت‌هاي بيشتري هم باشيم. حضور 8 تا 12کانديدا در اين دوره از انتخابات امري است که در روزهاي گذشته به آن توجه شده و گويا رويکرد شوراي نگهبان هم بر حضور حداکثري نامزدهاست.
 
روند بررسي احراز صلاحيت‌ها
 در مجموع ۵۹۲نفر داوطلب در انتخابات ثبت‌نام کردند که از اين تعداد ۴۰نفر خانم و ۵۵۲نفر آقا بودند. ۲۷۲نفر از ثبت‌نام‌کنندگان ليسانس و کمتر و ۳۲۰نفر از آنان فوق‌‌ليسانس به بالا بودند. ۸۹نفر از ثبت‌نام‌کنندگان زير ۴۰سال داشتند و افرادي که بين ۴۰ تا ۷۵سال بودند هم ۴۹۵نفر بوده و هشت‌نفر هم بالاي ۷۵سال داشتند.
حدود ۴۰داوطلب انتخابات رياست‌جمهوري طبق مصوبه شوراي نگهبان مدارک لازم را ارائه کردند. کدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينکه تبليغات از ۷خرداد به مدت ۲۰روز آغاز خواهد شد، تاکيد کرد: وقتي در موعد قانوني درباره صلاحيت‌ها به نتيجه رسيديم، نتايج را به وزارت کشور اعلام مي‌کنيم و آن‌ها اسامي را اعلام خواهند کرد. کدخدايي گفت: اگرچه اعلام کرديم که افراد فاقد صلاحيت ثبت‌نام نکنند اما اصرار داشتيم که افراد توانمند ثبت‌نام کنند. سلايق مختلف سياسي در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و ما به‌هيچ‌وجه نمي‌توانيم پيش‌بيني کنيم که چه تعداد از داوطلبان تاييد خواهند شد.
شوراي نگهبان حالا با استفاده از مهلت پنج‌روزه دوم قانوني خود زمان زيادي تا اعلام اسامي کانديداها ندارد و بايد هر لحظه منتظر اعلام اين اسامي باشيم و با اعلام اسامي شرايط و آينده انتخابات بيشتر مشخص خواهد شد. در اين ميان بايد به اين نکته توجه کرد که هنوز روند بررسي‌ها ادامه دارد و ممکن است با اوج‌گيري رايزني‌ها، شاهد اتفاقات مختلفي باشيم.
 
شوراي نگهبان: تبليغات زودهنگام ممنوع!
روز گذشته همچنين عباسعلي کدخدايي آخرين روند بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي در شوراي نگهبان را تشريح کرد. وي در گفت‌وگو با صداوسيما گفت: جلسه سوم را از جهت رسيدگي‌هايي که در جلسه عمومي شوراي نگهبان داشته‌ايم، برگزار کرديم، در بخش صبح پرونده‌هايي رسيدگي شد و دقت‌ها زياد است، به همين دليل زمان زيادي از اعضاي محترم شوراي نگهبان مي‌گيرد.
وي گفت: همچنين بعدازظهر (شنبه اول خرداد) جلسه بعدي را خواهيم داشت و در تلاش هستيم تا پايان فرصت پنج روز دوم نتايج بررسي‌ها را بتوانيم اعلام کنيم. طبيعتا هر روز تعدادي از پرونده‌ها مطرح مي‌شود و بخشي از اين پرونده‌ها لازم است کارشناسي بيشتري صورت بگيرد و اين روند همچنين نسبت‌به بقيه افرادي که ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه دارد.
وي ادامه داد: در حاشيه جلسه، بررسي‌هاي کارشناسي زيادي داريم و اعضاي محترم وقتي که پرونده فردي مطرح مي‌شود نسبت به مستندات، سوالات و ابهاماتي دارند و آن سوالات و ابهامات بايد ازسوي کارشناسان بررسي شود و با مراجعي که گزارش داده‌اند، دوباره تماس گرفته شود.

کدخدايي گفت: برخي اوقات خود افراد توضيحاتي را فرستاده‌اند و آن توضيحات دوباره در جلسه مطرح مي‌شود تا بتوانيم به نتيجه نهايي برسيم.
سخنگوي شوراي نگهبان درخصوص فعاليت‌هاي برخي هواداران نامزد‌ها در فضاي مجازي گفت: بار‌ها عرض کرديم تبليغات انتخابات به صورت رسمي بعد از اعلام نظر شوراي نگهبان است، تا قبل از آن تبليغات ممنوع است، اما متاسفانه برخي رعايت نمي‌کنند، آن هم در فضاي مجازي که ضابطه خيلي روشني براي آن مشخص نشده است اما با دوستان‌مان در وزارت کشور و ساير مسوولان ذيربط در تماس هستيم و از هم دستگاه‌ها خواستيم اگر گزارشي از اين تبليغات دارند براي ما ارسال کنند تا در بررسي‌ها مدنظر قرار بگيرد.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar