نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

روایت "نیوزویک" از فرصت جنگ اسرائیل-فلسطین برای دولت بایدن

منبع
ديپلماسي ايراني
بروزرسانی
روایت "نیوزویک" از فرصت جنگ اسرائیل-فلسطین برای دولت بایدن

ديپلماسي ايراني/متن پيش رو در ديپلماسي ايراني منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

بيل پاوِل- نيوزويک/ آتش بس آزمايشي ميان اسرائيل و حماس که اواخر عصر پنجشنبه اعلام و جمعه اجرا شد، چيزي بيش از جلوگيري از بحران براي رئيس جمهوري جو بايدن بود. آنچه که در ابتدا سناريوي کابوس به نظر مي رسيد- تشديد خشونت بين اسرائيل و فلسطين پس از 4 سال سکوت نسبي در دولت دونالد ترامپ- ناگهان به يک فرصت رويايي تبديل گشت.

تبادل موشک و خمپاره بين اسرائيل و حماس در غزه دولت بايدن را در نقطه دشواري قرار داده. جناح چپ حزب دموکرات به طور فزاينده به حمايت از مردم فلسطين برآمدند و با پاسخ نظامي اسرائيل به حماس، ترقي خواهان به رهبري الکساندر اوکاسيو کورتز، رشيده طلايب و ايلهان عمر، از تل آويو و حتي از دولت بايدن انتقاد کردند چرا که بايدن پس از درگيري گفته بود اسرائيل حق دفاع از خود را دارد. اوکاسيو-کورتز در واکنش به اين اظهارات گفت که رويکرد دولت ايالات متحده در قبال فلسطيني ها «غيرانساني» بوده و به معناي آن است که آمريکا چشم خود را به روي نقض حقوق بشر مي بندد. مقامات ارشد دولت بايدن از اين اظهارات خشمگين شدند، اما از درگيري علني با ترقي خواهان خودداري کردند.

به گفته يکي از مشاوران بايدن که خواست نامش فاش نشود، رئيس جمهوري با بيان چنين اظهارات علني عليه اسرائيل مخالف است و زماني که صحبت از روابط واشنگتن-تل آويو باشد، او يک سنت گراست؛ او سال ها در کميته روابط خارجي سنا حضور داشته و از طرفداران قابل اعتماد اسرائيل به شمار مي رود؛ اما با افزايش خشونت ها، فشارها بر بايدن براي دست کشيدن از حمايت اسرائيل و جلوگيري از شکاف گسترده تر در حزب دموکرات بر سر اين موضوع، افزايش يافت.

هدف فوري بايدن سوق دادن اسرائيل به سمت آتش بس و در عين حال، دادن زمان کافي به بنيامين نتانياهو براي تخريب همه سايت هاي نظامي بيت المقدس در اين دور از درگيري با حماس بود. آتش بس بعد از ظهر پنجشنبه پس از آنکه ايالات متحده بي سر و صدا اما قاطعانه فشارها را عليه اسرائيل افزايش داد و مصر روي حماس کار کرد، به نظر يک پيروزي واضح بود. در حقيقت، اگر توانايي حماس براي حمله آنقدري آسيب ديده باشد که از درگيري بعدي دست کم تا پايان دوره اول بايدن جلوگيري کند، ايالات متحده به نتيجه ايده آل رسيده است. جاناتان شانزر، معاون ارشد رئيس بنياد دفاع از دموکراسي ها، مي گويد: «اين مساله احتمالا به سود بايدن تمام شده است.»

بايدن در سه تماس اول با نتانياهو حق دفاع از خود اسرائيل را تاييد کرد و در تماس چهارم، «تنش زدايي در مسير آتش بس» را خواستار شد. او تا حدي لحن خود را تغيير داد تا به جناح چپ حزب دموکرات نشان دهد صبر و بردباري او در قبال اسرائيل محدوديت هايي دارد؛ اما هرگز از اهرم فشار واقعي ايالات متحده بر اسرائيل، يعني کمک و پشتيباني نظامي گسترده سالانه، استفاده نکرد. سناتور برني سندرز از ورمونت که يکي از رهبران جناح مترقي است، گفته قطعنامه اي را در محکوميت فروش قريب الوقوع 735 ميليون دلاري تسليحات به اسرائيل ادامه مي دهد.

در همين حال، درگيري بين اسرائيل و حماس دولت بايدن را در زمينه پيوستن مجدد به توافق هسته اي با ايران تحت فشار قرار داده بود. ايران متحد حماس و تا اندازه اي تامين کننده تسليحات اين گروه به شمار مي رود. ايران در مذاکرات به دنبال حذف همه تحريم هاي اعمالي از سوي ايالات متحده است و به نظر مي رسد دولت بايدن براي بازگشت به توافق تمايل به انجام اين کار را دارد. اگر خشونت ها در غزه متوقف نمي شد، از نظر سياسي تقريبا غيرممکن بود که بايدن بتواند با ايران توافق کند. توافقي که به افزايش درآمدهاي دلاري ايران، توليد کننده موشک هاي استفاده شده توسط حماس، بيانجامد، با حمله شديد حاميان اسرائيل در ايالات متحده مواجه خواهد شد. 

گفت و گوها در وين بين ديپلمات هاي اروپايي، چيني و روس و ايراني در حالي که هيئت آمريکايي هم در شهر حضور دارد، هفته آينده از سر گرفته مي شود. بگيرند. به گفته يک مقام دولتي آگاه در آمريکا، کاخ سفيد احتمال درخواست از اروپايي ها براي تعويق مذاکرات در صورت ادامه درگيري هاي حماس و اسرائيل در هفته آينده را بررسي مي کرد، اما ظاهرا اکنون مذاکرات طبق برنامه پيش خواهند رفت.

برجام ميراث اصلي سياست خارجي باراک اوباما بود. دونالد ترامپ از توافق کناره گيري کرد و اکنون، بازگرداندن ايالات متحده به توافق براي جو بايدن اولويت اصلي سياست خارجي است. گروه سياست خارجي بايدن که تقريبا همان گروه اوباماست، ادعاهاي اسرائيل مبني بر تسهيل دستيابي ايران به سلاح هسته اي از طريق برجام را رد مي کنند. 

دولت بايدن مي خواهد از مخالفت حاميان اسرائيل با برجام بکاهد و ادامه کمک هاي نظامي به اسرائيل بدون توجه به انتقادات چپ دموکرات، يکي از راه هاي اصلي است. ارائه کمک هاي امنيتي آمريکا به اسرائيل اين امکان را براي دولت بايدن فراهم مي آورد تا ادعا کند که ايالات متحده عليه فعاليت هاي بي ثبات کننده ايران عقب نشيني نمي کند و به حمايت از متحدان قديمي متعهد است.

بسياري در واشنگتن بر اين عقيده اند که بايدن اگرچه مانند اوباما اسرائيل را تحت فشار نخواهد گذاشت، اما مانند ترامپ همه خواسته هاي آن را برآورده نخواهد کرد. در صورت موفقيت در مذاکرات برجامي با ايران، بايدن احتمالا عواقب تحول در روابط با اسرائيل را خواهد پذيرفت. جيک ساليوان، مشاور امنيت ملي، در آغاز درگيري هاي غزه با همتاي اسرائيلي خود تماس گرفت و از اخراج معلق برخي از خانواده هاي فلسطيني از محله اي در قدس اشغالي که يکي از عوامل درگيري فعلي بود، شکايت کرد.

اکنون، آتش بس به اين معناست که دولت بايدن مسيري مملو از خطر را با موفقيت طي کرده است. از انتقادهاي جناح چپ طرفدار فلسطين در حزب دموکرات رهايي يافته و با همکاري با مصر براي دستيابي به آتش بس، فرصت کافي براي حمله به اهداف نظامي را براي اسرائيل فراهم کرده و البته، توانايي کاخ سفيد در پيگيري توافق با ايران در اين روند از آسيب مصون مانده است. آرون ديويد ميلر، يکي کهنه کار وزارت امور خارجه، مي گويد: «آنها در هفته اول به اندازه کافي عسل (زمان کافي) به اسرائيل دادند و سپس، در دو روز پاياني مقداري سرکه (به شکل فشار براي جمع بندي ماجرا) به آن افزودند. در مجموع، ما از نتيجه اي که گرفتيم، احساس خوبي داريم.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar